Scone

16 juni 2017 - Scone, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 16 juni

Gisteravond dus geen TV maar de avond was snel om. We hadden al laat gegeten en daarna is Bep in een boek gedoken en ik in de administratie en voor dat we het wisten was het al 11 uur!
Komt natuurlijk ook omdat het hier langer licht is al zien we wel dat we zuidelijker zitten want het is hier wel al vroeger schemer.
Vanmorgen grijze lucht met toch wat blauw en een goede temperatuur. Een heel eind lopen naar het sanitair gebouw dus meteen de ochtendwandeling gehad!
Na het ontbijt even gebeld naar de volgende camping of er plaats is voor ons. Het is weekend en dan trekken veel Engelsen er op uit dus maar even bellen. Er was plaats dus een rustgevend gevoel want we willen daar een paar dagen gaan staan omdat het mooi weer wordt.
De camper weer reisklaar gemaakt en we zijn om 9.20 vertrokken uit Aboyne. We gaan weer verder op de A93 langs de rivier de Dee. Een mooie omgeving en om 10.15 komen we aan bij het Balmoral Castle. Dit kasteel is in het bezit van de koninklijke familie en die komen hier ieder jaar in Augustus. Wij gaan over de brug die over de rivier de Dee gaat, en komen bij de entree van het kasteel. Kaartjes kopen en dan worden we door een Landrover met aanhangwagen waar je in kan zitten naar het kasteel gebracht. Eerst een audio apparaat om je nek gehangen voor informatie.
Het is er in alle talen,zelfs in het mandarijn maar niet in het Nederlands! Maar met Engels kunnen we ons ook aardig goed redden. Dus een audio toer gemaakt door de stallen en de prachtige tuinen met groenten en bloemen, maar alleen de "Ballroom" kon je bekijken van het kasteel zelf en de rest kon je niet in.
Maar het was evengoed prachtig om het te zien mede omdat het aardig weer was.
Na anderhalf uur daar te zijn geweest weer terug naar de camper en daar de koffie en de lunch gecombineerd.
Het kasteel is sedert 1852 in het bezit van de koninklijke familie. Prins Albert, de gemaal van Koningin Victoria, heeft dit aangekocht voor £32.000 nadat ze het een tijdje gehuurd hadden. De omgeving deed ze denken aan het Thüringer Wald waar Prins Albert vandaan kwam.
Maar het kasteel was te klein en er werd een nieuw kasteel naast het oude gebouwd dat groter werd en ook een beter uitzicht had.
Het oude bleef voorlopig bestaan tot het nieuwe klaar was en er zo evengoed gebruik van kon worden gemaakt.
Op 18 september 1853 legde Victoria de eerste steen van het nieuwe kasteel en in de herfst van 1855 waren de woonvertrekken klaar maar was de toren nog niet af en moest nog worden afgebouwd.
In 1856 was het voltooid en werd het oude afgebroken. In het najaar van 1857 werd er en nieuwe brug over de rivier de Dee gebouwd.
Sinds 1931 is het voor de eerste keer opengesteld voor publiek en nu is het dagelijks open van April t/m Juli. In Augustus komt de koninklijke familie om hier vakantie te houden.
Om over half één daar vertrokken richting Braemar en dan door een prachtig gebied met kale bergen, klimmen naar Devil's Elbow waar een ski centrum is. De weg daarheen is prima en ook een stuk van de afdaling. Daarna wordt de weg weer smal met veel bochten en heuvels met verschillende "hidden dips"!
Bij Blairgowrie gaan we richting Dunkeld, een binnenweggetje ook smal en bochtig en door bossen!
Ik had me in de tijd vergist want wilde eigenlijk nog naar Pitlochey om naar de Queen's View te gaan en daar is ook een stuwdam met een zalmtrap maar ik had dus de camping besproken en ze hielden de plaats aan tot half vier en we moesten ook nog boodschappen doen!
Dus dan links af de A9 op naar Perth. Dit is een goede weg waar je kunt opschieten.
In Perth was het hartstikke druk en gelukkig meteen een supermarkt gevonden. Dan verder door Perth heen wurmen en op de camping aan die er niet ver vandaan is. De camping in Scone opgereden en we stonden in het boek dus was er plaats. Ingeschreven en een man wees ons een plaats aan. We hadden ook gevraagd om een plaats waar we ook satelliet kunnen ontvangen en het was wel moeilijk maar de plaats waar wij moesten staan zou het lukken.
Camper neergezet alles aangesloten maar de schotel kon de satelliet niet vinden!
Dan aan de thee en daarna de stoelen buiten gezet want de zon begon te schijnen en het was lekker buiten. Dus het wijntje na lange tijd weer buiten opgedronken. Als Bep gaat koken gaat de zon achter de bomen en ruim ik het terras weer op. Als ik de vuilnis heb weggegooid en terug ben is Bep al bijna klaar zo'n eind is het lopen. Ik zie dat het al weer een (te) lang verhaal is geworden dus morgen weer verder.

1. Diane Honingh:
    17 juni 2017
    Bij het woord kar achter de landrover dacht ik aan een aanhangwagen met paar balen stro erin. Is het gewoon een soort paardentram achtig iets. Hahahaha
    De voorspellingen voor het weekend waren voor hier ook goed. Maar heb voor vandaag zeker niet goed geluisterd want het is helemaal grijs en warm ziet het er ook niet uit. Maar goed, het is nog vroeg (de mannen zijn sporten) en ik voel me nog steeds niet lekker dus dat zal mijn stemming ook vast beïnvloeden. Hoop dat jullie een lekker weekend hebben daar. Met misschien toch nog satelliet op zondagavond ;)
    Fijne dag vandaag!! Kus