Charmes

29 september 2017 - Charmes, Frankrijk

Vrijdag 29 september

Gisteravond nog naar Inspector Frost gekeken en na het nieuws naar bed gegaan.
Vanmorgen al weer vroeg wakker en de zon scheen al op de camper.
Na de ochtendrituelen de camper weer rijklaar maken en we zijn om 9.20 vertrokken uit Dole.
Het lampje van "Laat de motor controleren" brandt niet dus ook dat is een geruststelling!
Over de D673 naar Besancon. Daarvoor bij St Vith Bep boodschappen gedaan (brood) en ik meteen getankt. Dan weer verder en na Besancon over de N57 naar Vesoul. Het is een best snelle weg, zonder rotondes en je gaat ook niet door dorpjes, je gaat er omheen. Dus dat schiet best op en even voorbij Vesoul op een parkeerplaats koffie drinken. We rijden verder naar Epinal en ook daar omheen naar Charmes. Om 12.55 komen we op de camperplaats aan, betalen via automaat (makkelijker dan in Marken!) en installeren ons. We gaan eerst eten en ik heb intussen de stoelen buiten gezet waar we na het eten lekker in de zon gaan zitten. Het is ook vandaag weer heerlijk weer! Ik maak nog een verkenningsronde en loop over de brug die over het Canal Vosges gaat en daarna over de Moezel die er parallel aan loopt. Dan gaan we samen de stad in dat ong 4700 inwoners heeft. Ook al in de Romeinse tijd was het bewoond en in de 11e eeuw werd er een kasteel gebouwd met een versterkte muur. In de 14e eeuw stierven er veel inwoners aan de pest en in 1475 werd de stad door Karel de Stoute platgebrand en de meeste inwoners vermoord.  Charmes werd in 1486 weer opgebouwd en werd ook in 1493 met de bouw van de St Nikolaas kerk begonnen. In 1635 werd het kasteel en de muren ontmanteld en in 1870 werd Charmes door de Pruisen bezet en de stad geplunderd en de mensen vermoord. Aan het einde van de tweede Wereldoorlog, op 5 september 1944, werd de stad in brand gestoken door de terugtrekkende Duitsers en 150 inwoners gedeporteerd naar vernietigingskampen waarvan er 100 niet terug keerden waaronder de 76 jarige burgemeester. Op 12 september 1944 werd  Charmes bevrijd door het Amerikaanse leger. Na de oorlog werd Charmes opnieuw opgebouwd. Het was de derde keer dat het door oorlogen helemaal verwoest was.
Wij zijn naar de kerk gelopen waar dus een nieuwe toren voor staat die in 1944 verwoest was. Ook is hier een monument van de veldslag die in augustus 1914 heeft plaats gevonden. We zouden er naar toe maar vonden het te ver lopen want het staat een stukje buiten de stad. Nog wat winkels bekeken en het is geen mooie stad want alle gebouwen zijn van na de oorlog.
We lopen zo weer naar de camper en gaan aan de thee. Het is prachtig weer en als de vijf al even in de klok zit kunnen wij ook het wijntje buien op ons terras opdrinken. We raken nog in gesprek met een man uit Schotland die samen met zijn vrouw 6 maanden met de camper op stap zijn en 6 manden thuis! De zon gaat om kwart voor zeven achter de bomen en Bep gaat aan het eten beginnen. Ik blijf nog even buiten tot het eten klaar is. We eten weer lekker en het is donker als Bep aan de afwas begint.

1. Diane Honingh:
    30 september 2017
    Wat een mooie foto's. Prachtige plek ook voor de camperplaats zo aan het kanaal!