Bastogne

30 september 2017 - Bastogne, België

Zaterdag 30 september

Gisteravond een film gekeken en niet zo laat naar bed.
Vanmorgen werden wij wakker door klokkengelui (7uur!) ik denk dat de mensen er aan herinnerd moesten worden om naar de kerk te gaan! Maar nog even blijven liggen en het was mooi rustig weer met een zonnetje en ik naar de bakker om brood te halen en wat lekkers voor bij de koffie. Dan eten en de boel weer opruimen om te vertrekken. Eerst nog het vuile water lozen en dan met de code door de slagboom. Het is 9.30 dat we uit Charmes vertrekken (16gr) naar de N 57 richting Nancy. Daar begon het ook te spatteren en even voor Metz kwamen we in een kleine file tgv een aanrijding.
Voorbij Metz gestopt om koffie te drinken met wat lekkers er bij. Het was 11.35 toe we daar vertrokken en meteen in een file terecht kwamen. De weg in Luxemburg was afgesloten wegens onderhoudswerkzaamheden. We stonden stil en dan weer een klein stukje en we moesten via een omleiding over de A13 en A4 weer naar de A6 en dat was een oponthoud van twee en half uur! Het was pas 14.05 dat we weer goed door konden rijden maar op dat moment begon het ook flink te regenen! Over de Belgische grens en dan richting Luik. Bij Bastogne gingen we er af en daar op de camperplaats staan. We waren no 3 en konden een goed plaatsje uitzoeken waar ook de schotel zijn werk kon doen (15.20  10gr!) dan eerst aan de high tea en daarna was het droog geworden en ben ik een verkenningsronde gaan doen. Bastogne (Bastenaken) is een stad van meer dan 15.000 inwoners en is vooral bekend om de slag om Bastenaken tijdens het Ardennenoffensief van december 1944. Bastenaken werd gedurende 3 weken omsingeld door de Duitse troepen maar de Amerikanen hielden stand onder generaal Mc Auliffe. Toen een Duitse onderhandelaar kwam vragen om zich over te geven antwoordde hij volgens overlevering met: "Nuts" (onzin). Sindsdien draagt de bijnaam van de stad " Nuts city". Ook is hier een oorlogsmuseum en op het kruispunt in de stad staat een Sherman tank ter herinnering aan de oorlog. Ook staat er een memorial van Generaal Patton die de stad bevrijdde. Als ik terug ben met wat ik gezien heb, ook veel winkels, wil Bep ook wel even de stad in maar dan moet ik wel een lange broek aan trekken want anders gaat ze niet naast me lopen! Dus dat maar gedaan en samen de stad in gelopen met veel winkels en ook druk met auto's en mensen.
Nog even naar de St Pieterskerk gelopen die van binnen in de steigers stond. Het is een 15e eeuwse hallenkerk en heeft een vierkante toren uit de 11e- -12e eeuw. De zon is inmiddels gaan schijnen en als we terug zijn staat de camperplaats vol en zijn er al een paar verderop geparkeerd. We staan nu met 16 campers bij elkaar! Het is al lang vijf uur geweest en dan nemen we het wijntje en hebben het nog over de reis die we nu gemaakt hebben. Bep gaat weer achter de driepitter staan om weer wat lekkers op tafel te zetten. Het is dan ook al donker als we het op hebben. Ik zoek nog naar een vuilnisbak en als ik de rommel weggegooid heb dan doen we de kachel aan want buiten is het koud!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl