Dieue sur Meuse

31 augustus 2017 - Monthermé, Frankrijk

Donderdag 31 augustus

Gisteravond tot half 9 buiten gezeten omdat het begon te spetteren. Ik had de stoelen net opgeruimd en was binnen toen het echt flink begon te regenen.
Dus dat werd een spelletje, Skip Bo. Ik verloor ze alle twee dus heb wat in te halen.
Vannacht ook diverse buien geweest maar vanmorgen droog al zag het wel grijs.
We vertrokken om 9.35 uit Monthermé richting Charleville- Mézières. Door bossen en heuvels met af en toe 10% naar beneden of omhoog.
Dan de A203 naar Sedan en een stukje verder afslaan naar de D964 richting Verdun.
We komen weer langs de Maas en het is een prachtige route met vergezichten en af en toe langs de Maas. Op een mooi punt stoppen we om koffie drinken. Dan weer verder en rijden langs de slagvelden van de eerste wereldoorlog. Ook keurige kerkhoven vanuit die tijd van Fransen en Duitsers. We rijden door Verdun, want daar zijn we al een keer geweest, en weer verder langs de Maas en komen in Dieue sur Meuse. Daar is een camperplaats en zetten de camper daar neer en gaan eerst eten. Na het eten maken we een ronde door het dorp dat ong 1400 inwoners heeft. Dieue sur Meuse heeft in de eerste wereldoorlog niet in de oorlogslinie gelegen maar was een rustpunt voor de soldaten die van het front kwamen. Er stonden barakken waar ze verbleven en die na de oorlog gebruikt werden voor mensen die huis en haard verloren hadden in de oorlog. Ook is hier een sluis in het Canal 'l Est waar wij aan staan. Dit kanaal is tussen 1847 en 1887 gegraven met schep, houweel en kruiwagen. Het is 394 km lang en heeft velen sluizen. Het is nu verdeeld in het Vogezenkanaal en het Maaskanaal. We lopen naar de kerk die tussen 1826 en 1827 gebouwd is. Ook zien we nog een barak die is overgebleven uit de eerste wereldoorlog. Ook lopen we nog door het nieuwere gedeelte en lopen zo weer terug naar de camper. De wolken worden steeds minder en we kunnen zowaar weer buiten zitten. Ook de wind valt weg zodat het aangenaam wordt. Na het wijntje wordt het tijd voor Bep om het eten te gaan maken. We eten laat en als alles aan de kant is, is het toch wat fris om buiten te gaan zitten. De camperplaats is vol maar er komen om acht uur nog steeds campers binnen die onverrichte zaken weer verder rijden.