Beaulon

4 september 2017 - Beaulon, Frankrijk

Maandag 4 september

Gisteravond nog naar "heel Holland bakt" gekeken en daar werd ik dan weer wel blij van, leuk programma!
Vanmorgen wat licht bewolkt maar een goede temperatuur. Nog even douchen voor het eten en dan als alles weer op zijn plaats ligt vertrekken we om 9.20 uit Montbard. Over de D980 naar Semur en Auxios. Daar omheen omdat we daar ook al een keer geweest zijn, wel een leuk stadje. Verder over de D980 naar Saulieu, mooi gebied en veel veeteelt. Dan nemen we de binnenweg, de D15, naar Autun, een vrij smalle weg door veel bossen dus niet  zoveel te zien! In Autun boodschappen gedaan en dan binnendoor (Tom Tom!) over de D3 naar St Léger sous Beuvray, weer een smalle weg door bossen! Het laatste stukje over de D5 naar Bibracte.
Bibracte is de naam van een Gallische vestingstad boven op de top van een heuvel, de Mont Beuvray. Het was de hoofdstad van een machtige stam, de Haedui. Het werd in de tweede eeuw v.  Chr. gebouwd met een dubbele rij versterkingen. Achter de versterkingen was 200 HA waarvan 40 HA bebouwd. In tijden van gevaar kon de hele boerenbevolking zich met vee terug trekken achter de versterkingen. Bibracte lag op een kruispunt van handelswegen tussen het Keltische deel van Europa en het Middellandse zeegebied. Het was een belangrijk, politiek, industrieel en religieus centrum en speelde in 52 v. Chr. een belangrijke rol in de Gallische oorlog. De gezamenlijke stammen hadden zich verenigd en Vercingetorix uitgeroepen om de troepen aan te voeren. Hij werd dus verslagen bij Alesi en gevangen genomen en enkele jaren later aan de wurgpaal geëxecuteerd. Bibracte werd geleidelijk verlaten omdat de inwoners zich in de nieuwe door Keizer Augustus gestichte stad, Augustodonum (Autun) vestigden.
Maar tot de 20e eeuw werden op elke woensdag jaarmarkt gehouden. Nu zijn ze druk bezig met opgravingen en de gevonden voorwerpen in het museum onder te brengen.
Het was 6 km lopen naar boven maar je kon ook met de auto/camper naar boven. Dat dus gedaan en steil omhoog en er zou een parkeerplaats zijn. Allemaal bomen en een klein parkeerplaatsje dus ik dacht dat er wel een grote verder op zou zijn. Maar voor dat we het wisten zaten we al weer op de één richting weg naar beneden, smal en bos! Maar Bep vond het niet zo erg dat we deze oude stenen gemist hadden. Beneden aangekomen de camper op de parkeerplaats gezet en eerst gaan eten. Om kwart voor twee reden we daar weer weg, binnendoor naar Luzy. Dan naar Bourbon Lancy, over de Loire en links af naar Beaulon, een camperplaats bij het haventje aan het Canal latéral de la Loire. Dit kanaal loopt paralel aan de Loire en werd in 1838 geopend. Ze hebben er 16 jaar over gedaan om het te graven over 196 km met 37 sluizen er in. Dit was noodzaak omdat de Loire kampte met ondiepten waardoor de scheepvaart gehinderd werd.
Wij zochten een plaatsje op deze mooie plek. Weinig voorzieningen maar die hebben we aan boord. Er stonden er al behoorlijk veel maar we hadden toch een mooie plek. Prachtig weer dus luifel uit en eerst wat drinken. Ook nog even met de buren gesproken die uit Nederland komen en hier twee keer in een jaar staan met kennissen, al 8 jaar! Lekker rustig aan en na de thee ons wijntje opgedronken. Ook het hondje van de buren wil graag spelen en zo ontstaan de gesprekken.
Bep gaat pas om kwart voor zeven naar binnen om het eten voor elkaar te krijgen want het is nog heerlijk buiten al is de zon achter de heuvel verdwenen.
 Als Bep heeft afgewassen gaan we nog even heerlijk buiten zitten, geen wind en heerlijke temperatuur.