Retournac

25 september 2017 - Retournac, Frankrijk

Maandag 25 september

Gisteravond dus een gezellige avond met Jaap en Heleen en toen die naar hun camper gingen  nog even het blog weggestuurd.
Vanmorgen gewekt door de zon, al was er toch wel wat bewolking. Na de ochtendhandelingen de camper van schoon water voorzien en de stroom er af en ook Jaap en Heleen waren reisvaardig. Dus afscheid genomen en zien elkaar volgende week weer in Uitdam. Dus om 9.25 uit Valréas vertrokken, 15gr, en via Grignan naar Montemilar. We gingen verder over Privas omdat we die weg nog nooit gereden hadden. Bij Privas heeft Bep brood gekocht en nog een paar boodschappen en ik getankt! Over de Col de l' Escrinet (787m) en even daarna koffie gedronken.
Verder naar Aubenas en moesten over de Col de la Chauvade (1266m). Deze hadden we al een keer met de caravan genomen en zagen toen de benzinemeter al ver in het rood staan, een angstig moment, Bep weet het nog!
Als je daar over heen bent kom je op een soort hoogvlakte met landbouw en veeteelt.
Even verder gestopt en gaan eten. Het was inmiddels wat gaan regenen en ook de temperatuur was boven op maar 14 graden! Dan verder naar beneden naar Puy en Velay. Daar doorheen en naar Retournac gereden dat aan de Loire ligt. Het was ook ons einddoel van deze dag, we zette de camper daar op de camperplaats. Het was drie uur en het begon weer te spatteren, dus mooi even de tijd om de kaart te raadplegen en een kop koffie te drinken. Toen het weer droog was even een rondje gelopen en zag een stuwdam in de Loire, niet hoog, maar ze konden met schotten de dam met anderhalve meter verhogen. Als ik terug ben stel ik voor om naar het stadje te gaan.
Het heeft ong 2900 inwoners en het is al in de prehistorie bewoond want er zijn in de grotten sporen ontdekt van bewoning en voorwerpen die dateren van 15000 tot 18000 jaar geleden!
We lopen naar boven naar de kerk die uit de 12e eeuw stamt maar op slot is. Ook alle winkels zijn dicht! (Maandag) Ook staat er een ruïne van een middeleeuws fort, kasteel Arlias, en nog wat versterkte huizen maar zo hoog zijn we niet gekomen want er viel weer een druppel regen. Dus maar terug gelopen (1,5km) naar de camperplaats en de camper ingedoken. Het was al half zes geweest en dus al lang tijd voor een wijntje. De regen is opgehouden en er komen nog een paar campers er bij, we staan nu met z'n achten. Bep gaat weer achter haar fornuis wat lekkers maken en als dat op is wast ze ook af terwijl ik de vuilnis weg gooi. Om acht uur is het hier behoorlijk donker en nemen we een ontspannen houding aan.

1. Diane Honingh:
    25 september 2017
    Koken én afwassen... je doet iets verkeerd mam!