Comps Gard

17 september 2017 - Comps, Frankrijk

Zondag 17 september

Gisteravond TV gekeken en op tijd naar bed.
Vanmorgen werden we wakker van een raar geluid, net alsof er een windvlaag was.
Maar toen Bep uit het dakraam keek zag ze een ballon boven de camper die af en toe de gasbrander open zette, geluid opgelost!
Onze Belgische buren waren al vroeg vertrokken en ook wij vertrokken om 8.55
Over de D6011 naar de D999 richting Nimes. Daar doorheen langs heel veel rotondes en weer op de D999 richting Avignon. Even voor Beaucaire er af naar Comps, ons einddoel vandaag. Door de smalle straatjes van Comps naar de camperplaats. Er zijn er twee, één langs de Gardon en één bij de serviceplaats waar wij gaan staan. Comps is een klein dorp met ong 1600 inwoners en vandaag is er ook een rommelmarkt, op het jeux de boules terrein, maar op kleine schaal. Wij zijn er om 10 uur en hebben slechts 58km gereden. Het is prachtig weer en drinken eerst koffie. Dan over de rommelmarkt gelopen en nog een fossiel gekocht (echte oude steen!). Dan lopen we het dorp door, er is ook een bakker en een gebouw waar het gemeentehuis is, postkantoor, politiebureau en daar aangeplakt de kerk die gesloten is. Een paar kleine winkeltjes en natuurlijk een kroeg!
Wij weer terug, de stoelen er uit en heerlijk buiten gaan zitten. Ook eten we buiten en ik stel voor om naar de Abdij Saint Roman te lopen dat hier een kleine 3km vandaan is. Om even voor twee uur vertrekken we en lopen een stuk over de oude spoorlijn dat nu fietspad is. Dan over een kiezelpad naar boven. Moesten wel entree betalen, 5.50, en dan konden we het terrein betreden.
In de prehistorie werden de laatste heuvels van het Rhone vallei bevolkt door jagerstammen die de vele grotten in dit kalksteenmassief gebruikten. Aan het einde van de 5e eeuw vestigden zich hier volgelingen van Saint Roman, stichter van kloosters in de Jura, en dat werden er steeds meer. In de 8e eeuw wordt het een benedictijnse abdij en ze maken de holtes groter om er een kapel en cellen in te maken. In de 11e eeuw wordt het een bedevaartsoord en ook nu loopt er een weg richting Santiago de Compostella. In de 14e eeuw wordt de Abdij versterkt met muren en wordt het een college voor jongeren, geïnstalleerd door de paus van Avignon, Urbanus V. Hier kunnen zowel arme als rijke jongeren onderwijs krijgen die goed op school zijn. In 1538 verlaten de monniken de abdij en wordt het aan een particulier verkocht. In de 18e eeuw wordt het ontmanteld omdat de eigenaren de gehouwde stenen verkopen. Daarna wordt het verwaarloosd totdat Beaucaire het in 1988 koopt en het in 1991 een historisch monument wordt.
Ik loop naar boven en loop door de uitgehouwde grotten en ga dan helemaal bovenop waar je een prachtig uitzicht hebt over de Rhone. Hier komt ook de Gardon de Rhone in uit. Boven ook nog 152 uitgehakte graven waar de monniken in begraven werden. Beneden de grot is 143m3 ruimte om water op te vangen. Na boven genoten te hebben van het uitzicht weer naar beneden, naar Bep, en hebben we nog wat benedenzalen bekeken en zijn rond de hevel gelopen met ook mooie uitzichten. Dan gaan we weer naar beneden en zijn tegen vieren weer terug bij de camper. Stoelen er weer uit en thee drinken. Dan wordt bet frisser buiten want de zon gaat achter de wolken en drinken we het wijntje binnen.
De laatste dagen krijgen we berichten dat de kaarten van Schotland zijn aangekomen! We hadden ze op 1 juni in Fort William verstuurd en zijn denk ik de andere kant van de wereld omgegaan of met een roeiboot naar het vaste land gebracht!
Bep maakt weer het eten en ik ga aan net blog werken, straks Studio Sport!

1. Diane Honingh:
    17 september 2017
    Nou... van studio sport heb je vast niet genoten. Ajax verspeelde lelijk punten en Feyenoord had zichzelf moeten belonen met een doelpunt. Topclubs in de eredivisie die toch steeds weer moeite hebben om hun kansen te benutten. En laten we maar niets zeggen over de lafheid (of gebrek aan klasse) bij psv in de tweede helft!
  2. Anton van geemen:
    18 september 2017
    Hallo Bep & Bert
    Wel het hout niet op he weer prachtige reports en foto,s van jullie reis .Jullie zijn very lucky people dat je dat zo maar kan doen dat weten jullie zeker wel maar mensen geniet van je leven en om zo te bekijken missen jullie daar geen korrel van mensen het aller beste er mee mlg van ons Emmy & Anton