Portmahomack

12 juni 2017 - Portmahomack, Verenigd Koninkrijk

Maandag 12 juni

Gisteravond nog even TV gekeken en de afgelopen dag nog even doorgenomen.
De chauffeur vertelde ook dat de Orkney eilanden zelf in hun stroom voorzien dmv windmolens, want er is hier altijd veel wind.
Ze hebben overcapaciteit en leveren stroom aan het vaste land van Schotland. Momenteel is de kabel te dun en moeten ze 15 jaar wachten om alle overcapaciteit van de stroom naar het vaste land te brengen. De dames op de Orkney's hebben dan ook twee modellen kapsel, NW wind of ZW wind vertelde hij! Ook is er heel weinig criminaliteit, de deuren gaan niet op slot. Ook hebben ze geen brievenbussen omdat het klepje altijd stuk waait, de post gooit de post door de deur en als je het hem vriendelijk vraagt dan verzorgt hij de kat ook nog als je op vakantie bent! Die tijd heb ik ook nog bij ons meegemaakt dat de postbode postzegels bij hem had en dat hij soms een boodschap meenam, maar dat is lang geleden!
Vannacht behoorlijk geregend maar vanmorgen droog en een aangename temperatuur. We beginnen te wennen aan de Schotse weersgesteldheid! (15gr!) Nadat we ons hadden opgefrist en ontbeten de camper voor de volgende trip klaargemaakt. Nog een praatje met mijn Engelse buurman gemaakt die ook voor de eerste keer in Schotland was met zijn grote camper.
We vertrekken om half tien en rijden eerst naar de vuurtoren. Je kunt er ook omheen wandelen maar de paden waren niet op mijn schoenen berekend dus ben ik een stukje de andere kant op gelopen om de kliffen te zien met de twee puntige rotsen. Daarna weer over een één baans weggetje met schapen er op naar de A99 gereden, richting Wick. Even daarvoor is een Tesco waar je kunt tanken en boodschappen doen en dat hebben we dus gedaan. Een enorme winkel waar je echt alles kunt kopen! Als alles in de camper zit gaan we eerst koffie drinken. Na Wick wordt het landschap mooier en ook heuvelachtiger, soms met 13-15%! Langs de kust en ook af en toe een regenbui maar de temperatuur loopt op naar 19 gr!  We zoeken naar een parkeerplaats maar aan onze kant is geen redelijke parkeerplaats en we slaan af bij Tain en daar is een Lidl waar we op het parkeerterrein gaan staan en gaan eten.
We hoeven nog maar een stukje te rijden naar Portmahomack, ons einddoel vandaag. Er zou een camperplaats zijn achter de kerk maar je mag niet op zondag parkeren! Dus daar naar toe gereden en er was een campinkje achter de kerk maar dat was niks! Even verder was een parkeerterrein en daar stond al een camper en even verder op een parkeerterrein nog twee. Ik aan een Nederlandse man van een camper gevraagd of hij hier bleef overnachten en dat was zo. Dus wij hem laten staan en over het wandelpad langs het strand gelopen want je zou hier ook Dolfijnen kunnen spotten! Maar wij hebben niets gezien! Het dorpje is niet groot heeft wel een haven en twee kerken! De vrije Schotse kerk en een Anglicaanse kerk. Alle twee klein. We gaan weer naar de camper en zetten een kop thee. Als dit op is ga ik nog even naar buiten want het is lekker weer. Wel veel wind maar lekkere temperatuur! Dan is het tijd voor een wijntje. Inmiddels is de Engelsman vertrokken maar staan nu met z'n drieën, een Duitser, Belg en wij.
Bep gaat om 18.45 het eten maken terwijl ik aan de administratie begin.
We eten weer heerlijk en Bep kijkt haar serie en straks nog even afwassen!

1. Diane Honingh:
    13 juni 2017
    Die van die rechte kliffen... prachtig!!

Enne.. ik weet ook nog dat je postzegels bij de postbode kon kopen , pffff dan begin ik dus ook echt oud te worden.