Montignac

9 september 2017 - Montignac, Frankrijk

Zaterdag 9 september

Gisteravond dus nog veel schrijfwerk en nadat Bep haar serie had bekeken gingen we de kaart bekijken om hoe we morgen zouden rijden. Gisteren hadden we de te volgen route verlaten vanwege de weersvoorspellingen. We zouden de Loire een stuk volgen maar het weer zou erg verslechteren vandaar de switch naar beneden. Nu zouden we weer een stuk naar beneden gaan al is er vandaag voor heel Frankrijk regen voorspeld.
Vanmorgen gewekt door de zon! Maar even later verslechterde de lucht en kregen we een buitje.
Om 9.35 weer vertrokken uit Oradour sur Glane. Maar eerst nog even langs de supermarkt voor brood. Daarvandaan gaan we naar Chalus. We zouden daar het kasteel gaan bezoeken waar Richard Leeuwenhart gewond werd door een pijl en daaraan zou sterven in 1199. Maar op dat moment was er een behoorlijke bui en besloten om maar door te rijden. Over de D901 naar Saint Yrieux la Perche. Daar hebben we op een parkeerplaats koffie gedronken. Het was afwisselend, zon en dan weer een bui regen. Wij rijden verder over deD704 naar Montignac, mooie weg en ook het weer wordt beter, de temperatuur loopt op naar 20 graden en het is droog. Om 12.30 komen we op de camping aan en zoeken een plek op het nieuwe gedeelte waar nog geen bomen staan. Het oude gedeelte heeft veel bomen en is pruttig omdat het hier ook behoorlijk geregend heeft!
Wij hebben liever zon en geen bomen die in de weg staan voor de schotel! Schaduw kunnen we zelf maken, zon niet!
Op het nieuwe gedeelte zijn de plaatsen verhard, dus geen prut! Als de camper staat eerst eten.
Montignac is door velen bekend vanwege het dieet uit de 90 er jaren. Ontwikkeld door Michel Montignac maar de man zelf is op 66 jarige leeftijd overleden. Maar dat heeft niets te maken met het plaatsje Montignac. Het is een plaats in de Dordogne en heeft een kleine 3000 inwoners. Ook werd deze streek al bewoond, 10.000 jaar voor onze jaartelling. Hier vlak bij, de grotten van Lascaux, zijn de bekende grottekeningen van uit die tijd. Later waren hier twee Romeinse villa's waar een dorp omheen werd gebouwd. In de Middeleeuwen was het een vestingstad en is het kasteel in 1825 verwoest.
Eerst even in de zon gezeten en daarna naar het dorp gelopen. Mooi dorp met ook heel veel voorzieningen en een gezellig centrum met wat winkels. Het ligt ook aan een rivier, La Vézère.
Daar dus doorheen gelopen en ook kaarten gekocht. We hebben vernomen dat de kaarten uit Schotland nog steeds niet zijn aangekomen dus dan vanhier een tweede kans! (Bep moet ze nog schrijven en doet ze zelf op de bus!)
Bij terugkomst de stoelen weer buiten en heerlijk in de zon de thee genuttigd. Ook het wijntje konden wij met zonnestralen naar binnen werken! Als Bep eten gaat maken gaat de zon achter de wolken en ga ik ook naar binnen. We eten weer lekker en Bep wast af terwijl ik de vuilnis weggooi.
Ook hier in Frankrijk wordt alles gescheiden, maar dat zijn we gewend!

1. Diane Honingh:
    10 september 2017
    Wat een prachtige foto's!

En beter dat ma de kaarten in de bus gooit. Volgens mij liggen die uit Schotland tussen de hondenpoepzakjes 😂