Charolles

26 september 2017 - Charolles, Frankrijk

Dinsdag 26 september

Gisteravond zijn er programma's die Bep wil zien dus TV gekeken.
Toen we naar bed gingen viel er een buitje en ook vannacht heeft het een paar keer geregend.
Maar vanmorgen droog en niet koud. De toppen van de bergen om ons heen waren in de wolken maar verdween later. Rustig aangedaan, vuil water afgetapt, schoon water er in en om 9.50 vertrokken uit Retournac. Langs de Loire over de D43 die af en toe behoorlijk hoog boven de Loire liep! Afzakken naar Aurec sur Loire en daar heeft Bep brood gekocht en nog een paar dingen. Weer verder langs de Loire en zouden even verder over de brug gaan maar was afgesloten voor het verkeer van onze kant dus een andere weg moest genomen worden! Rijden binnendoor naar de snelweg en verlaten die als het tolweg wordt. Gaan over de D1082 richting Feurs en Roanne. Even voorbij Balbigny gaan we naar een parkeerplaats om te eten. Daarvoor geen knappe parkeerplaats gezien zodat we nu koffie drinken en eten combineren. Dan weer verder en bij Roanne er af en rijden over de D 982 even voorbij Marsigny er af naar Anzy le Duc en over de (smalle) D10 naar Charolles, een prachtige omgeving, waar we op de camperplaats voor de camping gaan staan. We komen daar om 14.20 aan en ik betaal wat voor de Camperplaats en wat extra's voor de faciliteiten van de camping. Als we geïnstalleerd zijn gaan we het stadje in wat we al eens eerder bezocht hebben.
Charolles is een stad van ruim 3000 inwoners en is ook al heel lang bewoond. Het ligt aan twee rivieren, de Arconce en de Seed. Het is de stad van Karel de Stoute (1433-1477) wat betekend, de stoutmoedige of de roekeloze. Hij was oa Hertog van Bourgondië waar Charolles de hoofdstad van was en had grote belangstelling voor de kruistochten en sprak vele talen. Hij stierf in het harnas bij de slag bij Nancy in een poging om Nancy te veroveren. We lopen dus door het stadje en zien ook de voormalige burcht en de kerk die van 1863 tot 1868 gebouwd is. Charolles is ook bekend om zijn witte koeien die hier heel veel lopen en naar de plaats vernoemd zijn, Charolais. Daarna lopen we weer terug en drinken een kop thee buiten op ons terras. Daarna gaat Bep douchen en ook het eerste wijntje drinken we buiten. Daarna gaan we naar binnen want de zon gaat achter de wolken en dan wordt het frisser. Bep gaat tegen zeven uur weer aan het eten beginnen en als we dat op hebben is het ook al weer bijna donker en als de afwas klaar is kijkt Bep eerst haar serie en ik ga straks even kijken hoe Feyenoord het afbrengt!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    26 september 2017
    En zo komen jullie steeds een beetje dichter bij huis!
    De foto van ma die zit te lezen is mooi. Alsof ze voor een schilderij zit!!
    Kusssss