Briare le Canal

7 september 2017 - Briare Canal, Frankrijk

Donderdag 7 september

Gisteravond wilde Bep TV kijken dus geen spelletje dit keer.
Vanmorgen wat bewolkt en het duurde een tijdje voordat de zon, die af en toe door kwam, ons bereikte vanwege de hoge bomen aan die kant.
We hadden nog wat werkzaamheden, Bep binnen en ik buiten, voor de koffie.
Dan de fietsen bemand en naar het stadje gefietst. Eerst naar het plein voor de kerk. De kerk, Saint Etienne, is gebouwd van 1890 tot 1895 dus nog niet zo oud. Het bijzondere van deze kerk is dat er zowel binnen als buiten heel veel mozaïek in is verwerkt. Dit komt omdat er in die tijd, Jean Felix Bapterosses een fabriek was begonnen van knopen, parels, emaille en mozaïek. In 1960 komt 60% van de Franse keramiekproductie uit Briare. Wij verder gefietst naar het beroemde Aquaduct wat over de Loire gaat en de twee kanalen met elkaar verbind. Dit is van 1890 tot 1894 gemaakt en Gustave Eiffel was de ontwerper er van (de man van de Eiffeltoren) In 1896 werd het geopend. Deze kanaalbrug was nodig omdat de boten via sluizen naar de Loire moesten varen en dan de gevaarlijke oversteek maken en dan via sluizen naar het andere kanaal varen. Hierbij zonken ongeveer 10 boten per jaar met deze overtocht. Ook zorgde het voor veel oponthoud. In 1880 zette men een stoomsleepboot in om dit werk veiliger en sneller te doen laten verlopen. Maar door de verzanding van de Loire kon de vereiste diepte van 1.60m niet gehandhaafd blijven. Daarom werd het Aquaduct bedacht. Het heeft 14 peilers en is 662,69m lang en 11.60m breed. Het waterpeil is 2.20m en er kunnen boten door met een diepgang van 1.80m en 5m breed. Ook zitten er diverse spuigaten in en twee sluisdeuren die afgesloten kunnen worden. Bij onderhoud kan men het aquaduct leeg laten lopen. Het is nu een beschermd monument.
Na dit gezien te hebben zijn we een stuk langs de Loire gaan fietsen. En via de andere kant, langs het kanaal weer terug. Daar moesten we dus over het "jaagpad" van het aquaduct weer terug naar Briare. We waren weer om één uur terug bij de camper en hebben eerst gegeten. In de middag zijn we op de fiets naar een supermarkt gereden en hebben daar nog wat vergeten dingen meegenomen. Briare heeft ook veel haventjes waar veel boten in liggen. Ook diverse sluizen om het water te regelen.
De zon komt steeds meer door en dan is het heerlijk. De thee op ons terras en daarna zet ik de fietsen er op en Bep gaat onder de douche. Als het al lang tijd is voor ons wijntje is het goed toeven naast de camper. Daarom is het al laat als Bep met het eten begint. Bep wast af en ondertussen ruim ik de boel buiten op want morgen gaan weer op pad!

1. Diane Honingh:
    7 september 2017
    Wat een prachtige bloemen aan de bruggen. En volgens mij (weer) een aardig eind gefietst. Jullie komen afgetraind thuis of deze manier
    Dikke kus
  2. Huberdina Schouten:
    8 september 2017
    Prachtige foto's weer en boeiende verslagen,jullie hebben lekker weer, hier is huilen met de pet op, veel regen en wind, het is maar 16 graden, Volendam treft het niet met kermis, ik was ook niet van plan om heen te gaan.
    Jaap en Heleen zijn woensdag vertrokken, zouden naar de Moezel, maar het is Frankrijk geworden, ook vanwege het slechte weer.
    Verder geen schokkende berichten, heb wel in het PW gelezen dat
    Dick Lust is overleden, 81 jaar.
    Goede reis verder en dikke kus vanuit een nat en koud Uitdam.
  3. Ad van dorst:
    8 september 2017
    Wij hebben daar ook gefietst in 2004 en 2005 langs het jaagpad
    De plaats Gien is daar vlakbij ook aan te bevelen met porselein
    en een jachtslot g.r ad en lies