Hurworth

22 juni 2017 - Darlington, Verenigd Koninkrijk

Donderdag 22 juni

Gisteravond nog een wandeling gemaakt over de dogs walking een pad langs de rivier en langs een meertje dat je zo weer op de camping komt. Leuk wandelingetje maar je zult geen hondenstront vinden, dat ruimen ze allemaal netjes op. Als we terug zijn is het al 10 uur en kijken we nog even naar de hoogtepunten die vandaag gebeurd zijn op de TV.
Vanmorgen bewolkt maar aangename temperatuur, we hebben al een week geen kacheltje meer aan in de morgen! Alle handelingen doen om weer te vertrekken. De Engelse buurman kwam nog even langs om ons een goede reis te wensen. We schudden elkaar de hand en ook ik wens hem een goede reis naar huis, zondag.
Om 9.15 vertrokken we uit Brandon en gaan naar de A697. We rijden weer door een mooi gebied al is het jammer dat het heiig is en dat er af en toe een spatje regen valt. Dan komen we op de A1 richting New Castle upon Tyne, ook mooi maar met hoge bomen en heggen zie je niet zoveel van de omgeving. We slaan bij New Castle af naar de A69, Hexham. Daar gaan we de Hadrian Wall route volgen over de B 6318. Deze weg loopt paralel aan de Hadrian Wall en is recht maar veel ups en downs! We zien af en toe een stuk muur maar er zijn nergens parkeerplaatsen waar je er even naar de muur toe kunt lopen. Maar bij Brocolitia is een parkeerplaats (betaald) en kan je naar die tempel toelopen. Wij doen dit niet maar gaan eerst even koffie drinken. Als dat op is gaan we weer verder langs de Hadrian Wall en even verder is weer een (betaalde) parkeerplaats en daar kan je Vericocicium (Housesteads), een Romeins Fort, bekijken. Wij gaan naar het Visitor Center en kopen een kaartje om daar heen te gaan. Nog even een tip, als je af wilt vallen moet je naar de UK want je bent zo, veel ponden kwijt! We lopen naar boven en krijgen een indruk hoe het in die tijd geweest moet zijn. De funderingen van de gebouwen zijn er nog en ook de Hadrian Wall is nog te zien hoe het was alleen wel wat lager omdat in de loop van de tijd veel stenen gebruikt zijn voor andere doelen. Ook lopen er wandelaars, want de Hadrian Wall is ook een wandelroute van de west kust naar de oostkust en is 117km lang!
De Hadrian Wall werd gebouwd onder Hadrianus die keizer van Rome was van 117 tot 138 n. Chr. Hij wilde de provinciën leren kennen en ging daarom in 121 het hele Romeinse Rijk door. Na een bezoek aan Britannia liet hij de muur bouwen van 122, tot hij klaar was in 128. Het was een onderdeel van de versterkte grenslinies die tot het einde van de 4e eeuw dienst heeft gedaan om de noordgrens te beschermen tegen de binnenvallende stammen maar ook als symbool van de Romeinse macht. Er waren op vaste afstanden 14 grote en 80 kleine forten. Aan de binnenkant was een militaire weg om zo goederen te vervoeren. De muur werd bemand door 9000 man!
Na een tijdje daar boven gelopen te hebben en genoten van het prachtige uitzicht zijn we weer naar beneden gelopen. Eerst nog langs het visitor center en dan komen we na anderhalf uur weer bij de camper. Daar gaan we eerst eten en bekijken waar we naar toe gaan. We zouden hier in de buurt op een camping gaan staan maar het is nog vroeg dus besluiten we om een stuk verder te rijden.
We rijden tot Greenhead, nog steeds langs de Wall, maar gaan daar links af naar de mooie A69.
Net voor Hexham gaan we tanken en is Bep ook weer blij! Daar nemen we de A68 naar Darlington en ook rijden we hier door een mooi gebied. We hebben een camperplaats uitgezocht in Hurworth Plane en dat is even voorbij Darlington waar we door heen rijden. De camperplaats in niet wat we er van verwachtten. In het boekje staat dat het bij een rivier is maar die is een paar honderd meter verder. Maar ja, moest bij de bar betalen en kon een plaatsje uitzoeken tussen de niet al te fraaie caravans. Er staan ook nog 4 andere campers dus dat geeft een rustig gevoel. De camper neergezet en stroom er op dat hier wel is! Bep thee zetten en ik een rondje gemaakt. Er is ook een camping bij en dat is niet van die kwaliteit wat wij van de Engelse campings gewend zijn, rommelig, heel veel stekkers in één kast, wc's smerig en de verdere voorzieningen ook op een laag pitje. Maar wij staan daar buiten en hebben onze eigen voorzieningen. Na de thee ga ik nog een ronde maken en over de brug van de Tees is een ander dorpje, Croft on Tees, en daar is een leuk oud kerkje. Ben ook nog binnen geweest maar dat viel niet mee. Dan weer terug en het was intussen prachtig weer geworden en samen met Bep de andere kant verkend. Maar ook hier niets bijzonders en bij de rivier stonden wat bankjes en daar op plaats genomen en lekker in de zon gaan zitten. Het is al lang weer tijd voor het wijntje en als dat op is gaat Bep om 18.40 aan het kokkerellen. Als alles weer opgeruimd is gaan we even een ontspannen houding aannemen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane Honingh:
    22 juni 2017
    Jemig pa, wat ben je toch een grapjas... ponden afvallen.