Scone

17 juni 2017 - Scone, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 17 juni

Gisteravond nog aan het experimenteren met de schotel en op astra19 vond hij hem wel maar op 23.5 niet. Dat scheelt maar een paar  graden en er staat een boom dus morgen even proberen om de camper te rangeren zodat we geen last hebben van die boom!
Ook nog een ronde over de camping gemaakt en gezien dat hij helemaal vol is, geen plaats onbezet! Dus geen TV vanavond en dus maar twee spellen Skip Bo gedaan en wederom gelijk. De stand is nu 16-16!
Vanmorgen bewolkt en je verwacht eigenlijk de zon dus valt dat wat tegen. Maar als we het ontbijt op hebben dan breekt de zon af en toe door. Ik naar de receptie om te vragen of er parkeerplaatsen zijn in Perth voor de camper of dat we beter met de bus kunnen gaan. Ik krijg een plattegrond van Perth en de man wijst mij enkele plaatsen aan waar wij zouden kunnen parkeren.
Dan alles weer op zijn plaats en al vroeg vertrokken naar Perth, zo'n 5 km rijden. De beoogde parkeerplaats was alleen voor luxe auto's en daar passen wij niet op met 7 meter lengte.
Dus naar een andere parkeerplaats gereden en ook daar was het eigenlijk alleen voor luxe auto's maar ik zag een plaatsje waar we wel konden staan. Bep was het er niet helemaal mee eens maar hij stond goed de camper. Dan gaan we Perth in en vinden het meteen niet echt een mooie stad!
Maar er zijn wel heel heel winkels en dat vindt Bep wel leuk! En er is zelfs een enorm shopping center en vandaag geen oude gebouwen bekijken maar de vele winkels die hier zijn. Ook hier een Primarkt en daar kunnen de vrouwen hun hart ophalen, heel veel kledij voor weinig geld. We gaan dan ook met een tas van de Primarkt de winkel uit! Verders nog door Het centrum van Perth gelopen en nog in een kerk geweest, de Free Scottish Church. Hij heet St John en is van 1242. Was ook eerst katholiek en is na de hervorming dus protestants geworden als zoveel kerken in ons land.
Ook is het een monument voor de slachtoffers van de twee wereldoorlogen, zo vertelde de vrouw die in de kerk was. Perth is ook een oude stad, de Romeinen hadden hier een nederzetting. Tijdens de middeleeuwen was het de hoofdstad van Schotland. Net buiten de stad, waar wij zitten, ligt het plaatsje Scone waar zich het Palace Scone bevindt. Dit behoort tot één van de mooiste paleizen van Schotland. De koningen van Schotland werden hier gekroond van de 9e tot de 14e eeuw. Hier bevond zich ook de Stone of Scone die nu in het Edinburgh Castle is en een replica in de tuin van Scone Palace. Verders valt er niet zoveel te zien in Perth dat ong 45.000 inwoners heeft.
We hebben zo de winkelstraten belopen en het werd al wat drukker en ik stelde voor om te gaan koffie drinken maar de zon brak helemaal door en Bep zei laten we wat lekkers kopen voor bij de koffie en dan drinken we dat op de camping. Zo gezegd zo gedaan en de camper zo neergezet dat we misschien wel de satelliet konden ontvangen. Koffie gezet en schotel omhoog en ja er was contact! Buiten koffie gedronken en Bep met haar was naar de wasmachine die hier ook voorhanden is. Ik een lijntje gemaakt en na drie kwartier hing de was aan de lijn!
Na het eten eerst in de zon en ik nog een stukje gelopen naar de rivier de Tay. Dat is ong anderhalve km lopen maar bij de rivier was er eigelijk niet zoveel te zien dus maar weer terug. Tussen de rivier en de camping is een enorm veld, ik denk 10 HA dat helemaal vol staat met peulen. Staan nog niet in de bloei en dat zou helemaal mooi zijn geweest. Dus de positie weer ingenomen in de stoel en in de zon. Bep ook maar had haar zonnehoed opgezet vanwege de zon!
Zo de middag verder doorgebracht met eerst een kop thee en later weer een wijntje.
Als om kwart voor zeven de zon achter de bomen gaat, gaat Bep naar binnen om het eten te verzorgen. Ik weer mijn avondwandeling naar de vuilniscontainer en Bep afwassen. Ook zijn er wel wisselingen geweest vandaag maar de camping staat weer vol! Heel veel mensen hebben een of zelfs twee honden mee. Maar je zult geen hondenpoep tegen komen. Iedereen ruimt netjes de drollen op en deponeert dat in de bestemde  vuilnisbak die elke dag van een nieuwe zak wordt voorzien. Ze moeten in Nederland daar een voorbeeld aan nemen. Ook vanmorgen in Perth, mensen met honden, maar je vindt er geen poep op de stoep!

1. Diane Honingh:
    17 juni 2017
    O, mam! Dus toch Broadchurch morgenavond. Gelukkig!! Ik ben ook helemaal bij en het is wel spannend.