Welshpool

18 mei 2017 - Welshpool, Verenigd Koninkrijk

Donderdag18 mei

Gisteravond weer weinig op de TV en dan nog maar drie spellen Skip Bo gedaan, het werd weer 2-1 voor mij dus 2-4.
Vannacht weer een paar buien gehad maar vanmorgen droog en af en toe de zon. Dan naar het sanitaire gebouw wat een eind lopen is!
Als de camper weer gereed is om af te rijzen gaan we om 9.15 de poort uit (15gr) Daar zijn we zo klaar en gaan we om 9.50 weer op pad.
Over de A44 langs Devil's Bridge richting Newton. Hier in de omgeving ontspringt de Severn, een rivier die bij Bristol de zee in stroomt. We volgen de prachtige vallei van de Severn en gaan bij Caersws aan de koffie. Dan weer verder over de A483 via Newtown naar Welshpool onze eindbestemming vandaag.
We waren om 12.15 op de camperplaats en hebben hem daar neergezet. Was een beetje schuin, dus op de blokken en ook waren we alleen. Eerst gegeten en daarna nog even een verkenningsronde en het openbare toilet geïnspecteerd dat er goed uitzag.
We gingen om half twee het stadje in. Welshpool is een stadje van ong 6300 inwoners. Het heette vroeger Pool maar toen het bij Wales kwam is het Welshpool genoemd. Ook rijdt hier een stoomtreintje dat vroeger diende om de schapen en koeien naar de markt hier te brengen. Elke maandag is hier een veemarkt en is de grootste dagmarkt van de EEG (nu nog wel maar als de Brexit er door is niet meer!) het treintje is in 1956 opgeheven en is toen in andere handen overgegaan en in 1960 weer heropend, voornamelijk voor toeristen. Het traject is 8 mijl. Ook is er een kasteel waar wij, na de winkelstraat, naar toe gewandeld zijn. Het is prachtig weer en ook het park naar het kasteel toe is prachtig. Ook zagen wij een horde herten vanuit een bosje naar een ander stuk weiland rennen.
Ook fazanten en konijnen en eekhoorns zagen wij in het park. Er lagen ook een paar omgezaagde bomen die wel enkele honderden jaren oud moeten zijn geweest! Het was een heel eind maar was geen straf, want het park is prachtig.
Eenmaal bij het kasteel aangekomen lag het wat in de bomen en het parkeerterrein stond redelijk vol. Ik een foto gemaakt en weer terug naar Bep die op een bankje op me zat te wachten. Ik denk dat we in de komende tijd nog genoeg kastelen zullen zien! Dit kasteel, Powis Castle, is in 1286 gebouwd in opdracht van Koning Edward I om de Welshman in toom te houden. Dit is nog een mooi kasteel dat nog bewoond is. Op de terugweg liepen we nog even langs het kerkgebouw en zijn daar niet in geweest! Ook een heel groot kerkhof wat er voor ligt. Hier in de UK zijn de kerkhoven toch groot, ik denk dat de graven niet geruimd worden. Ze hebben dan ook de ruimte er voor! Dan terug door het stadje en zijn diverse winkels in geweest. Klein stadje maar heel veel winkels! Ook in de UK ( ik zeg dat omdat ik een keer iets zei over Engeland maar de man zei dat we niet in Engeland zijn maar in Wales, vandaar!) heb je veel tweede hands winkels en de opbrengst is meestal voor een goed doel. Niet de één euro winkel maar de één pond winkel met een uitgebreid assortiment van allerlei dingen! Bep heeft wel iets leuks gezien en als we de thee op hebben gaat ze terug en koopt het! Dan is het al lang weer tijd voor het wijntje want ik heb zicht op de kerkklok en de vijf is al gepasseerd! Ook is er vanmiddag nog een camper bij gekomen en staan dus niet alleen. We hebben de laatste weken weinig buitenlanders gezien hier in de UK, ook heel weinig Nederlanders! Gisteren stonden er op de hele camping drie buitenlanders, één Duitser, één Belg en wij. Om zes uur komen hier met de auto veel vrouwen bij elkaar om een rondje hard te gaan lopen. Ik stel voor dat Bep even mee gaat lopen maar heeft een excuus want ze moet gaan koken! Dus Bep gaat nadat het wijntje goed gesmaakt heeft weer het eten maken. Na de afwas Bep haar serie kijken op de TV en ik en dit bijwerken.

1. Liebeth:
    19 mei 2017
    Ziet er mooi uit...wel soms wat nattig...
  2. Diane Honingh:
    19 mei 2017
    De kerken ingeruild voor kastelen?

Enne... ma had natuurlijk graag een rondje gaan hardlopen als jij had aangeboden te koken!!