Scone

18 juni 2017 - Scone, Verenigd Koninkrijk

Zondag 18 juni

Gisteravond wel schotel maar pas om half tien TV gaan kijken omdat er weinig leuks op is!Om elf uur enorme knallen van vuurwerk dat van het Scone Palace vandaan kwam omdat daar ook trouwerijen gevierd worden. Geen spelletje vanavond want daar was het al te laat voor!
Vanmorgen toen we opstonden wat bewolking maar goede temperatuur. Na het ontbijt Bep nog een klein wasje en ik water bij vullen. Ook diverse apps gehad vanwege vaderdag! (Cadeau's komen wel als we thuis zijn!) dan koffie drinken, buiten op ons eigen terras en in de zon. Had de luifel uitgedraaid want het was te warm voor Bep in de volle Schotse zon!
Ook nog berichten uitgewisseld met de zuster van Bep die haar dochter bevallen moet en het allemaal niet vanzelf gaat. Je denkt dat kinderen krijgen allemaal vanzelfsprekend is maar soms zijn er vervelende complicaties en is dat heel vervelend, vooral als het zo dicht bij is!
We eten onder de luifel, daarna ga ik wandelen naar Scone Palace. Bep vindt het te ver om met dit mooie weer zo'n stuk te gaan wandelen. Om half twee vertrek ik en als ik 300 meter buiten de poort ben stopt er een auto en vraagt of ik misschien mee wil rijden naar de "Main Road". Het is een ouder stel van rond de 75 en vraagt waar ik vandaan kom en ik vertel hun het hele verhaal van de reis. Dan zetten ze me uit bij de doorgaande weg want zij moeten de andere kant op. Hij zegt dat ik die weg kan nemen naar het paleis maar er staat op niet voor fietsers en wandelaars dus ik neem het zekere voor het onzekere en loop een stuk langs de weg naar de officiële ingang van het paleis. Daar aangekomen koop ik een kaartje en vraag aan het meisje of er niet een kortere weg is naar de camping omdat ik nu een heel eind omgelopen ben! Zij geeft me een kaart waarop de paleistuinen staan en ik had inderdaad die weg moeten nemen die de man van de auto tegen me verteld had, was een stuk korter!
Dan het paleis in en inderdaad erg mooi om te zien hoe dat allemaal ingericht is en ook hangen er scheppen waar Koningin Elisabeth, haar moeder en haar man Prins Filip en de toen kroonprins van Japan hiermee een boom hebben geplant. Ook een inleiding in het Nederlands! Daar doorheen gelopen, je mocht er geen foto's maken! en de tuinen ingelopen. Er stonden veel auto's geparkeerd en heel veel mensen kopen geen kaartje voor het paleis maar wandelen door de enorme tuinen of zitten heerlijk in de zon. Ook is er een terras en natuurlijk een gift shop. Ik loop ook naar Moot Hill waar de (replica) van de Stone of Scone staat en een kapel met daarin een grafmonument uit 1618 van David Murray die de eerste burggraaf was van Stormont.
Scone werd rond 500 de hoofdstad van Pictavia  en in de 7e eeuw vestigde zich daar een priesterorde. In 710 besloot de koning van de Picten, Nexhtan, op Moot Hill, dat Pasen op dezelfde dag gevierd moest worden als in Rome. In 842 werd Kenneth I koning over Schotland inclusief  Pictania. Volgens de legende nam hij de Stone of Scone mee en werd op Moot Hill geplaatst.
Vanaf die tijd had de Stone of Scone een plaats in de Schotse kroning ceremonie.
Totdat Edward I de steen in beslag nam als oorlogsbuit en meenam naar Westminster Abbey bracht. De originele is nu in Edinburgh Castle.
In 1114 werd er een Augustijnse Priorij gesticht en werd in 1164 tot Abdij verheven en viel onder het gezag van de bisschop van Dunkeld
In 1559, aan het begin van de reformatie, trok een menigte uit Dundee naar Scone Abbey om deze te verwoesten en vernietigde Scone Abbey om het in brand te steken.
In 1580 werd het paleis van de Abdij herbouwd en in 1803 werd het nogmaals herbouwd als Georgiaans paleis. De verbouwing kostte £60.000! en duurde 9 jaar. In 1805 werd het dorp Scone verplaatst vanwege de nieuwe aanleg en uitbreiding van de paleistuinen. In 1939 werd het gebruikt als meisjeshuis en opvang van Poolse oorlogsvluchtelingen.
In 1966 werd het opengesteld voor het publiek.
Ik loop nog wat door de tuinen en dan via de korte weg naar de camping waar ik 25 minuten over doe. Bep zit lekker onder de luifel en ik ga onder de douche. Bep gaat na mij en zo zitten we fris en fruitig aan de thee. Ook het wijntje smaakt goed met dit prachtige weer. We hebben het goed geschoten om het weekend hier door te brengen, maakt de balans tussen regen en zon weer richting evenwicht al zal daar nog wat zonnedagen bij moeten komen! Net als gisteren gaat Bep, als de zon achter de bomen gaat weer aan het eten beginnen. Na het eten ieder weer zijn taak en om kwart voor acht zijn de klussen achter de rug en kunnen we een ontspannen houding aannemen.

1. Diane Honingh:
    18 juni 2017
    Nou... je cadeau is een zoen van je kinderen en kleinkinderen omdat we je ze lang niet gezien hebben (en ma krijgt er ook 1 want die heeft Moederdag gemist)

Wat heerlijk dit weer hè! Tom en ik zeiden vanmiddag tegen elkaar dat het net als vakantie voelt! Beetje kort, maar goed. Ik hoop morgen weer een beetje uit de voeten te kunnen. Heb het heel erg in mijn rug!

Hoop dat het met Lisette snel opschiet en dan alles gewoon goed komt/is!!

Dikke kus