Uitdam

2 juli 2017 - Uitdam, Nederland

Zondag 2 juli

Gisteren geen tijd voor het blog gehad dus nu het afsluitende verhaal van onze reis.
Vrijdagavond zijn we 's avonds nog het stadje St Omer in geweest. De lange winkelstraat uitgelopen en kwamen op een plein waar het erg druk was. Mensen zochten een plaatsje voor hun auto dat er niet meer was en ook de terrassen zaten vol. Het was dan ook heerlijk weer en het was weekend. Wij zijn een andere straat teruggelopen en toen wij bij de camper kwamen was er nog één bij gekomen. Later op de avond nog één dus stonden we daar met zijn drieën.
'S nachts flink geregend en er waren nog twee campers bijgekomen, Bep had ze gehoord.
We waren niet zo vroeg wakker, ik denk vanwege het uur later.
Rustig aan gedaan en na ontbijt de camper van het vuile water verlost en om 9.50 vertrokken uit St Omer. We reden binnendoor via Cassel (kasseien!) naar Ieper. Langs de slagvelden van de eerste wereldoorlog waar we nog een paar keurig onderhouden kerkhoven van zagen. Toen we net op de snelweg zaten eerst koffie gedronken en dan via Gent naar Antwerpen waar we in de file kwamen wegens diverse kleine ongelukken. Toen we daar door waren was ook naar Antwerpen toe een enorme file (op zaterdag!), de grens over en tussen Breda en Tilburg gegeten. Dan het laatste stukje vandaag, naar Helvoirt waar de fam Seevinck dit weekend verblijft. De camper daar op het erf neergezet en er kwam maar niemand, vreemd! Maar wat was er aan de hand? Tineke en haar dochter Fré waren achter in de tuin geweest waar ook een uilenkast hangt en toen ze daar waren was er net voor hun ogen een jonge Kerkuil uit de boom gevallen en kon nog niet vliegen en kroop weg in het gras. Ze hebben het uiltje gepakt en mee genomen. Hij of zij zat te bibberen en zag er zorgwekkend uit en hebben hem geprobeerd een stukje tartaar te geven toen hij in de bosjes ontsnapte. Net op dat moment kwamen wij en waren ze aan het zoeken naar dat uiltje.  Toen eerst elkaar hartelijk begroet en daarna Tineke de "uilenman", Simon gebeld, die de uilenstand in de gaten houd en ook de uilenkasten plaatst. Die zou komen en wij zoeken. Ik vond hem en naar binnen gebracht in een mandje gedaan en een handdoek over hem heen want hij bibberde nog steeds. Simon kwam en bekeek het uiltje en zijn we eerst naar achter gelopen want hij wilde eerst in die kast kijken of er nog broertjes of zusjes waren. Ladder gehaald en ja er zaten nog twee jonge uiltjes in de uilenkast, dus het uiltje er bij gezet en hopen dat hij het red. Toe dat achter de rug was kwam ook Michiel en Boris, die een feestje had gehad.  Dan gezellig bij elkaar gezeten en Tineke wilde graag voor ons koken dus hoefde we de weg niet uit. Was heel gezellig met elkaar en toen de kinderen op bed lagen nog de dingen besproken die we nog niet van elkaar wisten.
Na deze gezellige avond en fijn weerzien gingen we voor de laatste keer, deze reis, naar ons eigen bedje in de camper.
Meestal zijn wij blij met ons "zoemertje" als het koud is, maar afgelopen nacht waren wij dat niet.
Er zat steeds een steekmug om ons hoofd te zoemen nadat hij ons al een paar keer gestoken had.
Dus licht aan en op muggenjacht. Eerst de bril zoeken en dan maar kijken waar die mug zit! En na even zoeken had ik hem en konden wij weer rustig gaan slapen, dachten wij. Ingesmeerd met anti mug spul maar de grote zus van die mug vond nog een vergeten plekje en zat voldaan te zoemen om ons hoofd. Zelfde volgorde, bril, zoeken en ja ik had hem weer. En toen eindelijk kunnen slapen!
Vanmorgen werden we verrast door de fam Seevinck die,gevieren, voor de camperdeur stonden met een compleet ontbijt. Dan met z'n zessen in de camper ontbijten en niet lang daarna lagen Frederike en Boris in ons bed! Na dit, ons opgefrist en afscheid genomen en om 10.10 vertrokken uit Helvoirt. Redelijk rustig op de weg, maar wel wat regen onderweg. Getankt op 't Schouw en dan het laatste stukje naar huis. We waren om 11.45 thuis en werden verwelkomd door de buren waar we eerst koffie hebben gedronken en de nieuwtjes van Uitdam doornamen. Ook de overburen kwamen thuis en hadden goede berichten, er komt een bewonertje bij op de Bijenven.
Dan de camper uitpakken en alles weer op z' n plaats leggen. In de namiddag kwamen de fam Porsius en Honingh op de koffie en konden elkaar weer "live" begroeten.
Dan met z'n allen uit eten en gezellig aangezeten. Dan afscheid genomen en naar huis.
We hebben een prachtige reis gemaakt en heel veel gezien en zal de foto's nog een terug moeten zien en het verslag moeten lezen om alles nogmaals te beleven.
Ook wil ik iedereen bedanken voor de reacties en hoop dat jullie ook een beetje meegereisd met ons hebben en misschien ook inspiratie hebben gekregen om ook het Verenigd Koninkrijk te bezoeken. Het is een mooi land met een rijke historie. Je weet als je naar de UK gaat, van het weer niet zoveel te verwachten hebt. Maar er zijn zoveel mooie dingen en ook aardige mensen waar je, omdat je de taal aardig onder de knie hebt, leuke gesprekken mee kunt houden. Ook zij zijn nieuwsgierig waar, wat en hoe je in de UK gaat reizen.
Dit was het, misschien tot een volgende keer!

1. Corrie van Geemen:
    3 juli 2017
    Wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt. Fijn dat we d.m.v. de foto's en reisverhalen
    mee konden genieten, zelfs neef Anton uit Canada genoot mee.
    Dank voor de reisverhalen en de foto's.
    Ook weer fijn om thuis te zijn?
  2. Diane Honingh:
    3 juli 2017