Salisbury

26 april 2017 - Salisbury, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 26 april

Gisteravond een paar fikse buien gevallen maar om 9 uur weer droog. Bep kon haar serie weer bekijken en daarna haar boek uitlezen. Daarna hebben we nog een spel scrabbel gedaan die ik won dus kom dichterbij!
Vanmorgen bewolkt en buiten was het koud dus een half uur voordat we uit bed gingen de kachel aangezet. Binnen wassen en er is hier een openbaar toilet dat er keurig uitziet (net schoongemaakt) en daar maak ik dan ook gebruik van. Na ontbijt de camper weer rijklaar en om 9.10 vertrokken naar Stonehenge. Daar waren we om 9.50, onze dikke jassen aan, en een kaartje gekocht om het te bezoeken. (60 plussers hebben in Engeland korting!) eerst het museum bezocht waar we uitleg kregen van een gids. Er werd een film afgespeeld en het was net alsof je midden in de cirkel stond.
Op 21 juni, de langste dag, als de zon op komt dan schijnt hij precies door twee spleten en als het 23 december is en de zon onder gaat schijnt hij ook door twee spleten maar 180 graden naar de andere kant. Dit is neergezet 2500 v. Chr! De stenen die ong. 25 ton wegen kwamen 30 km daar vandaan en werden ruw, via houten rollen, naar Stonehenge gebracht en dan de heuvel op!
Op de plaats van bestemming  moesten ze dan ook nog recht gehakt worden met de materialen die ze toen hadden. Geen ijzer of brons maar steen en botten en geweien van dieren.
Ook werd "pen en gat" gemaakt om de liggers boven verbinding te maken dat ze er niet afgleden.
500 jaar daarvoor was er een ring van stenen van twee meter hoog en die kwamen 300 km daar vandaan, uit Wales. Het was dan ook een soort Lourdes want de resten van de mensen die ze gevonden hebben wezen dat uit dat ze ook kwamen voor genezing. Onder die stenen hebben ze as gevonden van gecremeerde mensen. We lopen naar de shuttel bus die ons er naar toe brengt. Imposant om te zien hoe ze dat in hemelsnaam voor elkaar gekregen hebben, voor die tijd! Wij waren op tijd want toen wij terug liepen werd het druk en ook met heel veel Aziaten! Sommige met een mondkapje voor en ze gingen niet aan het werk!
Weer in de bus en  afgezet bij de winkel waar je veel snuisterijen kunt kopen.
In de camper eerst koffie gedronken en om half twaalf naar Salisbury gereden. Ook weer binnendoor wat een mooie omgeving opleverde. Op de camping aangekomen (12.10) was de receptie dicht en konden we wel binnen maar moesten wachten. Dus om half één gegeten en dan ingeschreven. Wij zijn tijdelijk lid geworden van deze club en dat scheelt een hoop geld!
We werden naar een plaats gedirigeerd en moesten precies gaan staan zoals hij dat wilde (Engelse punktligheid?). Bep wat wassen en op het rekje opgehangen. Dan gaan wij lopend naar het centrum wat ong. 30 min lopen is. De Kathedraal is het doel en daar gaan we op af.
Ook dit is weer een geweldig bouwwerk waar ze in 1220 mee begonnen zijn en na 38 jaar mee klaar waren. In de winter werd niet gebouwd want dan konden ze niet metselen (geen antivries!)
Daar dus ook weer een kaartje gekocht en wij kregen de mededeling dat we een stuk van de kerk niet konden bezoeken omdat er een begrafenis dienst was.
Dus de kerk doorgelopen en dan hoor je het orgel en het koor zingen en dat doet je wel wat.
Ook de oudste nog werkende klok uit 1386!
Ook hier liggen vele hoogwaardigheidsbekleders waaronder de eerste die in de kerk begraven werd, William Longspee. Hij stierf in 1226 en was de halfbroer van Koning Jan en adviseur over de Magna Carta van 1215. Ook vertelde een gids dat de toren, 123 m hoog en de hoogste van Engeland, 75 cm scheef staat. Het komt door de uitdroging van de ondergrond. Dit hebben ze opgelost om water in de ondergrond te pompen om zo de ondergrond stabiel te houden. Het mooiste hadden we dan eigelijk niet gezien want daar mochten we niet in. Dan naar de Magna Carta waar er vier van zijn gemaakt in 1215 en de mooiste hier in de kerk van Salisbury ligt. De Magna Carta werd opgesteld in het Latijn en op dierenhuid (perkament) en werd door het hele land verspreid omdat de Baronnen het niet eens waren op de manier hoe Koning Jan regeerde. Magna Carta benadrukte dat iedereen, zelfs door de Koning, rechtvaardig moest worden behandeld en dat niemand boven de wet staan. Mag na Carta was de inspiratie voor verklaring van de rechten van de mens van de Verenigde Naties, de AmerikaanseBill of Rights en de grondwetten van vele democratische landen. We kregen nog uitleg door een oudere dame die ooit, lang geleden, in Oldenbroek was geweest. Ze kon nog zeggen:" waar stopt de bus in Oldenbroek". Er zijn trouwens 600 vrijwilligers om deze kerk open te houden, gidsen een vaste halve dag en 7 dagen in de week open, ook als er een begrafenis is! Dan de kerk uit en via de winkelstraat waar ook een H&M was! Om 16.15 waren we weer terug, Bep de was binnen gehaald en dan aan de thee. Daarna ons dagelijkse wijntje en Bep kookt weer een heerlijke maaltijd. Na de afwas een ontspannen houding en naar het interview van Koning Willem Alexander gekeken. Het verhaal is weer veel te lang geworden maar ook veel gezien vandaag!