Winchester

25 april 2017 - Winchester, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 25 april

Gisteravond het scrabbelspel weer gepakt en het was gelijk dus 3-1 voor Bep
Ook hadden we de camper verplaatst, wat dichter bij het toiletgebouw en in de luwte van de bomen want er kwam wat wind. Ook nog even gemaild met Kees, onze zoon, over het probleem TV kijken.
Vanmorgen scheen de zon en een strak blauwe lucht maar het was koud, ik denk 4 of 5 graden.
Maar we hebben een uitstekende kachel en die heeft het zo warm. Na ontbijt om 9 uur vertrokken van de camping en naar de stad Chichester gereden. Daar de camper op een parkeerplaats gezet en de stad ingelopen. Het was 10 min lopen en het eerste wat wij zagen was de Chichester Cross waar vroeger markt werd gehouden. Doorgelopen naar de Kathedraal, de Heilige Drie Eenheid, die uit de 11e eeuw stamt. Het is de moederkerk van het bisdom Chichester. Er liggen diverse Tombes en graven van Bisschoppen en Graven. Het graf van bisschop St. Richard (1245-1253) die in 1262 heilig werd verklaard en daar werd de tombe door duizenden pelgrims bezocht. Hendrik VIII gaf bevel om dat te vernietigen. Deze Hendrik zorgde er voor, in 1538, dat ze afgescheiden werden van Rome omdat de Paus niet wilde meewerken van de scheiding van zijn vrouw. (Hij heeft in totaal 6 vrouwen gehad!). We lopen door de leuke winkelstraat met kleinschalige winkels en niet druk.
Hier in Engeland hebben de mensen zeker een andere thermostaat in hun lichaam want heel veel korte broeken en het lijkt ook wel korte rokjesdag en dat bij 9 gr!
We lopen weer terug, gaan nog even de supermarkt in en drinken eerst koffie.
Dan weer verder over de M3 naar Petersfield. Daar afgeslagen over de A272 naar Winchester.
Prachtige weg met een mooi landschap, maar wel een smalle weg!
In Winchester aangekomen naar de parkeerplaats gereden waar je ook overnachten mag.
Winchester wordt al bewoond zo'n 2000 jaar voor Chr. en werd in 44 na Chr. door de Romeinen ingenomen. Alfred de Grote maakte in de 9e eeuw van Winchester een belangrijke stad en ook de hoofdstad van zijn koninkrijk en van Engeland tot Willem de Veroveraar in 1066, zowel Winchester als Londen tot hoofdstad maakte en in allebij de steden zich liet kronen tot koning van Engeland. Ook is Winchester beroemd om zijn Winchester geweren!
Wij gingen na het eten om 13.15 naar het centrum, 15 min lopen. Eerst langs de VVV en dan naar de imposante Great Hall waar ook de ronde tafel van koning Arthur staat. Alleen is deze tafel uit de 14e eeuw en was koning Arthur al in de eeuwige jachtvelden. We kwamen voor de kathedraal die uit de 12e eeuw is en de langste van Engeland is (180m). Ook hier veel tombes en graven van Bisschoppen en hooggeplaatste mensen ook vanaf de 13e eeuw! Ook 6 lijkkisten met de beenderen van Bisschoppen, een koningin en koningen. We krijgen uitleg over de bijbel van Winchester die al 9 eeuwen oud is en alleen voor hoogtijdagen gebruikt werd. In het Latijn met prachtige schilderingen er in die dan weer door andere kunstenaars gemaakt werden waarschijnlijk uit Constantinopel (Istanboel) . Alle bladzijden 46 regels en zo recht kan je het haast met de computer niet maken. Het blauw kwam uit Afghanistan en het rood van gesteente uit Spanje!
Dan er uit en naar het standbeeld van Alfred de Grote gelopen en daarna de winkelstraat door waar ook een Primarkt is! Dan lopen we weer naar de camper en drinken een kop thee.
Even daarna komt er nog een Nederlander naast ons staan, dus niet alleen!
Ik ga nog even in de weer met de laptop en de schotel omhoog de USB stick er in en we hebben beeld met dank aan Cannenburg en onze zoon Kees. Hoera!
Daar drinken we een glas wijn op en Bep verzorgd weer een maaltijd.
De buren gaan de stad in maar om half acht begint het flink te regenen!
In de camper nu nog lekker maar straks wel de kachel aan!

1. Tante Co:
    25 april 2017
    Gefeliciteerd dat jullie weer stroom hebben.
    Hier is het ook koud en veel wind met soms dikke (hagel) buien.
    Volgens het weerbericht zal het vanaf zondag beter en warmer
    worden!.
    Groeten: tante Co
  2. Twan en Lisette van esch- ouderling:
    26 april 2017
    Nog maar kort onderweg en al veel gezien
    Lees elke dag je verhaal
    Mooi hoor veel plezier daar
    Gr twan en Lisette
  3. Diane Honingh:
    26 april 2017
    Hee!! Weer tv kijken. Dat is wel lekker als het buiten nog te koud is 's avonds. Zoals tante Co als schreef: het is hier koud. Ik was van plan de winterjassen op te ruimen maar die hebben we morgen nog nodig dus dat stellen we nog even uit.
    Ik heb vandaag mijn vrije dag dus met de kinderen naar de stad, maar eerst komt de trimster om Noah te scheren. Ook joepie!!
    Fijne dag, dikke kus
  4. Anton van geemen:
    26 april 2017
    Hallo You reisergers hier een woordtje van ons uit Canada heel mooi om te lezen van je toeren door Engeland en dat het allemaal zo mooi gaat mensen heel veel plazier toe gewenst . Wij hebben hier warm weer Paas dag + 24 vandaag + 20 mvg van Anton & Emmy