Ullapool

8 juni 2017 - Ullapool, Verenigd Koninkrijk

Donderdag 8 juni

Gisteravond dus de weg uit om het blog weg te sturen. Bep en ik zouden naar de koffie corner gaan waar internet zou zijn. Maar deze tent was gesloten vanaf 5 uur. Het dorp door gelopen maar geen goede verbinding met de telefoon. Verderop was ook een eettentje en ik daar heen. Bep had het al opgegeven en wilde niet mee naar het Hotel omdat we daar niet op gekleed waren. Maar ook bij het eettentje hadden ze geen internet en ze zei dat er alleen bij het hotel internet was. Dus ik daar heen op m'n crock's en vroeg aan die man een kop koffie en of ik nier kon internetten.
Maar hij had net het koffieapparaat schoongemaakt, maar zijn vrouw wilde wel een kop koffie voor me maken. Ik zei geef me dan maar een pint dat is veel makkelijker. Het was tevens de Pub van het dorp en was zelfs de Pub of the Year! Er zaten dan ook aardig wat mensen die het gezellig met elkaar hadden onder het genot van...Internet ging prima en toen ik mijn pint op had was ook het blog weg. Gisteravond was een mooie avond alleen is het zonde dat er zoveel midgets zijn die je lek prikken anders zouden we nog buiten kunnen zitten!
Vanmorgen mooi weer en de korte broek weer aan! Na de ochtendrituelen en ontbijt de camper weer reisklaar voor de volgende trip. Om 9.45 vertrokken wij uit Kinlochewe. Langs Loch Maree waar je weinig van kon zien omdat er een rij bomen langs staat. Ook kwamen we veel Nederlandse caravans tegen die met een groep van de ACSI een rondreis door Schotland aan het maken zijn. Maar ook hier een één baans weg met passeerplaatsen. Rustig aan en iedereen is coulant, er hoeft niemand achteruit! Deze weg ging tot Gairloch waar ook een camping is. Dan weer een prachtig stuk met prachtige vergezichten over Loch Ewe. Even voorbij Laide koffie gedronken met hier ook een mooi uitzicht. Ook vandaag kan het niet helemaal droog zijn, er valt af en toe een druppel regen. Dan langs Little Loch Broom en dan komen we  bij de Falls of Measach, een waterval die in een smalle kloof stroomt. Er is daar een parkeerplaats en je moet dan over een wandelpad naar beneden waar een voetgangersbrug over die kloof ligt. Als je daar op staat heb je een mooi beeld van die waterval. Ik dus daar heen en een paar foto's gemaakt en dan weer terug naar de camper. We zouden eerst nog eten maar het was niet zo ver meer naar de camping dus maar doorgereden. Om 12.45 waren we op de camping en er was niemand bij de receptie en konden doorrijden en een plaats uitzoeken volgens het papier wat op de deur hing. Tussen 3 en 5 uur inschrijven en betalen! De camper neergezet, zonder stroom, en daar eerst gaan eten.
Even de boel verkennen en dan gaan we het dorpje in. Ullapool heeft ruim 1300 inwoners en is in 1788 gesticht door de British Fisheries Society als vissershaven en het kwam tot bloei tijdens de hoogtijdagen van de haringvangst. Ullapool ligt aan Loch Broom en onderhoud een ferry diens met Stornoway, dat op het eiland Lewis ligt. Hiervoor is een pier aangelegd waar de ferry's kunnen aanmeren.
Wij lopen eerst naar de supermarkt, Tesco, en kopen brood dat we morgen nodig hebben. Dan lopen we richting haven waar veel winkeltjes zijn die allerlei Schotse spullen en snuisterijen verkopen.
Dan lopen we weer richting camping en gaan langs de receptie en schrijven ons in en betalen.
Bij de camper aangekomen haal ik de stoelen er uit en drinken we de thee buiten in de luwte van de camper. Ook zien we de ferry binnenkomen om half vijf en ook weer vertrekken om half zes. Ook struinen we het kiezelstrand nog even af om een paar mooie schelpen te vinden.
Als de thee op is gaan we naar binnen want de zon gaat weg en de wind trekt aan.
Ook zien we de vloed opkomen dat ong twee meter stijgt. Wij drinken ons wijntje dus binnen en zien dat er vele campers binnen gekomen zijn. Het is dan ook een grote camping maar er staan er dan ook heel veel! Bep gaat het eten verzorgen en dat smaakt weer als vanouds. Er staat zoveel wind dat we de schotel niet opzetten dus vandaag geen serie voor Bep.
Vanmorgen dus de korte broek aan maar vanmiddag toch maar weer de lange broek aan, het blijft Schotland waar we zitten, wisselvallig!

1. Niza/Rijk:
    8 juni 2017
    Beste Bep en Bert
    Vanavond een reis gemaakt per trein door de Schotse hooglanden met Rail Away (NPO 2 19.50 u) . Een reis van de oostkust naar de westkust en met deze reis passeer je een afwisselend landschap van bergen, open vlakten en meren, en dat in een rustig tempo. Fantastisch lijkt ons de reis van Inverness naar Kyle . Het moet een geweldige ervaring zijn en adembenemend mooi. Het is de zgn Kyle spoorlijn die eindigt in Kyle waar je vroeger met de boot verder moest naar het eiland en nu is er een brug. Op een foto van Bert hebben we deze brug gezien. Jullie reizen met de camper in dit verlaten gebied met gelijke vergezichten getuige de foto ’s van Bert. Heel veel foto’s van Bert lijken op hetgeen wij hebben gezien van de treinreis via de tv. We kunnen ons voorstellen dat jullie genieten van de omgeving en al het moois. Bediening van spoorbruggen komen rechtstreeks uit grootmoeders tijd en voor de toerist zal men dat vol willen houden.
    Een hartelijke groet
  2. René Ouderling:
    9 juni 2017
    Mooie foto's weer.
    Maar even toch een vraagje. Wat bedoelen jullie nou met "midgets" ik weet niet beter dan dat dit letterlijk vertaald dwerg of lilliputter betekend.
  3. Diane Honingh:
    11 juni 2017
    Hee pa... kun je bij die snuisterijen ook midges in een potje kopen??

@rené midge: Engels voor knutten, een familie van muggen uit de orde tweevleugeligen