St Omaars

30 juni 2017 - Sint-Omaars, Frankrijk

Vrijdag 30 juni

Gisteravond een TV avond en niet zo laat naar bed om al vast aan het tijdsverschil te wennen!
Vanmorgen daarom al wat vroeger wakker en het was mooi weer, wel wat bewolking maar ook zon en een heerlijke temperatuur.
We konden het rustig aan doen want we moeten één uur er van tevoren zijn en de boot vertrekt om 12.05. Maar met zoveel routine zijn we eerder klaar dan we dachten. We lossen nog wel het grijze water en vertrekken om 9.25 van de camping in Martin's Mill. Ik had gisteren Hawtorn geschreven maar dat was de naam van de boerderij die nu receptie is.
Het is slechts 9 km rijden naar de Ferry en kwamen daar om 9.45 aan. Paspoortcontrole en daar wordt meteen je nummerbord ingescand zodat je de incheck papieren niet nodig hebt.
Maar..... we waren te vroeg en moesten niet voor 10.45 terugkomen. Dus naar de uitgang en de parkeerplaats van gisteren opgezocht. Daar eerst koffie gedronken en om 10.35 daar weer vertrokken. Nu kwamen we om 10.50 aan en dat was prima. Kregen kaart voor in welke laan we moesten staan en de tickets. We stonden vooraan in de tweede rij en het was wachten tot de boot aankwam en eerst leeg moest. Wij konden pas om 12.25 de boot op. Naar een dek omhoog, de camper op slot en wat spullen meegenomen, en dan de trap op en een stoel zoeken voor de overtocht. De Spirit of Britain vertrok om 12.45 uit Dover, Engelse tijd.  De Spirit of Britain is het grootste Ferry schip dat in het kanaal vaart. Ik had het op internet opgezocht en daar stond dat hij 700 meter lang zou zijn en 100 meter breed! Ik kreeg daar meteen een reactie van zoon Kees op, die ook in die business zit, dat dat niet klopte en het feet moest zijn. Dus 212 meter lang en 31,5 meter breed. Maar ook evengoed heel groot! Hij kan 2000 mensen en 1000 auto's vervoeren!
We kwamen om 15.05, Franse tijd, aan en reden om 15.20 op Franse bodem. De Tom Tom ingesteld op St Omer en dat is nog een kleine 60 km rijden. Even voorbij Calais zagen we nog een groep donkere medemensen op de snelweg die voor de politie op de vlucht was! Dan over de mooie Franse wegen en het vlakke landbouwgebied en kwamen om 16.20 op de camperplaats in St Omer aan.
Eerst maar een kop koffie genomen en niet lang daarna aan ons wijntje genomen al is het een uur vroeger! Bep gaat om 18.45 aan het eten beginnen en ook dit smaakt heerlijk met een frans tintje!
We hebben onderweg hierheen nog een buitje gehad maar de temperatuur is heerlijk, 21 graden en dat hebben we in de afgelopen 10 weken niet zo dikwijls gehad!

1. Diane Honingh:
    30 juni 2017
    Geniet maar van het weer. Hier is het niet veel en de voorSpelling is niet veel soeps.

Morgen het eerste plukje kinderen en kleinkinderen weer om je heen. Leuk hoor! Geniet nog even van de vakantie. En tot zondag! Kus
  2. Pier Klok:
    Hallo Bep en Bert,
    Vandaag hebben jullie de Brexit gehad, en moeten jullie weer wennen aan de Midden Europese Tijd. Volgende week wordt het weer grasmaaien zonder Ferguson 35. Els en ik hebben weer genoten van de dagelijkse feuielleton met daarbij de schitterende foto's. We hebben weer wat nieuwe woorden geleerd als midgets en gaspeldoorn. We zullen het missen, dat ik niks meer hoef voor te lezen. Maar voor je het weet, is het weer september!
    Groetjes en tot ziens, Els en Pier.
  3. Anton van geemen:
    Hello Bep en Bert
    Ik heb jullie kunnen volgen on your trip maar kon geen email sturen daar was iets wrong met dat gekke ding maar nu gaat het weer mijn klein zoon heeft op een paar knoppe gedrukt en nou werkt het weer Zo prachtig allemaal en jullie zijn weer op het vaste land van Europa Nu mensen mvg van ons beide Anton
  4. Niza/Rijk:
    1 juli 2017
    "All is well, that ends well" . Een uitspraak die veel door Britten wordt gebruikt. Bedankt voor het verslag en de foto 's van elke dag.
    Een vriendelijke groet