Wirral

22 mei 2017 - Wirral, Verenigd Koninkrijk

Maandag 22 mei.

Gisteravond TV gekeken en toen dat afgelopen was, was er te weinig tijd over om nog een spelletje te doen.
Ja, vandaag dus jarig, slap 70 zeggen ze dan! Maar nog net niet!
Al vroeg wakker (cadeautjes?) en de eerste berichten kwamen binnen. Ook hadden ze er rekening mee gehouden dat het hier een uur vroeger is!
Het was toch wat grijs weer en dat was niet voorspeld. Dus toch maar de lange broek aan getrokken op Bep haar verzoek. Na het ontbijt de spullen bij elkaar gezocht want we zouden naar Liverpool.
Maar eerst nog koffie drinken met wat lekkers er bij dat we gisteren gekocht hebben.
Na de koffie de stroom er af en naar de P&R gereden. We hadden van de receptie gisteren een beschrijving gekregen hoe je het beste naar Liverpool kon gaan, per bus of met de trein.
Wij gingen dus met de trein maar moesten wel eerst 6km rijden om naar dat P&R terrein te rijden. Dit was vrij parkeren en wij kochten een retourtje voor 4,40 pp. De treinreis duurde ong een half uur en toen uitgestapt bij het eindstation, James Street. Dan wandelen naar het Albert Dock waar nu allerlei musea en andere dingen te doen en te zien zijn dan vroegere havenwerken.
Wij gelopen naar "The Beatles Story", een soort museum met het verhaal van de Beatles, waar ze woonden, hun ouders, de school en dus hun verdere leven. Het was in een kelder en je kreeg een audio mee met uitleg, alleen niet in het Nederlands omdat de meeste Nederlanders toch Engels spreken! Ook de Cavern Club, waar het allemaal is begonnen is nagebouwd en ook de muziekwinkel waar John Lennon zijn eerste gitaar kocht voor 17 pond!
Al met al de moeite waard om te gaan bekijken. Daarna werd je via de winkel, waar je allemaal Beatles spullen kunt kopen, naar de uitgang geleid. Wij waren daar ruim anderhalf uur binnen geweest en er stond vlak bij een Hop on en Hop off bus en daar ingestapt. Ook hier 60+ korting!
Dan een ronde door Liverpool. Bep ging boven, voorin zitten omdat dat overdekt was. Ik zat achterin om wat foto's te maken. Er viel op dat moment een spatje regen! Een echt indrukwekkende stad is het niet en dat komt ook omdat het in de oorlog enorme schade heeft opgelopen en er ruim 2500 mensen omkwamen en bijna de helft van de huizen verwoest waren.Na de oorlog is er op grote schaal nieuwbouw gepleegd en is in 1952 zusterstad van Keulen geworden omdat die stad ook enorme oorlogsschade heeft gehad.
Liverpool is in 1207 opgericht als "borough" en heeft tot begin 18e eeuw niet meer als 500 inwoners gehad. Later in de 18e eeuw groeide de havenstad dank zij de handel met de Caraïben, Ierland en het vaste land van Europa. Maar ook de slavenhandel bevorderde de economie enorm!
Tegen de 19e eeuw passeerde ruim 40% van de wereldhandel de haven van Liverpool!
Nu is de meest toeristische attractie de Mersey Beat van oa de Beatles en Gerry and the Pacemakers en wel met hun bekende nummer " You never walk allone" , het lied van de voetbalclub Liverpool. Daar staat ook een monument van de omgekomen supporters van Liverpool. Liverpool was betrokken bij de twee grootste rampen uit de geschiedenis van de voetbalsport. Eerst het Heizeldrama waarbij 39 doden vielen en 400 gewonden (1985) en de ramp op Hillsborough (1989), waarbij 96 Liverpool fans het leven lieten. Ook is er nog een grote voetbalclub, nl Everton waar nu Ronald Koeman de scepter zwaait!
We bleven zitten in de bus en maakte het rondje vol en stapte weer uit bij het Albert Dock.
Daar even rondgekeken en dan terug richting station en daar in de buurt eerst gegeten. Dan rustig terug gelopen naar het station en daar de trein terug genomen.  Om 15.04 ging deze weer  naar Hoylake, het één na laatste station waar onze camper stond. Dan weer terug naar de camping en de boel weer neergezet, stoelen er uit en lekker in de zon gaan zitten. Nog wat berichten beantwoord en na de thee een lekker wijntje genomen. We bleven tot bijna 7 uur zitten en toen ging Bep weer een H(K)oninghs maal klaar maken. We aten binnen omdat de zon achter de bomen is verdwenen en het dan fris wordt. Als Bep met doe afwas bezig is ga ik dit even doen.

1. Corrie van Geemen:
    22 mei 2017
    De dag is nog niet om. Bert van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Een gezond en vreugdevol nieuw levensjaar wens ik je. Bep ook van harte.
    De "zes"nog een jaar, de"zeven"komt vanzelf. Ik geniet van de prachtige foto's.
    't Is echt zo mooi als in de Engelse detectives.
    Een fijne vakantie en voor de thuisblijvers genieten van de mooie natuur daar.
  2. Kees en Ria:
    22 mei 2017
    Hoi neef van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Bep ook gefeliciteerd. We volgen jullie nu vanaf een camping in Drenthe. Lopen stukken van het Pieterpad. Hier prachtig weer. Fijne dag nog en nog een mooie vakantie met een lekker zonnetje.
    Lieve groeten Kees en Ria
  3. Yvonne Kwakman:
    23 mei 2017
    Ook namens ons van harte gefeliciteerd en nog vele jaren in goede gezondheid.
  4. Diane Honingh:
    23 mei 2017
    Hee pa! Lees je verhaal nu pas want toen ik gisteren keek stond er nog niks op (en later ben ik het vergeten...). Heb je nog iets gekocht bij dat Beatles museum? Mis wel de Penney Lane foto!! X