Montbard

3 september 2017 - Montbard, Frankrijk

Zondag 3 september

Gisteravond aardige TV dus geen tijd voor een spelletje.
Vanmorgen was het wat mistig en fris, 10 gr buiten! Na de ochtendrituelen ging Bep een wasje doen en na de koffie gingen we een fietstochtje maken.
We zitten dus in Montbard dat aan het Canal de Bourgogne ligt. Dit kanaal verbindt de Saône met de Yonne en is 242 km lang en heeft 189 sluizen. Die sluizen zijn allemaal 39m lang en 5.20m breed, op spitsenformaat, een vrachtschip dat er precies in paste. Met het graven van het kanaal is in 1775 mee begonnen en in 1832 geopend. Ook zijn er nog enkele aquaducten in verwerkt. Nu vaart er enkel nog pleziervaart. Montbard heeft ong 6500 inwoners en ligt aan de rivier de Brenne en aan het Bourgondische kanaal. Het is al bewoond sinds de oudheid en ontwikkelde zich rondom het kasteel waar de Hertogen van Bourgondië regelmatig verbleven. Dit kasteel werd in 1742 grotendeels afgebroken en van het terrein werd een park gemaakt. Het is een industriestadje gespecialiseerd in metaalproductie. Het heeft een halte van de TGV omdat hier ook onderdelen van de TGV wordt gemaakt. Ik schreef al dat we hier een keer eerder waren geweest en het meeste al hebben gezien. Verder met het fietstochtje. We reden dit keer naar westelijke richting van het kanaal. Ook weer veel sluizen in het stuk dat wij fietsten. Er was wat pleziervaart en ook zagen we dat er boten geschut werden in de sluis. Er was ook een afslag naar de Abdij van Fontenay maar ook daar waren we de vorige keer al geweest. Dus reden we door naar Venarey les Laumes. Als je daar een stukje het binnenland in rijdt dan kom je bij Alesia, een plaats waar Julius Ceasar de Germaanse opperbevelhebber Vercingetorix versloeg. Ook daar waren we al eens geweest. Maar we waren vergeten om de batterij van Bep haar fiets op te laden dus durfden we het ook niet aan om verder te fietsen. Maar ook mijn billen en het zadel kregen weer ruzie zodat we eerst een bankje hebben opgezocht in een mooi parkje en toen terug gereden. Je hebt hier geen uitspanningen waar je even lekker kunt zitten en wat drinken maar gelukkig hadden we zelf wat mee! Dan weer terug en dat is het nadeel van een kanaal, je moet heen en terug, of over enkele heuvels heen! Terug reden we nog door het stadje waar de kermis stond opgesteld. Daar was het vuurwerk dus van dat we gisteravond hoorden en zagen! Maar nu uitgestorven en via enkele smalle weggetjes weer terug naar de camper. Stoelen er uit en heerlijk in de zon gaan zitten want het is prachtig weer. Dus daar drinken we de thee en als de vijf in de klok zit drinken we ook het wijntje daar. De luifel moet nog even uit om schaduw te creëeren. Om 6 uur begint de voetbalwedstrijd Nederland-Bulgarije en wil de laatste strohalm wel even zien. De rust is 1-0 maar overtuigend is het niet. Tweede helft dito met een sterretje, het wordt uiteindelijk 3-1 maar wat hebben wij te zoeken op de WK. We vallen in dezelfde categorie als de Schotten voorheen dat we eerder terug zijn als de ansichtkaart, als ze die dan nog sturen! Ondertussen gegeten en Bep afgewassen. Ik daarna nog even wat werkzaamheden rond de camper.

1. Anton van geemen:
    4 september 2017
    Hoi Bep & Bert
    Nou dat ziet er weer allemaal heel mooi uit he weer prachtige foto,s net als voor heen op je trip naar Scotland zo mensen het aller beste er mee and til next time mvg van Emmy & Anton