Musselburgh

19 juni 2017 - Musselburgh, Verenigd Koninkrijk

Maandag 19 juni

Gisteravond zouden we TV gaan kijken, naar Broadchurch, maar dat was een uur eerder begonnen en dus hebben wij dat gemist. Dan maar een ronde over de camping gemaakt want het was heerlijk weer. Toen wij aan ons laatste glaasje wijn zaten van deze dag kregen we bericht van Bep haar zuster dat Madelena om 8 uur was geboren. Eindelijk want donderdag zou het al in het ziekenhuis geboren worden en heeft gewacht tot vaderdag!
Vanmorgen weer mooi weer, wel wat bewolkt maar een aangename temperatuur.Na het ochtendgebeuren nog de camper van water voorzien en moesten nog even het grijze water lossen. Er stond ook een Hobby voor me en die kwam uit Ierland. Was ook in Nederland geweest en ook Marken en Volendam aangedaan. Ook geïnteresseerd in onze reis en handenschuddend gingen zij weer op pad. Wat heb je toch ook aardige mensen die je tegenkomt! Wij dus om 9.20 vertrokken uit Scone (22gr). Langs Perth en over de A9 naar Stirling, dan de M9 naar Falkirk. De juffrouw van de Tom Tom wist natuurlijk weer een kortere weg en ja we kwamen voor een viaduct te staan die afgesloten was omdat ze daar aan het werk waren. Dus daar keren en wat nu? Zomaar een weg ingeslagen en op een gegeven ogenblik vond ze de weg weer! Maar over landweggetjes die net zo breed waren als de camper! We kwamen op een gegeven ogenblik uit aan de andere kant van het viaduct waar we niet verder konden. Dus nu weer op het goede spoor!
Het was ook nog maar een klein stukje naar Farkirk Weel waar wij de parkeerplaats betaalden en een plekje zochten. Eerst koffie gedronken en dan naar het Visitor center.
Daar kon je kaartjes kopen voor een boottocht waar je dan ook mee omhoog gaat met het Farkirk Weel.
Het Farkirk Weel is een draaiende scheepslift en verbindt het Forth en Clyde kanaal met het Union Canal waarbij een hoogte van 35 meter overbrugd wordt. Het zijn twee bakken met water waar een boot in kan varen die horizontaal blijven en in 90 seconden 180 graden draait! Het hele project heeft £85.000.000 gekost! Hiervoor moesten de schepen door 11 sluizen om deze hoogte te overbruggen.
Dat gingen we dus bekijken en het was even wachten toen twee boten, één onder en één boven rond gingen. Er kan ook één boot tegelijk. Het is echt een prachtig staaltje van techniek! Dan is er in de buurt ook nog de Antonius Wall. De bouw van deze muur begon in 142n. Chr tijdens het bewind van Keizer Antonius Pius. Na 12 jaar was hij gereed en was 63 km lang, van Old Killpatrick naar Firth Clyde. Deze muur moest de lange muur van Hadrianus van 160km vervangen om zo de Romeinse grens naar het noorden op te schuiven. Het werd gebouwd van plaggen op een stenen fundering. Maar de muur werd al na 20 jaar verlaten toen het Romeinse leger zich terug trok vanwege de hevige aanvallen uit het noorden. Ze trokken zich terug achter de Hadrian Wall.
Het was volgens mij niet ver lopen maar viel toch wat tegen.
Er was niet zoveel te zien waar het voormalige Fort had gestaan maar de wal kon je nog duidelijk zien en je staat op een plaats waar heel lang geleden de Romeinen waren en daar strijd geleverd hebben. Dan weer terug gelopen en eerst gegeten in de camper. Daarna weer verder naar Musselburgh. Dit ligt even ten oosten van Edinburgh. Over de M9 en de City bypass kwamen we daar. Naar de camping daar gereden en ingeschreven en een mooi plaatsje toebedeeld gekregen. Geïnstalleerd en de luifel uit en de stoelen en tafel er uit en in de zon gaan zitten. Het is weer prachtig weer, wij spreken over een Schotse hittegolf van 22-25 graden die nu al 3 dagen duurt! Hier vandaan rijdt ook een bus naar Edinburgh dus dat is makkelijk. Een rustige middag met een bakkie thee en later een wijntje. Om 18.45 gaat Bep weer eten maken en als Bep nog even naar haar serie kijkt maak ik een praatje met de Duitse jonge buren die nu 3 dagen in Schotland zijn. Hebben ook een vrij nieuwe Volkswagenbus maar met de keuken achterin. Na de afwas wordt het toch wat frisser buiten en ruim ik de stoelen op en draai de luifel in en ga in de administratie.