Montignac

10 september 2017 - Montignac, Frankrijk

Zondag 10 september

Gisteravond naar TV gekeken en naar de route voor maandag.
Na het laatste journaal naar bed.
Vanmorgen was het fris, het was wat mistig en het zoemertje even aangezet.
Dan bekijken we nog even de kaart voor de koffie, want Bep haar zuster en haar man zijn ook onderweg met de caravan en zijn morgen in Millau. Het is natuurlijk leuk om elkaar op onze reizen een keer te ontmoeten en als het morgen niet meer gebeurt dan komt er dit jaar niet meer van denk ik.
Dan aan de koffie en daarna naar het stadje want er zou Vide Granier zijn, een soort rommelmarkt.
Bep de geschreven ansichtkaarten bij het postkantoor op de bus gedaan, ik heb het gezien!
Dan zouden we naar de rommelmarkt gaan maar wist niet precies waar die was want we zagen niets. Ik even gevraagd bij de Office de Tourisme en die dame zei dat het was "annulé" geannuleerd dus! Wij nog even langs de bakker voor een brood voor morgen en Bep alvast naar de camping en ik nog even naar het kasteel dat wat hoger staat, om daar misschien een mooie foto van Montignac te maken. Maar het kasteel is privé en geen plekje om een mooie foto te maken. Nog een stukje doorgelopen maar daar ook geen uitzicht. Dan ook terug naar de camping.
Het weer was opgeklaard en het was weer lekker buiten. Eerst eten en daarna had Bep nog een wasje en toen dat hing zijn we om 14.10 naar de grotten van Lascaux gelopen, 15 min.
De grotten van Lascaux zijn op 8 sept 1940 toevallig ontdekt door vier mannen. Eigelijk door hun hond die achter een konijn aan zat en in een hol verdween. De eigenaar hoorde de hond, die een eind in een grot zat. Een paar dagen later zijn ze terug gegaan en hebben dat gat wat groter gemaakt en ontdekte de grottekeningen. De grotten liggen in de Vallei van de Vézère en de oudste rotstekeningen zijn volgens de deskundigen van 15.000 v. Chr. en de jongste van 10.000 v. Chr. Het is de rijkst beschilderde grot die tot nu werd ontdekt. Het staat dan ook op de werdelderfgoed lijst van de UNESCO. In die tijd was de temperatuur een stuk lager en er waren geen bomen. Wel dieren zoals, leeuwen, beren, paarden en reeën. En vooral die reeën waren belangrijk voor die mensen. Het was een soort supermarkt voor hun, 90% werd er van gebruikt. Voor eten, en materiaal voor hun kleding, tenten en ook gereedschap. Ze werden niet ouder dan 45 jaar. Ze leefden niet in de grotten maar er voor omdat anders de vuren veel rook zouden veroorzaken en dan zouden stikken.
Voor dat we naar binnen konden werden we uitgebreid gecontroleerd en de tassen nagekeken. Ook stonden er bewapende militairen op het dak, in wat voor wereld leven we anno 2017, maar het is nodig.
Wij kochten een kaartje en konden mee met een rondleiding met een gids die Engels sprak. Hij vertelde uitgebreid en ook de rotstekeningen waren indrukwekkend om te zien. Ook toen waren er al kunstenaars! Na een rondleiding van een uur stonden we weer buiten en liepen naar de camping. Langs het voetbalveld en rugby veld waar op beide velden gespeeld werd en er veel publiek was.
We waren net bij de camper toen we live beelden kregen van de familie uit Marken. Dan de stoelen weer buiten en eerst een kop koffie en daarna een wijntje. Vanmiddag is het heerlijk weer geworden dus kunnen we buiten vertoeven. Bep maakt weer het eten en ik kijk Studio Sport terwijl we eten. Daarna snel aan het werk want "Heel Holland bakt" komt vanavond.

1. Diane Honingh:
    11 september 2017
    Ik ben wat laat met reageren, maar toen ik gisteravond keek stond er nog niks op (net voor heel Holland bakt waarschijnlijk en daarna niet meer gekeken)

Het weer is hier verschrikkelijk: compleet herfst. Het is koud, nat en winderig, bah! En code geel geldt voor onze provincie nog tot 13.00 uur morgen met veel regen. Hoop dat het zaterdag in ieder geval droog is!

De kop van de week is er weer af. Ben benieuwd of jullie in Millau zijn beland. Ik zal het straks wel lezen (als je vandaag tenminste schrijft)
    Kus