Musselburgh

20 juni 2017 - Musselburgh, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 20 juni

Gisteravond na het blog nog wat TV gekeken. Om 22.45 nog een ronde over de camping gemaakt. Er was een prachtige lucht, jammer dat ik mijn fototoestel miet mee had.
Vanmorgen wel een zonnetje maar ook wat bewolking. Na het ontbijt alles weer even opruimen en dan eerst koffie gedronken voordat we op stap gingen. Van de camping af is het denk ik 500 meter lopen naar de bus die om de 10 minuten naar Edinburgh gaat. We hadden de bus van 10.05 en een aardige chauffeur die ons precies vertelde waar we het beste uit konden stappen. Na 40 minuten waren we er en daar meteen naar het kasteel gelopen. Daar aangekomen was het enorm druk, je moest in de rij staan om een kaartje te kopen en het leek wel of je in de rij stond voor de achtbaan in de Efteling! Het duurde dan ook 45 minuten toen wij een kaartje hadden! En er waren 6 kassa's open! Dan door de poort naar binnen waar het ook al enorm druk was. Er was ook een oorlogsmuseum, een gebouw met grote zaal waar alle omgekomen Schotse soldaten geëerd worden met allemaal boeken van de diverse oorlogen waar de mensen gesneuveld waren. Ook de gevangenissen waar de krijgsgevangenen gezeten hadden en ook een zaaltje waar de Schotse kroonjuwelen bewonderd konden worden en daar was ook de originele Stone of Scone. Maar daar stond een rij van 100 mensen en wij vonden dat we al lang genoeg in de rij badden gestaan dus dat maar overgeslagen. Je had natuurlijk een mooi uitzicht over de stad op diverse punten maar het was ook dringen om een plaatje te schieten! Een foto zonder mensen er op was niet mogelijk! We waren al een tijd in het kasteel en kregen op een gegeven ogenblik trek maar ook hier in de rij en nergens kunnen zitten omdat het bezet was.
Toen er uit gegaan en de Royal Mile over gelopen, een straat met heel veel toeristische winkeltjes.
Ook hier erg druk, het leek wel het Damrak in Amsterdam! Halverwege de weg naar beneden gegaan en kwamen bij het treinstation uit. Daar was ook een Shopping Center met beneden allemaal eettentjes. En om in de Schotse stijl te blijven zijn we naar Mc Donald gegaan en daar een big mack verorbert. Dan weer verder door een enorme drukke winkelstraat en besloten om de bus terug te nemen naar de camping en daar nog even lekker van het mooie weer te gaan genieten. Even gezocht waar we in moesten stappen en om 14.45 zaten we in de bus terug naar de camping. We hadden de tijd heen opgenomen en dan wist je ongeveer wanneer je er zou kunnen zijn. Het kwam goed af, op tijd gebeld en bij de goede halte uitgestapt. Bij de camper eerst alle ramen open want het was 30 graden in de camper! Dan de luifel uit en de stoelen buiten en lekker een kop thee op ons terras genomen.
Edinburgh is sedert 1437 de hoofdstad van Schotland en het heeft bijna een half miljoen inwoners.
Het is rond de Castle Rock gebouwd. In 900 v. Chr was de Castle Rock al bewoond maar pas in 600 n. Chr. Was er sprake van een versterking op de rots. In de 11e eeuw was het van hout en in de 13e eeuw is het hout vervangen door steen. Het heeft vele belegeringen beleefd en is dan in Engelse handen en dan weer in Schotse handen geweest. Ook de Jacobieten hebben nog geprobeerd om het in 1745 in te nemen en dat was ook de laatste keer dat het belegerd is geweest. De gebouwen die er nu op staan zijn de meeste uit de 17e eeuw.
Na de thee al weer lang tijd voor een koel wit wijntje. Er zijn veel mensen die hier vandaan naar Edinburgh gaan en ze dan vanuit onze stoel weer terug zien komen.
Het is al weer laat als Bep aan het eten gaat beginnen. We hadden vandaag eigenlijk nog wel wat meer willen doen in Edinburgh maar het is ons eigenlijk veel te druk! Wel weer een heerlijke zomerse dag en dat is ook wel wat waard!

1. Dirk Molenaar:
    21 juni 2017
    Mooie foto's vooral die schepen lift ik heb er verschillende gezien maar deze constructie kon ik nog niet
    Het lijkt wel een kermis attractie