Charlbury

9 mei 2017 - Charlbury, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 9 mei

Gisteravond een TV avond van gemaakt, je kijkt maar als de avond om is vind je het zonde dat je gekeken hebt want er is weinig leuks te zien later op de avond (uur tijdsverschil!)
Vanmorgen al weer vroeg wakker en ons zoemertje aangezet want het is fris in de camper.
Als we er na drie kwartier uitkomen is het behaaglijk.
Na ontbijt moet het bed gelucht! En nog wat werkzaamheden in de camper. Ik vul het water bij en los het afwaswater, nu met een emmer want heb de tijd. Buiten is het echt fris, bewolkt en een koude NO wind! We zaten al vroeg aan de koffie want we wilden naar het dorp wandelen.
Ik de korte broek ingewisseld voor een lange en ook mijn fleece trui aan. Bep ook een laagje kleding extra aan en om 10.15 vertrokken wij. Eerst door het bos en langs de boerderijdieren, varkens, ezels, kippen en schapen. Dan naar beneden richting dorp dat uit bijna 3000 inwoners bestaat. Ja, je kunt er niet omheen maar ook hier is het oudste gebouw, de kerk. De Parochiekerk, Saint Mary, is ook al een oud gebouw. Al in de 11e eeuw begonnen met de bouw en de toren is van de 13e eeuw. Ook deze kerk werd door Koning Hendrik VIII ontbonden. Later werd hij weer in ere hersteld. Bij een inspectie, begin 1990, van deze kerk werd schimmel en houtrot ontdekt en ook torren die het hout opvraten! In 1996 is hij dan ook van binnen helemaal gerestaureerd en in modernere steil omdat het anders niet te betalen zou zijn! Dus de binnenkant modern met meerdere functies en de buitenkant nog in oude steil. Ook het kerkhof er om heen is echt zo'n typische Engels kerkhof met scheve stenen en sommige van begin 1800. Het lijkt een beetje op een Joods kerkhof. We lopen het dorp door en bekijken een paar winkeltjes. Er is ook een Coop supermarkt en daar kan je alles kopen. Daar dus wat meegenomen en dan weer de terugtocht begonnen. Nu naar boven maar valt best mee. Om 12.15 weer op de basis en eten. Bep had voldoende beweging gehad zei ze, maar ik ben nog een rondje gaan maken. Ook de berg af maar een ander pad en zo kwam ik bij een kerkhof uit dat nu gebruikt wordt. Ik denk ook dat ze de graven niet opschonen want op zo'n dorp zijn er heel veel graven en ze hebben ruimte genoeg om het nog uit te breiden. Ook nog even door het dorp gelopen en nog een stukje naar het treinstation dat aan de andere kant van de rivier is en nog een behoorlijk stukje lopen is. Ik ga niet verder dan de rivier en dacht dat het de Thames was maar was niet zeker. Even verder op was een man aan het schilderen en heb het hem gevraagd. Het was niet de Thames maar de Evenlode die samen met de Windrush en Glyme bij Oxford in de Thames vloeien. Nog wat meegenomen bij de Coop wat Bep had gezien, en dan weer via een ander pad de heuvel op naar de camping. Bep had al gedoucht en had de douchespullen al voor me klaargelegd! Dus we zaten fris en fruitig aan de thee. Het is dan al 17.25 als we aan ons wijntje gaan beginnen. Om zes uur gaat zowaar de zon schijnen maar komt te laat voor deze dag. Wel lekker voor de was die nog aan de lijn hangt.
Bep gaat weer de keuken in om de maaltijd voor vanavond klaar te maken.

1. Diane Honingh:
    9 mei 2017
    Jammer van het weer. Hier wilde het vandaag ook niet erg. Leek veelbelovend vanmorgen. Morgen is de voorspelling goed. Ik hoop het, ben vrij en heb wel zin in een beetje zon.

Kus