Durness

9 juni 2017 - Durness, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 9 juni

Gisteravond toch nog de zon zien ondergaan, het was 21.20!
Maar toen wij een spelletje Skip Bo deden begon het te regenen. Bep won ze dit keer alle twee en sta ik achter met 12-10! Bep is in de winning mood!
Vannacht de hele nacht geregend, tot vanmorgen 8 uur aan toe! Ik had de kachel al een tijdje aan staan toen we er uit kwamen. Na alle ochtendhandelingen nog water bijgevuld en de WC leegmaken en om 9.45 vertrokken uit Ullapool 16 gr. Bep was nogal een beetje zenuwachtig of we wel weg konden komen vanaf het gras, maar geen probleem.
Weer verder over de A835 door een prachtig landschap. Alleen kan je er weinig mee want het is woest en niet te bewerken. Bij Ledmore afgeslagen en over de A837 verder langs Loch Assynt waar een ruïne staat van een kasteel. Ook zagen we nog twee kanjers van herten met een enorm gewei! Onderweg veel uitkijkpunten om foto's te maken maar als je dat doet is je rolletje snel vol! Bij het Loch Glendhu stoppen we om koffie te drinken en daar heb je ook een mooi uitkijkpunt. Even voor ons is een Nederlandse auto gestopt om foto's te maken maar zijn constant de midgets aan het verjagen, er zijn er dan ook heel veel en vliegen om de camper van kom er maar uit, hebben we nieuwe slachtoffers! Maar wij blijven in de camper en maak wat foto's vanuit de camper. Schotland is een prachtig land maar er moest wat minder regen vallen en ook geen midgets Ijn! Na een klein half uurtje weer verder naar Scourie en zo'n 15 km verder begint de "single track road" die ruim 20 km lang is naar Durness. Maar het is heel rustig, niet veel tegenliggers, en je kunt het aardig overzien en men is heel coulant. Maar ook af en toe schapen op de weg waar je voorzichtig langs moet omdat er ook vaak lammeren bij lopen. Het is ook een verlaten gebied waar af en toe een huisje staat en je eigen afvraagt, wat doen die mensen hier!
Om 12.25 kwamen we op de camping van Durness aan en er hing een papier dat we zelf een plaatsje moesten zoeken. Maar de meeste plaatsen waren bezet of gereserveerd zodat alleen het gras overbleef! Ook hier heeft het flink geregend want alles is zijknat! Maar ik in de rondte gelopen en toch een plaats op het gras gevonden zodat we morgen wel weer weg kunnen zonder hulp!
We waren de eerste op het gras en het duurde niet lang toen er meer kwamen want er is anders hier niet zoveel anders in de buurt. Eerst eten, Bep had nog een blik erwtensoep meegenomen en heeft die opengemaakt! Smaakte goed want het is hier slechts 10 graden! Bep gaat al vast vlees braden en ik maak een verkenningsronde over de camping. Ook campers die we onderweg al eens gezien hebben zie ik hier ook weer staan. Dan gaan we een rondje door het dorp maken.
Durness heeft ong 400 inwoners en dan de omliggende huizen en dorpjes meegerekend.
De inwoners leven van het toerisme, viskwekerij en schapenteelt. Durness werd later de thuisbasis van de Clan Mackay.
John Lennon verbleef tijdens vakanties in zijn jeugd in een gehucht, Sangomore, dat dicht bij Durness ligt, bij zijn tante Elisabeth Parker, een zuster van zijn moeder. Daar is ook een memorial voor John Lennon opgericht. Een stuk in de tekst van het lied " In My Live" verwijst naar die tijd.
In 1969 bezocht hij voor het laatst deze streek, samen met Yoko Ono.
Wij lopen dus door het dorp en op de terugweg gaan we de Spar binnen om nog wat vergeten spulletjes mee te nemen. Dan weer terug naar de camper. Bep blijft binnen terwijl ik nog even op verkenning ga. Je hebt hier ook twee mooie stranden alleen moet je wel een thermo badpak aan!
Als ik terug kom ga ik betalen en gaan we aan de thee. Het is inmiddels druk geworden om ons heen. Bep gaat even douchen en daarna is het tijd voor het dagelijkse wijntje. Om half zeven gaat Bep weer wat lekkers maken.