Bath

6 mei 2017 - Bath, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 6 mei

Gisteravond naar het bevrijdingsfestival gekeken en vind niet alles mooi maar wel het enthousiaste van ons koningspaar. Daarna nog TV gekeken en eigelijk was er niet veel aan, hadden beter een spelletje kunnen doen, kan ik gelijk of voor komen!
Vanmorgen het dakluik open en de zon scheen al was er wel veel bewolking.
Na het ontbijt om 9.15 vertrokken uit Glastonbury. Over de A39 naar Wells. Daar een parkeerplaats opgezocht, kaartje gekocht en het stadje ingelopen. Was druk, ze waren op het marktplein de kermis aan het afbreken. Wij naar de enorme Kathdraal gelopen en was wel al open maar wel weer entree en je mocht er geen foto's maken. Dus een paar foto's van de buitenkant gemaakt. Ik moet ook uitkijken dat ik niet over de tax ga met mijn kerkbezoek! Dan naar het Bishop's Palace gelopen dat nog niet open was. Het staat allemaal binnen de muur waar nog meer oude gebouwen staan. Er zijn nog drie poorten die rond 1450 gebouwd zijn. De kathedraal is tussen 1182 en 1490 gebouwd en als je een kathedraal hebt dan wordt je automatisch een stad en dat was in 1205. Het is de kleinste stad van Engeland. Daar ook nog een brood gekocht en twee lekkere taartjes en weer op de camper aan. Onderweg koffie gedronken en de taartjes genuttigd! Ook even verderop getankt, nu voor een acceptabele prijs. Om 11.35 aangekomen op een camping in Bath. Aardige vrouw die ons inschreef en informatie verschafte. Camper op de aangewezen plaats neergezet en we hadden geluk want er was nog maar één plaats beschikbaar voor ons!
Om 12.15 de bus genomen naar het centrum, daar bij het busstation uitgestapt en het centrum ingelopen. Het leek de Kalverstraat wel, maar dan vier keer breder, zo druk als het er was!
Bath bestaat al van af de 1e eeuw en door de Romeinen gesticht. Er waren toen al warmwaterbaden (thermen) en die zijn er nu nog. Daar is nog een Tempel en wat baden van bewaard gebleven en daar wilden wij naar toe. Maar er stond een rij voor de deur dat je een uur moest wachten om binnen te komen, het leek de Efteling wel! Dat dus niet gedaan en dan toch maar de kathedraal in gegaan! Op deze plaats bouwde ze een Normandische kathedraal in 1090 die in 1495 verwoest werd. In 1499 weer opgebouwd. Maar in 1539 werd deze kathedraal ontbonden door, ja daar heb je hem weer, Hendrik VIII. En dat allemaal omdat hij van de Paus niet mocht scheiden van zijn vrouw! Dit werd in 1572 weer in ere hersteld. In 1948 tot 1960 werd de kathedraal gerestaureerd omdat hij veel te lijden had gehad van de bombardementen in de tweede wereldoorlog. Nat dit het stadje rondgelopen en wat gegeten. Ook nog een paar grote winkels in gegaan en één net zoiets als de Bijenkorf. Dan weer het busstation opgezocht en de bus terug genomen. Heen ga je naar het centrum, maar terug moet je opletten waar je uitstappen moet! Maar wij hadden een super chauffeur die aangaf waar we er uit moesten.
Dan meteen thee gezet, ik nog een verkenningsronde over de camping. Ook nog face time met de familie uit Marken. Dan het bericht dat de fam Seevinck weer thuis gekomen is van hun prachtige vakantie in Schotland. Geweldige vakantie, mede dank zij het mooie weer daar!
Dan is het al weer tijd voor ons wijntje, bij de Lidl gekocht, smaakt prima!
Bep gaat om half zeven de "keuken" in en maakt weer wat lekkers.
Vanavond geen schotel want op de aangewezen plek staat een boom in de weg!