Oxford

10 mei 2017 - Oxford, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 10 mei

Gisteravond naar Juventus-AC Monaco gekeken. Juve gewonnen met 2-1 en ook de betere partij. Ook een goede tegenstander voor de finalewedstrijd tegen Real Madrid die dat vanavond niet meer uit handen zal geven.
Gisteravond toen we naar bed gingen was het een hemel vol sterren en een volle maan!
Dit was vanmorgen ook, een heldere blauwe hemel en de zon! De lange broek weer opgepakt en de korte broek aangetrokken.
De bedoeling was geweest dat we van deze camping met de trein naar Oxford zouden gaan maar
omdat het station nogal ver van de camping vandaan was en je afhankelijk bent van de trein die 30 km van Oxford verwijderd is heb ik het boek opengeslagen en een camping gevonden vlak bij Oxford en ook vlak bij een Park and Ride. Dus na het ontbijt de camper rijklaar gemaakt en om 9.15 vertrokken uit Charlbury. Naar de A40 en dan is het nog een klein stukje rijden naar Oxford.
Het werd wel steeds drukker en bij een rotonde de verkeerde afslag genomen. Maar ze zeggen dat  de Fransen de rotonde uitgevonden hebben maar hier kunnen ze er ook wat van. Soms lastig maar als je verkeerd rijdt dan kan je weer makkelijk terug!
We kwamen om 10 uur aan op de camping en de receptioniste zei dat je eigenlijk pas na 13.00 uur kan inschrijven. Maar het kwam goed, ingeschreven en een plaats toegewezen gekregen.
Wij eerst koffie drinken en dan in 5 min naar de Park and Ride gelopen en daar gaat de bus om de 10 min naar het centrum van de stad. Kaartje gekocht (2,40 pp retour) en in notime waren we in het centrum. De winkelstraat opgezocht en het was nu al beredruk! Diverse mooie gebouwen gezien maar we kwamen vooral om de Universiteit te bekijken. Het begin van Oxford is de stichting van een nonnenklooster in de 8e eeuw. Het wordt voor het eerst schriftelijk genoemd in 912.
De Universiteit van Oxford is de oudste van Engeland en voor het eerst vermeld in de 12e eeuw.
In het begin van de 20e eeuw nam de bevolking fors toe en dat kwam door de industrie. In de 20 er jaren begon de Morris Motors Compagnie hier een autofabriek en dat trok veel jonge mannen aan uit Wales. Oxford is een zusterstad met Leiden.
Dus wij op de Universiteit aan en kwamen onderweg langs het Balliol College en zijn daar binnen gegaan. Konden ook nog net de eetzaal bekijken voordat ze eten gingen. Dan weer naar buiten en op de Universiteit aan. Prachtige gebouwen maar moeilijk om op de foto te zetten. Er is ook een kerk met toren en daar mocht je voor een paar pond naar boven. Dus ik naar boven en Bep beneden gebleven. Daar had je een prachtig uitzicht over de stad. Dus daar foto's gemaakt en de hele stad gezien! Dan weer naar beneden en Bep opgezocht en zijn we de stad weer ingelopen.
Eerst wat gegeten en meteen maar warm hebben we dat al vast op. Heerlijk gegeten met een glas wijn en een Pint! Dan lopen we door de winkelstraat en Bep ziet een Primarkt waar ze naar binnen gaat en met een tasje naar buiten komt! Het is prachtig weer en we besluiten om de rest van de dag te gaan genieten van het mooie weer. Morgen is er regen voorspeld,  dus dan vandaag er maar van profiteren. Dus de bus weer genomen en naar het P &R gereden. Naar de camping en de stoelen er uit en heerlijk in de zon gaan zitten. Eerst nog een biertje en dan een kop thee want de mixt grill was zout denk ik! We verplaatsen ons naar de andere kant van de camper omdat daar de zon nog volop schijnt! Daar drinken wij een wijntje en gaan pas om 18.45 naar binnen om te eten. Krijg wel bijna "live" verslag van de wedstrijd die kleinzoon Tom moet spelen. Ze winnen met 11-3 van SDOB (mijn oude kluppie!) Bep heeft het makkelijk want het wordt nu een eenvoudige maaltijd.

1. Niza/Rijk:
    10 mei 2017
    Beste Bep en Bert
    In drie weken kun je veel zien en doen. Wat hebben jullie veel gedaan in deze periode en dat in een compleet andere omgeving. Een reisje naar Engeland zet je je op sommige plaatsen terug in de tijd. Als toeschouwers van een afstand zorgt Bert ervoor dat je het elke dag mee kan beleven. Een knappe prestatie om dit te doen en vooral om het vol te houden. Vele onbekende mensen zullen meegenieten met de verhalen van jullie. Er mist weinig bij je inhoud van je verslagen. Het terras wordt maar mondjesmaat gebruikt maar er komen andere activiteiten voor in de plaats. Veel interessanter dan een terras. De foto ’s liegen er niet om. Het reizen met een camper is zoals jullie het doen een must en heeft in jullie situatie alleen maar voordelen. Fijn dat je op deze manier kunt reizen met vele dagelijkse activiteiten. Het is niet gek dat het soms lastig wordt om je ogen in de avond open te houden ook als het nog vroeg is. Gelukkig ben je naar Oxford geweest en daar kun je zeker geen spijt van krijgen. Geweldig.
    Goede reis en denk elke dag als je start met rijden dat je links moet rijden. Keep the left.
    Een hartelijke groet
  2. Diane Honingh:
    11 mei 2017
    Gisteravond geen tijd gehad om te lezen, dus keek net of vandaag er al op staat. Maar helaas, tis bij jullie natuurlijk ook een uur vroeger. Ik zit gespannen op de bank en nee... dat is niet voor het songfestival! Pf.. hopen dat Ajax in ieder geval 1x scoort en niet te snel op 1-0 achter komt. Ze hadden vorige week verdorie gewoon met 7-1 moeten winnen. Maar ja, as is verbrande turf en achteraf kijk je een koe in zijn kont. Fijne avond, laten we hopen op een geweldig resultaat. Mooi voetbal is leuk maar vanavond geen top prioriteit.

Ma, wat heb je geshopt bij de Primark?

Dikke kus