Glastonbury

5 mei 2017 - Glastonbury, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 5 mei

Gisteravond dus dodenherdenking en daarna op TV veel dingen die we al gezien hebben.
Dus wel het nieuws nog even gekeken en daarna wat lezen en de radio aan!
Vanmorgen weer grijze lucht en veel wind! Na het ochtendgebeuren de camper weer rijklaar maken en om 9.10 vertrokken uit Lynton. We gingen een stukje over de A39 en daarna de A399 naar de A361. Onderweg nog het station gezien van het stoomtreintje dat van Woody Bay naar Barnstable rijdt. De A39 is weer zo'n smalle weg met hoge heggen langs de kanten. De A361 komt op de Motorway 5 uit en die namen wij. Ook daar nog even getankt maar niet te veel want het is net als bij ons, op de snelweg is de brandstof veel duurder! Maar Bep was gerustgesteld en dat is ook belangrijk!
Bij afslag 23 er af naar Glastonbury. Onderweg ook nog even koffie gedronken. We kwamen in Glastonbury en zagen een Aldi en hebben daar eerst boodschappen gedaan. We kwamen om 12.20 op de camping aan en werden nou niet echt vriendelijk ontvangen. Ik denk dat de receptiejuffrouw andere dingen aan haar hoofd had (telefoon!) Maar goed we konden een plaats uitzoeken. Er stonden veel caravan's maar er zaten geen mensen in, ik denk dat ze vanavond komen!
Eerst eten en we gaan om 2 uur naar het stadje lopen en met 10 min. ben je er. We lopen door de winkelstraat en zien veel vreemdsoortige mensen. Hier wordt elk jaar een muziekfestival gehouden en ik denk dat er veel uit de flower power tijd hier zijn blijven hangen! We lopen terug langs de kerk en dat is binnen ook niet zoveel bijzonders. Deze parochiekerk,Johannes de Doper, is tussen 1400 en 1484 herbouwd. Maar we kwamen eigenlijk voor de Abdij en daar zit een heel verhaal aan vast. In 63 na Chr. kwam Josef van  Arimatea hier het Christelijke geloof verkondigen en zich hier vestigen en had de Heilige Graal mee naar Glastonbury genomen. Het eerste stenen gebouw werd in 712 opgebouwd en in de 9e eeuw door de Vikingen verwoest! Het werd in de 10e eeuw weer opgebouwd. In 1191 werd er een boomgraf gevonden door de kloosterlingen en dat werd toegeschreven aan de overblijfselen van Koning Arthur. Daar werd voor hem een tombe gemaakt en in de kerk gezet. In 1539 werd op bevel van HendrikVIII (hij weer!) de abdij verwoest en de overblijfselen kun je nu nog aanschouwen. Wij daar een kaartje voor gekocht en naar binnen. Het is een heel groot complex van 14 HA waar de overblijfselen van de abdij zijn. Ook vijvers, kruidentuinen, boomgaarden en een keuken waar de kloosterlingen voor iedereen kookte. Ook de plaats is aangegeven waar de tombe van Koning Arthur heeft gestaan. Het terrein is prachtig onderhouden en eigendom van de Anglicaanse kerk. Na een tijdje daar te hebben rondgewandeld weer naar buiten en op de camping aan. Ook is hier nog een heuvel met een toren er op, de St Michael's Tower. De toren staat er nog maar de kerk is verdwenen en Archeologen ontdekte de restanten van een kasteel die is verband wordt gebracht met Koning Arthur. Daar beneden aan die heuvel is een bron die zeer actief is en nooit droog heeft gestaan. Het water ziet rood vanwege het hoge ijzergehalte. Maar men dacht dat dit de plaats is waar de kelk van het laatste avondmaal begraven ligt!
We drinken thee buiten achter de camper want daar is een luw plekje. Als de vijf al een tijdje in de klok zit gaan we naar binnen want ik denk dat de zon ook naar binnen is gegaan!
Bep maakt weer wat lekkers en na de afwas even het programma voor morgen doornemen en dan ontspannen houding!

1. Diane Honingh:
    5 mei 2017
    Ik denk trouwens dat die mensen op de foto gewoon uit de snackbar komen hoor!

Gaaf die foto van die trekker!
  2. Piet Honingh:
    8 mei 2017
    Ha die Bert en Bep, jullie vermaken je prima zo lees ik in het verslag, leuk man.
    Grappig ding die TEF Ferguson, zie je idd niet veel meer.
    Heel veel plezier veder op jullie reis.