Sommières

15 september 2017 - Sommières, Frankrijk

Vrijdag 15 september

Gisteravond weer naar het programma van Joris Linsen gekeken met die bijzondere verhalen.
Ik was helemaal vergeten dat Vitesse ook nog in de Europa League zit en dan in de reclames naar de stand gekeken. Het zag er eerst goed uit, ze stonden voor maar toch met 2-3 verloren!
Vanmorgen rustig aan gedaan en de boel weer ingepakt voor een volgende etappe. Deze werd heel kort, 11km naar Sommières. We hadden het plan om vanaf de camping in Crespian met de fiets hier heen te gaan. Maar er is geen fietspad en het is een behoorlijke drukke weg waar ook veel vrachtverkeer over gaat. En wij hebben het leven nog veel te lief, vandaar. Eerst nog boodschappen gedaan bij de plaatselijke supermarkt. Dan door smalle straatjes naar de camperplaats. We waren er om 11 uur en eerst koffie gedronken. Dan het stadje in dat ong 4500 inwoners heeft. Het is al bewoond van even voor onze jaartelling. De Romeinen bouwde er een brug over de Vidourle, in de eerste eeuw in de tijd van Keizer Tiberius. Het telde 17 bogen. Het is vanaf die tijd een verbindingsweg geworden in de loop van de geschiedenis. Het was vroeger beroemd vanwege fabricage van lederwaren en wollen stof. Het is gebouwd rond een kasteel dat voor het eerst in 1041 wordt genoemd.  In de 12e eeuw kreeg het stadsmuren. Vanaf 1223 is de stad een belangrijke plaats voor markten en jaarmarkten geworden. In 1248 wordt Sommières geannexeerd door het Franse koninkrijk als direct gevolg van de kruistocht tegen de Albigenzen, een Christelijke groepering die zich afzette tegen de katholieke kerk. Het plaatsje zou uitgroeien tot een protestants bolwerk en werd daarom in 1573 belegerd door de katholieken. In 1622 viel het na een belegering in handen van de Franse Kroon. In 1868 werd de spoorlijn geopend en dat bevorderde de handel en industrie.
Wij dus het stadje ingelopen en heeft een leuke oude binnenstad waar je door poorten naar binnen gaat. Marktplein en veel winkeltjes en terrasjes op de toeristen ingesteld. Ook gaan we nog langs het Office de Tourisme en halen wat informatie. We zijn om half één weer terug bij de camper en maken een praatje met de Belgische buren die op vakantie zijn. Moeten over een week weer terug zijn omdat ze nog tot de werkende bevolking horen, 56 en54 jaar oud.
Dan eten en om twee uur lopen we naar het kasteel dat boven op de heuvel ligt. Het kasteel is helaas gesloten maar je hebt wel een mooi uitzicht over het stadje. Dan lopen we weer naar beneden en gaan naar de kerk die op slot is. Ook lopen we nog langs een protestante kerk die ook op slot is! We lopen het stadje nog even door en lopen ook naar de Lidl dat 300m van de camperplaats is. We zijn theetijd weer terug. Vandaag is het niet koud maar wel bewolkt, de zon bijna niet gezien. Ook zijn ze hier fanatiek aan het jeu de boulen en heel wat mensen staan te kijken, ik ook! De camperplaats is vol en er rijden nog steeds campers die een plaatsje zoeken.
We drinken het wijntje buiten naast de camper. Ook de overburen zitten buiten en er loopt een man langs die we op de vorige camping ook ontmoet hebben. Zij stonden hier gisteren al en gaan morgen ook naar de markt. Maar ook hun hebben te maken dat de leeftijd voor pensioen verhoogd is en nog moeten werken en dus aan tijd verbonden zijn. We gaan pas om 19.20 naar binnen en Bep moet dan nog koken! Het is al lang donker als Bep klaar met de afwas is!

1. Tante Co:
    15 september 2017
    Bert en Bep, vandaag zat jullie ansicht
    uit Schotland bij de post. Postzegels zijn
    niet gestempeld. Die is toch lang onderweg
    geweest!
    Groeten van tante Co
  2. Diane Honingh:
    17 september 2017
    Ik lees steeds dat ma de afwas doet. Gaat nog steeds niet goed hoor: als je kookt hoef je niet af te wassen 😉