Culloden

13 juni 2017 - Culloden, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 13 juni

Gisteravond eerst door het dorpje en daarna over het strand teruggelopen. Het is eb dus een groot strand! Ook de bootjes in het haventje liggen op het droge. Daarna nog TV gekeken en het journaal. Dus te weinig tijd meer over voor een spel.
Ook gisteravond nog wat regen gehad maar er kwam daarna minder wind.
Vanmorgen rustig weer met hoge bewolking. Ook is er een keurig toiletgebouwtje in de buurt en daar ben ik naar toe geweest. Dat zie je bijna overal in de UK, keurige toiletgebouwen bij een parkeerterrein en worden elke dag schoongemaakt maar sommige zijn vanaf 6 uur op slot en gaan de volgende ochtend, schoongemaakt, weer open. Ook wordt hier veel aandacht besteed aan hondenpoep, er staan veel vuilnisbakken waar dat op staat en er staat een behoorlijke bekeuring op als je het niet opruimt! Zouden ze bij ons ook moeten doen.
Maar na het ochtendgebeuren zijn we om 9.20 vertrokken uit Portmahomack. Eerst een B weg naar de A9 en dan richting Inverness. In het water, Cromarty Firth,staan olieplatforms naar olie te boren, ook was dat het geval op de Orkney eilanden. Bij ons zouden er meteen protesten zijn geweest vanwege het milieu! Maar we gingen niet rechtstreeks naar Inverness, we zijn over Dingwall, Muir of Ord naar Beauly gereden, een veel mooiere omgeving. Daar even voorbij gestopt om koffie te drinken. We rijden verder langs Beauly Firth, een binnenzee, en komen zo in Inverness. Daar een parkeerplaats opgezocht en de stad ingelopen. Het heeft ruim 51.000 inwoners en mag zich hoofdstad van de Highlands noemen. Er valt niet zoveel oude gebouwen te zien omdat bij voortdurende plunderingen van de Highlandsclans weinig historische gebouwen overeind zijn gebleven. De huidige stad dateert grotendeels uit de 19e eeuw. Maar in zo'n grote stad zijn natuurlijk wel heel veel winkels en er is ook een heel groot overdekt winkelcentrum. Dus hebben we dat allemaal bekeken! Maar zelfs Bep vond het op een gegeven ogenblik wel genoeg en zijn we naar de camper gegaan. We moesten nog maar een klein stukje rijden (7km) naar de camping die we op het oog hadden. Daar aangekomen, in Culloden, ons ingeschreven en we kregen een mooi plaatsje toebedeeld, boven aan met uitzicht over Inverness en Moray Firth ook een binnenzee. Het is al laat dus meteen eten. Daarna Bep een wasje gedaan en daarna douchen.
Het is hier een vrij nieuwe camping die echt prachtig is en ook een prachtig sanitair gebouw met dito wc's enz. Als de was hangt en wij gewassen is het tijd voor thee.
Culloden is bekend omdat daar slag is geleverd op 16 april 1746 tussen de Jacobieten en het regeringsleger van Engeland, het was ook de laatste slag die in de UK heeft plaatsgevonden.
Jacobieten waren aanhangers van Jacobus II die als koning van Engeland en Schotland afgezet was in 1688. Hij werd opgevolgd door Willem III van Oranje en Maria II van Engeland.
Maar de afgezette koning had nog wel veel aanhangers, voornamelijk uit Ierland en Schotland. En dat kwam omdat Jacobus II katholiek was en Willem III protestant.
Zo kregen de aanhangers van Jacobus II de naam Jacobieten. Frankrijk en Spanje maakte gebruik van de Jacobieten om zo politieke onrust in Engeland te zaaien.
Prins Charles, de kleinzoon van Jacobus II, was met een leger op 16 juli 1745 overgestoken naar Schotland. Hij verzamelde zich in Glenfinnan en toen hij genoeg steun had hees hij het koninklijke vaandel en riep zich uit tot koning van Engeland en Schotland. Met de Clan's Cameron en MacDonald rukte ze op zonder enige weerstand tegen te komen. Hij wilde naar Londen maar door onenigheid van de Clan's keerde hij terug naar het noorden waar hij in Inverness overwinterde.
In april kwamen de legers van Prins Charles  en Cumberland tegen over elkaar te staan Prins Charles met 5000 man en Cumberland met 7500 man waaronder Cavalerie en Artillerie. Op 16 april werd hij verslagen en verloor 1000 man. Cumberland doodde alle vluchtelingen en ook vielen er veel slachtoffers onder de burgerlijke bevolking die met de slag niets te maken hadden.
Zijn bijnaam werd dan ook "The Butcher". Schotland moest het ontgelden, alle wapens inleveren, ook de doedelzakken en de kilt mocht niet meer worden gedragen. Ook de Clans verdwenen.
Na dit intermezzo gaan we een wijntje drinken. We hebben een lekker wijntje gevonden en proberen dan bij dezelfde supermarkt boodschappen te doen om zo dezelfde wijn te kopen, lukt niet altijd! Bep gaat aan het eten beginnen en ik ga de watertank even vullen voor het eten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    13 juni 2017
    Gave mall!! Toch wel een mooi cadeau voor ma gekocht hè?

Oliebollen op tafel vanavond? Fijne oudejaarsavond mam! Dikke kus
  2. Corrie van Geemen:
    14 juni 2017
    Bep van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van met een extra wijntje samen. 't Blijft genieten van al die mooie foto's.