John O Groats

10 juni 2017 - John o' Groats, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 10 juni

Gisteravond werd ik er attent opgemaakt door Diane dat het Nederlands elftal speelde tegen Luxemburg. Normaal een formaliteit maar nu opeens een belangrijke wedstrijd. Heb dus de tweede helft gekeken en zag dat ze met 5-0 wonnen van no 178 op de wereldranglijst!
Maar ja, Dicky en Rudy, goed gedaan jongens!
Wij gingen daarna nog twee spellen Skip Bo doen en Bep is de laatste tijd steeds aan de winnende hand maar vanavond twee keer verloren dus nu weer gelijk, 14-14
Vanmorgen zowaar enkele stukjes blauw tussen het grijs. Dus na het ochtendgebeuren vertrokken we om 9.10 uit Durness. Maar na de eerste heuvel beklommen te hebben viel er een spatje regen dat aan bleef duren. Het is weer single road en we rijden om het Loch Eriboll. Hier zijn viskwekerijen. We rijden door een woest gebied waar weinig mee te beginnen valt. Ook schapen op de weg en ook hier is het rustig met coulante weggebruikers. Ook wij zijn coulant want als er een auto achter ons zit, en dat is meestal geen toerist, dan laten wij hem er meestal voorbij gaan bij een passeerstrook. Na Bettyhil wordt het wat beter en even daarna gaan we koffie drinken. Na de koffie weer verder en na Melvich wordt het landschap anders. Het is gecultiveerd en er lopen ook koeien maar natuurlijk ook schapen. Ook is er landbouw. Even verder is er ook een Elektrische centrale die aan de zee staat. Hier ook wel windmolens en die doen het goed hier want wind genoeg! Dan komen we in Thurso waar de rivier Thurso door heen stroomt. Thurso is een grotere plaats van bijna 9000 inwoners en heeft alle voorzieningen.Thurso werd gesticht door de Vikingen die er een belangrijke haven van maakte. We rijden verder en gaan naar Dunnet Head, het meest noordelijke punt van het Verenigd Koninkrijk. Vanaf de A836 is het 8 km rijden over een single road. Ik stap uit maar wel goed gekleed want het waait behoorlijk! Maak een paar foto's en ga dan weer naar de camper waar Bep op me zit te wachten! Die weg weer terug en dan komen we in Mey. Hier staat een kasteel dat heeft behoord aan Koningin Moeder Elisabeth, en weduwe van George VI. Het kasteel is tussen 1566 en 1572 gebouwd door George Sinclair en die familie heeft daar ruim drie eeuwen gewoond. Het is gebouwd op de resten van een ouder kasteel. Elisabeth kocht het in 1952 en restaureerde het want het was behoorlijk verwaarloosd. Zij wilde niet zo meer in de belangstelling staan nadat zij weduwe was geworden. In 1996 schonk ze het aan het Mey Trust en werd het opengesteld voor publiek. Alle zomermaanden was zij hier tot haar dood in 2002. Prins Charles heeft de honneurs overgenomen en is hier de eerste weken van augustus. Ook is het in de tweede wereldoorlog een rustplek voor soldaten geweest die terug kwamen van het front.Wij dus de smalle oprijlaan opgereden en de camper daar geparkeerd. Er stonden behoorlijk wat campers en luxe auto's. Je kon er ook naar binnen maar wij hebben al diverse kastelen van binnen gezien en je kon er ook eten en dus hebben wij voor het entree geld daar maar gegeten, hielden nog over! Daarna weer via een andere weg, wat goed geregeld is, naar de A836 en zo op John O Groats aan. Het dorp ontleend zijn naam aan Jan de Groot, die in 1496 het veerrecht tussen Schotland en de Orkney eilanden verwierf van koning Jacobus IV van Schotland.
Naar de receptie van de camping en die had zegge en schrijven nog slechts één plaats! Dus de camper daar neergezet en meteen naar de boekingskantoor van de ferry gelopen en daar geboekt voor met de ferry naar de Orkney eilanden om daar met een bus de "Highlights" te gaan bekijken. Dan drinken we eerst koffie voordat we even gaan kijken waar de boot vertrekt. Ook spreken we nog een Nederlands stel die tegen de klok in een rondje Schotland doen, komen uit Hoogezand. Er is niet zoveel te zien, het haventje en dan nog een hotel en wat eet en drinkgelegenheden en natuurlijk "Gift Shops" waar je allerlei dingetjes kunt kopen die met Schotland te maken hebben. Dan weer terug naar de camper en ik buiten zitten schrijven! Het was lekker weer geworden al is er wel veel wind. Maar we zitten achter een dijkje en precies in de luwte. Later komt Bep naast me zitten en drinken wij een wijntje buiten! Het wordt ook drukker, de gereserveerde plaatsen worden bezet en er komt een Franse campergroep van 20 campers binnen en zoeken hun besproken plaatsen op, op een apart veld.Bep gaat naar binnen om te koken en ik ruim de stoelen op en ga ook naar binnen.Het eten smaakt weer prima en na de afwas ontspannen houding. Had vandaag voortdurend contact met kleinzoon Tom en brandweer Marken. Het voetbalelftal is gepromoveerd naar de 1e klasse en de brandweer is ook 1e geworden in Norg en gaat op 9 september hun titel verdedigen op de landelijke wedstrijden, geweldig!

1. Niza/Rijk:
    10 juni 2017
    Beste Bep en Bert
    Proficiat dat de brandweer op 9 september verder kan en wie weet….. Vanmorgen zowaar enkele stukjes blauw tussen het grijs. En in de loop van de ochtend gaat het grijs weer naar wat spatten regen. Voldoende regen heb je gehad denk je dan. Regen, zon, prachtige omgeving , mooie camper en ontspannen sfeer op een unieke locatie in Schotland, dat zijn de ingrediënten van een geslaagde camperreis van Bep en Bert. Hierbij komt het alziend oog van Bert die blijkbaar een notitieboek met schrijfgerei bij zich heeft om alles te onthouden. Al met al straalt de regen in Schotland iets bijzonders uit en Bert weet dat goed onder woorden te brengen. De regen heeft in dit geval ook zijn charme en hoort bij de omgeving en het landschap. Het landschap dat betoverend mooi is mede en/of dankzij de regen. De zon af en toe tussendoor wordt met veel meer waardering welkom geheten. Jullie hebben nog een maand te gaan om elke keer weer te genieten en op te schrijven van hetgeen je meemaakt. Fijn dat je dat met anderen wilt delen.
    Een hartelijke groet
  2. Diane Honingh:
    11 juni 2017
    Ik denk dat jullie nog nooit zo veel binnen hebben gegeten als je op reis was!! Maar ach, dat wist je van te voren. Het landschap blijft prachtig!!