Orkney eilanden

11 juni 2017 - Orkney-eilanden, Verenigd Koninkrijk

Zondag 11 juni

Gisteravond eerst nog wat TV gekeken en daarna nog twee spelletjes Skip Bo. Dat was gelijk dus en schieten we er weinig mee op 15-15
Dat we veel spelletjes doen komt omdat we hier een uur vroeger leven en de TV dus een uur eerder is afgelopen, dus blijft er tijd over voor een spelletje!
Vanmorgen toen ik het luik opende dacht ik eerst dat ze het blauw geschilderd hadden maar het was de lucht die helemaal blauw was, prachtig weer!
Na het sanitaire gedeelte en het ontbijt de stoelen buiten gezet en lekker buiten gaan zitten. Ook de koffie buiten op gedronken. We hadden de boot van half elf geboekt dus even over tienen daar heen gelopen maar geen boot voor de wal! We stonden op de pier te wachten met nog een hele groep en om half elf zagen wij hem aankomen. Ingescheept en om 10.42 vertrokken wij naar de Orkney eilanden. Het was mooi weer en een rustige zee. We kwamen om 11.30 aan in Burwick. Het haventje stelde niet veel voor want was alleen voor voetgangers en een gecreëerde pier dmv een ponton. De bussen stonden al klaar, één voor een Duitse groep en de andere voor onze groep. Toen de bus vol was vertrokken we. De chauffeur stelde zich voor en heeft de hele dag toen wij in de bus zaten over Orkney verteld en ook nog andere leuke verhalen! Als ik dat allemaal moet onthouden en opschrijven kom ik tijd te kort dus een samenvatting.
De Orkney eilanden zijn een eilandengroep van ong 200 eilanden waarvan er 20 bewoond zijn. En er groeien geen bomen en dat komt door de wind en het zoute water. Als er bladeren aan bomen komen krullen ze meteen om vanwege combinatie van wind en zout water.
Het is al vanaf 4000 v. Chr bewoond waarvan nog vele archeologische overblijfselen van te zien zijn. Voorbeelden zijn Skara Brae en Ring of Brodgar die we ook bezochten.
In de 8e en 9e eeuw werden het koloniën van de Vikingen. Aan het einde van de middeleeuwen werd het als bruidsschat aan Schotland gegeven.
Orkney is voornamelijk agrarisch en er zijn heel veel koeien en ook schapen.
Voor de eerste wereldoorlog was alles nog niet gecultiveerd, men had genoeg om zich te voorzien. Maar toen de eerste wereldoorlog uitbrak werden er op de Orkney's 17.000 man soldaten gestationeerd. Daar was dus niet genoeg eten voor maar de soldaten namen tractoren en andere machine's mee en cultiveerde het hele eiland om vooral in eigen voedsel te voorzien. Van die eerste wereldoorlog is nog wel wat van te zien. De oorlogsvloot lag hier en de Duitsers lagen op de loer met hun U boten en daarom sloten ze bepaalde gaten af door er oude schepen te laten zinken waarvan je er nog een paar kunt zien.
Scapa Flow was ook in de tweede wereldoorlog een natuurlijke haven voor de Britse vloot.
Het gelukte een Duitse U boot om de HMS Royal Oak tot zinken te brengen en er kwamen 833 zeelieden om het leven. Daarna heeft Churchill opdracht gegeven om dammen tussen de eilanden te maken zodat ze niet onverwachts konden worden aangevallen.
Deze dammen zijn voornamelijk gemaakt  door 1700 Italianen die krijgsgevangen werden gemaakt in Noord Afrika. Hier staat ook een Italiaanse Kapel en die is door die krijgsgevangenen gemaakt.
De inkomsten zijn merendeel van de rundvee, melk, kaas, schapen en ook wordt er olie gewonnen en is er natuurlijk het toerisme en wordt er whisky gedestilleerd.
Wij dus in de bus en deden eerst Kirkwall aan, de hoofdstad met ong 8500 inwoners (er wonen ong 19.500 inwoners op de Orkney's) Het was zondag dus was het behoorlijk rustig en ook wat winkels gesloten. Er staat ook een enorme kerk die vroeger ook voor allerlei functies gebruikt werd, nl markthal, feestzaal, vergaderzaal,  trouwlocatie en ook natuurlijk kerkdiensten. Ze zijn begonnen met bouwen in 1137 en drie eeuwen later was hij helemaal voltooid.
Wij zijn ook nog even over de haven gelopen en moesten na een uur weer terug in de bus zijn.
Door het mooie groene golvende landschap kwamen we in Scara Bae een oude nederzetting uit de steentijd dat uitgegraven is. Daarnaast staat het Skaill House wat de woonplaats was van William Graham Watt, die de nederzetting uitgegraven heeft.
Dan weer de bus in om naar The Ring of Brodgar te gaan. Een cirkel van staande stenen, net zoiets als Stonehenge. Maar deze stenen kwamen niet van dezelfde plaats, ze kwamen van diverse plaatsen van de Orkney's. Dan reden we verder naar de Italiaanse Kapel en ook daar uitgestapt en dan weer naar de boot. Er was wel wat meer wind gekomen maar ondanks de deining geen zeezieken aan boord!
Om 6 uur waren we weer in John o' Groats en is Bep doorgelopen heb ik fish en chips voor Bep meegenomen en voor mij alleen chips (patat) want we hadden nog een lapje vlees in de juspan en dat heb ik er bij opgegeten.
Op de camping was het druk, alle plaatsen bezet, ook onze 5 Duitse enorme campers die we al een paar keer meer hebben gezien.
Lekker gegeten en weinig afwas! Om 18.45 begint het te regenen maar duurt maar een kwartier!
Wij hebben een prachtige dag gehad, het was net een schoolreisje maar we moesten wel zelf sponseren!

1. Dirk Molenaar:
    11 juni 2017
    Weinig foto,s het lijkt me heel erg leuk of zijn we het nog te goed
  2. Dirk Molenaar:
    Sorry was te ongeduldig
  3. Diane Honingh:
    11 juni 2017
    Prachtige foto's weer, blauwe luchten doen het altijd goed Fijn dat het precies vandaag zo'n mooie dag was!
  4. Rene Ouderling:
    12 juni 2017
    Ik had wel eens een foto van de fish en chips willen zien.