Aberystwyth

17 mei 2017 - Aberystwyth, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 17 mei

Gisteravond de kaarten geschud en drie spellen Skip Bo gedaan, het werd 2-1 voor mij dus daar sta ik ook mee voor!
We staan hoog en kijken over de stad uit en het is een mooi gezicht al die lichtjes beneden in het dal.
Vanmorgen blonk eerst de zon er door maar werd later verdreven door bewolking. Na het ontbijt de boel weer opruimen en de rugzak gepakt en om 9.20 lopen naar het station. Na een klein half uur kwamen we aan op het station waar een oude stoomlocomotief vertrekt naar Devil's Bridge.
Eerst een kaartje gekocht en Bep al vast een plaatsje gezocht in de wagon en ik gewacht tot de Loc er voor kwam te staan. Als dat gebeurd was ik ook ingestapt en op de driezitsbank plaats genomen. Het is een smalspoor en de banken zijn niet breder dan dat er drie mensen op kunnen zitten. Wij zaten met z'n tweeën op een zes zit want het was niet druk. Het is een rit van 12 mijl en er zijn ook nog drie tussenstations. De trein is vanaf 1902 in bedrijf en was bedoeld om het lood dat uit de mijnen kwam naar de haven van Aberystwyth te transporteren. Ook voor materialen daarheen en ook andere goederen te vervoeren. De locomotieven zijn gemaakt door The Great Western Railway tussen 1923 en 1938. Vanaf het beginpunt tot het einde stijgt het traject ong 200 meter en je hebt een prachtig uitzicht over de Rheidol Vallei. Bep vond het iets minder want die houdt niet van die hoogtes en vooral niet als je zo op het kantje rijdt! Na een uur kwamen we bij Devil's Bridge aan. Daar zijn dus drie bruggen over elkaar en een waterval. De eerste brug werd door monniken gemaakt in de Middeleeuwen en de tweede, een stukje hoger, in het begin van de 18e eeuw. De laatste werd in het begin van de 20e eeuw gemaakt. De sage van Devil's Bridge is dat een vrouw haar koe aan de andere kant van de rivier was gekomen en dat zij hem niet terug kon halen. De Duivel sprak tot haar en zei dat hij een brug zou bouwen als hij de ziel van de eerste die over de brug kwam voor hem was. Toen de brug klaar was stuurde de vrouw haar hond over de brug en haalde haar koe terug! Wij zijn daar wel naar toe gelopen en daar moest je natuurlijk ook weer entree voor betalen en dan moest je heel wat trappen af naar beneden. Dat hebben we niet gedaan, we zijn daar een stukje gaan wandelen en niet zo lang want de trein ging zo weer terug, je had een uur de tijd! Dus weer terug naar Aberystwyth waar we om half twee aankwamen.
Dan eerst wat eten en daarna een wandeling door de stad. Naar de boulevard met een grijs strand en er was ook een ruïne van een kasteel. De bouw van dit kasteel begon in 1277 en dat was een campagne van Koning Edward I om de Welshman te onderdrukken. In 1307 ontstond een klein dorpje rond het kasteel. Tijdens de Engelse burgeroorlog werd het kasteel in opdracht van Oliver Cromwell in 1649 verwoest. Dan gaan we naar de kerk die er vlak bij staat en van 1890 is. We waren binnen en toen kwam de priester naar ons toe en vertelde over een paar glas in lood ramen.
Verder nog de Nationale bibliotheek van Wales die daar ook vlak bij staat. Aberystwyth is ook een belangrijk centrum van wetenschap op het gebied van plantenveredeling en ligt aan de rivier de Ystwyth, waar de stad ook naar vernoemd is. Na het culturele gedeelte komen we in de winkelstraten waar Bep beter in thuis is. Dan is het tijd om weer terug te gaan naar de camping. We hebben mooi uitzicht op de stad en dat betekend dat je hoog zit. En dus als je terug gaat weer omhoog moet. De zon was inmiddels gaan schijnen en we zijn meteen een douche gaan nemen, we hadden het zweet op de rug! Daarna de stoelen buiten en de thee daar gedronken. We waren laat vandaag en het eerste wijntje pas om 17.45!  Bep was daarom laat aan het eten begonnen. We aten binnen en toen de boel weer opgeruimd was, was het bijna acht uur! Dan nog even de administratie!