Grevelingen

20 april 2017 - Graveline, Frankrijk

Donderdag 20 april

Dan was het zo ver, camper gepakt en reisklaar!
De buren zwaaide ons om tien over negen uit, wenste ons een mooie reis en behouden thuiskomst. Mooi zonnig weer maar wel fris want het was nog maar 7 graden. Via Monnickendam, Broek naar de ringweg waar een kleine file was.
Druk op de weg maar verders geen oponthoud. Langs Oudenrijn en zo de A27 op naar Breda.
Onderweg heel veel koeien in het land maar onder Gorichem was er zelfs een stuk land gemaaid!
Om 10.45 waren we bij de parkeerplaats Hazeldonk aan gekomen en hebben daar koffie gedronken. Na 20 min vertrokken en 5 min. later de grens met België gepasseerd.
Bij St. Job in 't Goor file! Maar gelukkig niet lang en daarna reed het goed door naar de ringweg om Antwerpen heen. Ook daar erg druk maar het reed goed door. Dan richting Gent en daar de A10, Brugge, Oostende. Om Brugge ook erg druk maar daarna werd het rustiger op de weg.
Ook in België was er veel al gemaaid en waren diverse boeren aan het schudden.
Ook langs Nieuwpoort waar Maurits op het nippertje de Spanjaarden versloeg in het jaartal dat we allemaal goed kunnen onthouden (1600)
De grens met Frankrijk over, 13.15, en zo op Duinkerke aan. Even daar voorbij ligt Grevelingen ons einddoel voor vandaag. We waren daar om 13.45 op de Camperplaats, aan de haven.De boten liggen allemaal op het droge want het is eb. Eerst eten en daarna zijn we het stadje in gelopen. Grevelingen is ook al een oud stadje. Al bewoond door de Morinen in het begin van onze jaartelling. In 800 een kapel gebouwd die toegewijd was aan Willebrordus.
Het ontstaan van de stad dankt het aan Graaf Diederik van de Elzas die hier een haven liet maken ter bevordering van de economie (en zijn eigen portemonnee! ) dit gebeurde van 1159 tot 1163 . In 1644 viel het in Franse handen en daarna werd er een versterking gemaakt door Vauban de beroemde fortenbouwer.
Daardoor werd het een vestingstadje met muren, bolwerken en stadspoorten.
Het was indertijd een Vlaams stadje maar sinds de 19e eeuw spreken ze alleen nog maar Frans.
Wij zijn daar naar toe gelopen (500m) en ook het fortencomplex bekeken.
Er was ook een museum en  onderaardse gangen die je kon bezichtigen. Wij hebben dat niet gedaan, zijn door het stadje gelopen en hebben nog een brood gekocht omdat ik het brood uit de vriezer vergeten ben!
Dan weer terug naar de camper en een kop thee gezet. Buiten is het 14 gr maar binnen is het heerlijk met de zon op de ramen. Het dakluik moet open! Dan is het voor de eerste keer de 5 in de klok nu we op reis zijn dus kijken of de kurkentrekker het nog doet!
Die was niet nodig want er zat een schroefdop op.
Om 5 uur komt het water weer omhoog en komen de bootjes weer los. Het is dan 2 uur later zo'n 1,50 m gestegen. Maar allemaal drijfsteigers en dan heb je het niet zo in de gaten.
Er varen er nog wat uit en als Bep gaat koken komen ze weer terug.
In de camper is het nog heerlijk met de zon op de ramen, buiten is het een stuk frisser.
Vandaag een heerlijke dag en 374 km gereden!

1. Diane Honingh:
    20 april 2017
    Ziet er goed uit! Heerlijk weer ook. Goed begin van de vakantie.
    Zit je klaar voor Ajax?

Dikke kus