Canterbury

22 april 2017 - Canterbury, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 22 april

Vanwege het uur tijdsverschil zijn de programma's op de TV ook eerder afgelopen.
Zo was het ook bij ons, gisteravond om elf uur konden we de ogen niet meer open houden en zijn naar bed gegaan.
Vanmorgen miezerde het wat en waren al weer vroeg op. De sanitaire handelingen in het mooie sanitaire blok en daarna aan het ontbijt. Nog wat papieren doorgenomen, koffie gedronken en dan met de bus van half elf naar het centrum van Canterbury (10 min.) . Meteen naar de Kathedraal gelopen, entree betaald en naar binnen gegaan. In 597 kwam St. Augustinus hier het Christelijke geloof prediken en liet een kerk bouwen op de plaats waar nu de kathedraal staat. Hij werd de eerste bisschop van Engeland. In 1170 werd Aardbisschop Thomas Becket in de kathedraal vermoord en toen kort daarna gezegd werd dat er wonderen zouden hebben plaatsgevonden, werd de kathedraal een van de belangrijkste bedevaartoorden in Europa. Eerst stond de graftombe in de kathedraal maar op bevel van Koning Hendrik VIII werd het in 1538 vernietigd en verwijderd.
Nu is de kathedraal nog steeds de zetel van de Aardbisschop en een levende kerk waar nog iedere dag diensten worden gehouden. Voor miljoenen Anglicanen over de hele wereld is deze kathedraal hun moederkerk. Het gebruik en onderhoud van dit geweldige gebouw kost meer dan 18.500 pond per dag en zijn afhankelijk van de inkomsten van de bezoekers. Het krijgt geen ontvangsten van de Staat. Het staat wel op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Wij zijn dus deze enorme kerk doorheen gelopen, ook de kloosterzaal, kapittelzaal en ook naar de Crypte onder het koor en dat is het oudste gedeelte van de kerk (11e eeuw) hier mag niet gefotografeerd worden (Bep is streng!) en is een plaats voor beschouwing en gebed. Dan weer naar boven naar het koor en naar de Kapel van de drie eenheid. Hier heeft de schrijn gestaan van St Thomas en is nog steeds de graftombe van Koning Hendrik IV en zijn vrouw en van Koning Edward, Prins of Wales die bekend stond als "de Zwarte Prins" . Daarna naar buiten en lopen door de tuinen waar nog veel overblijfselen van oude gebouwen staan. In 1942 is het door de Duitsers gebombardeerd waar velen gebouwen zijn gebombardeerd en na de oorlog zijn er weer veel gerestaureerd. Dan lopen we naar de Westgate Tower, een poort die al 6 eeuwen bestaat. Door kleine straatjes naar het Normandische kasteel en dan duiken we het winkelcentrum in. Heel veel winkels en het wordt ook veel drukker. De miezerregen is opgehouden toen wij de kathedraal uit kwamen en de zon scheen af en toe. Dan wat gegeten en daarna naar de Abdij van St Augustinus.
St Augustinus had in 597 permissie gekregen om buiten de muren een klooster te bouwen. Ook dit werd in 1538 ontmanteld door Hendrik VIII, maar een deel werd verbouwd voor de vierde vrouw van Hendrik VIII, Anna van Kleef. Dan lopen we weer terug en lopen zo naar het busstation.
Om 14.05 nemen we weer de bus terug naar de camping.
Daar aangekomen haal ik de stoelen er uit en gaan we buiten zitten want het is lekker weer.
Ook vandaag veel mannen in korte broek gezien, zo ook hier op de camping maar ik wacht nog even. Om 3 uur begint de zon volop te schijnen en het is heerlijk. We drinken een kop thee en er komt een camper met Engelse mensen achter ons staan. Het is een ouder paar en hebben voor 4 dagen een camper gehuurd om het uit te proberen en dan misschien een te kopen. Maar hebben er helemaal geen verstand van, zelfs het water weten ze niet hoe het er in moet. Ik kan dat niet aanzien en help die man. Als het tegen vijven loopt gaat de zon toch steeds meer weg en wordt het frisser dus drinken wij het wijntje binnen. Om half zeven gaat Bep weer achter haar gasstel staan om wat lekkers te maken.

1. Diane Honingh:
    23 april 2017
    Wat een prachtige foto binnen in de kathedraal!
    En ik zie een foto dat ma de primark in loopt, die zul je nog wel een paar van binnen zien de komende weken.
    Goede reis gehad vandaag?
    Hier ook nog geen korte broeken weer en dat duurt Tom veel te lang: met het mooie weer zijn er een heel stel aangeschaft maar liggen nu zielig te wachten in de kast.
    Wij zitten nu Vitesse - Feyenoord te kijken. Vanwege de stand zit Finus iets relaxter op de bank, maar ik denk dat ie pas om 16.15 blij is (als het zo blijft natuurlijk).