Conwy

19 mei 2017 - Conwy, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 19 mei

Gisteravond was er weinig op de TV dus weer een spel Skip Bo gedaan dit keer won Bep met 2-1 dus hier de stand, 4-5 voor mij.
We staan dus op een camperplaats en er is nog één camper die ons vergezeld.
Vannacht goed geslapen en toen wij opstonden scheen de zon, het was mooi weer.
Alle handelingen in de camper en na het ontbijt om 9.15 vertrokken uit Welshpool, het was 15 gr.
We rijden het stadje door en komen langs de stoomtrein die dan nog in de remise staat.
Over de A458 door een prachtig gebied. Ook hier zie je voornamelijk schapen en af en toe wat koeien. Landbouwactiviteiten zie je hier niet. Dan nemen we de A470 waar een behoorlijke beklimming en afdaling zit, 20%! Bep was niet zo enthousiast om deze weg te nemen maar toen we de afdaling hadden gehad was het haar meegevallen. Ook hier een mooi gebied met kale heuvels, geen bomen er op. Even voorbij Dolgellau koffie gedronken. Dan weer verder over Porthmadog en de A470 volgen want de Tom Tom juffrouw wil ons steeds over de heuvels sturen en dat zijn inmiddels bergen geworden! Maar wij gaan daar omheen en ook hier een mooie streek met heel veel schapen. Om 11.20 kwamen we aan in Caernarfor waar een oude Burcht staat die in opdracht  van Koning Edward I in 1283 aan begonnen is om te bouwen.
Na de verovering van Willem de Veroveraar in 1066 was er een eeuwenlange machtsstrijd tussen de Koningen van Engeland en de Prinsen van Wales. Nadat Edward de opstand in 1282 neergeslagen had besloot hij met het bouwen van kastelen en zo er een einde moest komen aan de opstanden van de Welshman. De bouw van deze kastelen legde een zware druk op de burgerbevolking van Engeland en ook van de schatkist. Vanuit heel Engeland werden timmerlieden, metselaars en grachtengravers elk voorjaar naar Noord Wales gehaald en in het najaar konden ze weer naar huis omdat er in de winter niet gebouwd werd. Hij liet 4 kastelen bouwen, Beaumaris Castle in Anglesey, Caernarfon Castle en de stadsmuren, Conwy Castle met de stadsmuren en Harlech Castle. De kastelen lagen aan zee zodat ze altijd bevoorraad of ontzet konden worden vanuit zee omdat de Engelsen de zee bij Wales volledig beheerste.
Het kasteel bij Caernarfor hebben we van de buitenkant bekeken en er omheen gelopen. Ook nog even het stadje in gelopen dat binnen de muren ligt. We hadden de camper geparkeerd bij een bandenboer die een stukje van zijn terrein beschikbaar had gesteld als parkeerterrein om daar wat mee te verdienen à 2 pond per voertuig voor de hele dag! Ook liep daar tegenover een stoomtreintje dat net was aangekomen en ik daar een paar foto's van gemaakt. Om 12.30 weer vertrokken en even daarna een parkeerplaats opgezocht om te eten. Het toeval was dat er naast ons twee wagens met aanhanger twee oude tractors vervoerde, één met een Ferguson 35, een rode waar ik ook heel wat uurtjes mee gewerkt heb en de andere een Ford Super Dexta ook in perfecte staat. Met die mannen een praatje gemaakt en de één had op een truck gereden, ook naar Nederland met grondstof voor het maken van Edammer kaas. Hij reed er mee naar Friesland. De ander was boer geweest. Tijdje mee gepraat, ook over de Brexit en toen had Bep het eten op tafel staan en gingen de mannen ook eten. Na het eten weer verder, naar Conwy, waar ook zo'n grote burcht staat. Die is ook in de tijd van 1283 tot 1289 gebouwd en kostte toen 15.000 pond en dat was het grootste bedrag dat Edward uitgegeven had voor het bouwen van een kasteel.
We moesten met de camper door een smalle poort waar Bep de spiegel aan haar kant moest inklappen!. Dan de camper geparkeerd en ik via de muren naar het kasteel gelopen en Bep het stadje gaan verkennen. Het kasteel is nog aardig in tact, op het houtwerk na dan want dat zit er niet meer in. Maar je kunt de torens nog beklimmen en dan heb je een mooi overzicht van het kasteel. Het is gebouwd op de plek waar daarvoor de Aberconwy Abdij had gestaan en waar de Welshe Prinsen begraven werden ( ik denk uit narrigheid!)
Dan weer de camper in en door het smalle poortje naar een camping hier vlak in de buurt.
Ingeschreven voor twee dagen en naar de aangewezen plek gereden en de boel geïnstalleerd en de stoelen buiten want het is een mooie dag vandaag. Thee gedronken en ook het wijntje, zij het iets later buiten in de zon opgedronken. Als Bep het eten gaat maken ik nog een verkenningsronde gemaakt en dan in de camper eten want de zon is achter de bomen en dan wordt het een stuk frisser. Na de afwas gaat Bep haar serie bekijken en ik in de administratie.