Oradour sur Glane

8 september 2017 - Oradour-sur-Glane, Frankrijk

Vrijdag 8 september

Gisteravond eerst TV gekeken naar het programma van Joris Linsen, Hello  Goodbay. Mensen die staan te wachten op familie of vrienden die op Schiphol aankomen. Daar komen soms hele leuke verhalen uit. Maar ook de orkaan, Irma, die op St Maarten heeft huisgehouden heeft onze aandacht. Je moet er niet aan denken dat zoiets je overkomt. En dat er nog een andere orkaan aankomt! Vreselijk!
Vanmorgen bewolkt en na het ochtendgebeuren de camper rijklaar maken voor de volgende etappe. Nog betalen en we kregen 2 euro terug omdat gisteravond de stroom was uitgevallen en er vanmorgen pas om half negen weer stroom hadden! We vertrekken om 9.15 uit Briare en het was 16 gr. Eerst naar Gien en dan de D940 naar Bourges. We hadden steeds ruzie met de Tom Tom juffrouw want die wilde ons steeds een weggetje binnendoor op sturen. Onderweg veel landbouwgrond en ook heel veel zonnebloemen die met hun koppie omlaag hangen! De temperatuur is goed, 19-21 gr. Maar het blijft bewolkt. We rijden door Bourges en dan richting Chateau Roux. Ook aan deze weg heel veel landbouwgrond, de één net gemaaid of gedorst en het ander ligt braak voor opnieuw ingezaaid te worden. Om 11 uur drinken we koffie en na 20 min gaan we weer verder en dan over de A20. Die kunnen we ook afrijden maar slaan af over de D951 naar le Blanc want we willen binnendoor. Ook nu gingen we weer over diverse rivieren zoals de Cher, Arnon, de Isère en nog veel meer. Bij le Blanc gingen we over de D975-D675 naar Bellac. Net voorbij le Blanc zouden we gaan eten maar op de hele weg geen parkeerplaats te vinden zodat we om 14.00 uur in Bellac op de parkeerplaats van de Intermarché pas konden gaan eten. Dan het laatste stukje naar Oradour sur Glane, ons einddoel deze dag. We kwamen niet voor het nieuwe dorp maar voor het dorp dat op 10 juli 1944 door de Duitsers verwoest werd. De camper neergezet op de camperplaats en meteen naar het "Office de Tourisme" gelopen. Dan naar het informatiecentrum en het verwoestte dorp ingelopen. In 1940 had het dorp 1574 inwoners, waarvan er 330 in het dorp zelf  woonde, de rest er om heen. Op 10 juni 1944 was het drukker als gewoon omdat de mannen van de omgeving waren gekomen voor de uitdeling van tabak en ook de kinderen van de omliggende gehuchten op school zaten.
Om 14.00 uur valt er een SS Divisie het dorp binnen en omsingelt het. Alle inwoners moeten zich op het plein verzamelen voor controle. Machinegeweren worden opgesteld op de verzamelplaats en de schoolkinderen komen aanlopen onder leiding van de schoolmeester. De soldaten scheiden de mannen, vrouwen en kinderen waarvan de laatste groep de kerk wordt ingedreven. Vlak daarna  worden groepen mannen op verschillende plaatsen geëxecuteerd. Er klinkt een ontploffing en de machinegeweren doen hun dodelijk werk. De stervende krijgen een genadeschot en de slachtoffers worden in brand gestoken. In de kerk zetten de SSers een kist met een paar lonten er aan en er verspreid zich een verstikkende rook. Enkele vrouwen willen vluchten maar worden meteen neergeschoten. Daarna wordt de kerk in brand gestoken. Ook het dorp werd in brand gestoken en 642 mensen kwamen hierbij om en 338 huizen verwoest.
Op initiatief van Generaal de Gaulle zijn de ruïnes van Oradour intact gebleven zodat de mensheid voor altijd herinnerd blijven aan de barbaarsheid van de oorlog. Na anderhalf uur lopen we weer terug naar de camper, onder de indruk van wat we hebben gezien en gelezen.
De thee slaan we over en nemen een wijntje. De camperplaats wordt behoorlijk vol en als Bep met het eten bezig is kunnen er niet meer bij. Wij hebben buren uit Zweden gekregen en zijn 14 dagen onderweg. Hij is nu een maand met pensioen en maakt zijn eerste "grote" reis. Het komt natuurlijk over voetbal waar Zweden en Nederland concurrenten zijn. Ook is hij van de generatie van Ard en Keessie en Johan Cruyff! Na het eten ga ik nog even een rondje maken en zie dat er geen plaats meer over is, er staan er 32! Achter ons is het voetbalveld en zijn ze druk aan het trainen. Dan heb ik nog veel werk om het verhaal van vandaag te maken.

1. Diane Honingh:
    8 september 2017
    Pfff.. wat een verhaal. Krijg al kippenvel bij de foto's. Bah! Kan me voorstellen dat je na dat bezoek wel een wijntje nodig hebt.

Bij jullie is het bewolkt, hier hebben we last van wolkbreuken vandaag. Jemig mensen, wat een water is er gevallen. Tom moest morgenochtend thuis voetballen, maar was ingedeeld op het gras dus dat is al afgelast. Daar baalt ie natuurlijk best van!

Fijne avond nog! Dikke kus