Giffaumont- champaubert

1 september 2017 - Giffaumont-Champaubert, Frankrijk

Vrijdag 1september

Gisteravond naar de voetbalwedstrijd Frankrijk-Nederland gekeken. Het werd een blamage voor het Nederlands elftal, er was één land dat voetbalde en dat was Frankrijk! 1-0 met de rust en na de rust krijgt Strootman (de slechtste man van het veld) 2X een gele kaart, dus rood, en moesten ze het laatste half uur met tien man spelen. Het werd gelukkig maar 4-0!
Vanmorgen scheen de zon toen we wakker werden maar buiten was het best fris, 10 gr. Na het ochtendgebeuren de camper weer reisklaar maken en horen dat de fam Porsius al bij Toul zijn op weg naar huis! Om 9.35 vertrekken we uit Dieue sur Meuse en het is 14 gr. Over de D 964 naar Saint Mihiel waar we zouden afslaan naar Bar le Duc. Maar de afslag gemist en ook onze Tom Tom juffrouw wilde dat we deze weg zouden houden. Dus verder langs de Meuse naar de N4 waar we richting St Dizier gingen. Halverwege gestopt om koffie te drinken en de temp. was opgeklommen naar 20 graden! Dan weer verder en afgeslagen naar Bar le Duc waar we langs het Marne/ Rijnkanaal reden. Door Bar le Duc heen en zo naar St Dizier, weer door een mooi landschap dat landbouw en veeteelt laat zien. Ook door St Dizier, over de Marne, en via de rustige D635 naar het Lac du Der-Chantecoq We gaan op een camperplaats staan bij Giffaumont-Champaubert en zijn daar om 12.25 en 22 gr. Daar gaan we eerst eten en verplaatsen de camper naar een andere CP 300 m verder waar je meer ruimte hebt. De fietsen er af en om twee uur gaan we een stuk fietsen. Eerst langs de Office de Tourisme om een kaart te halen en dan beginnen we aan de fietstocht.
Een rondje om het meer is 38 km maar toen wij ruim een derde hadden gefietst dreigde de lucht dus zijn we omgekeerd. Op de terugweg wel enige spatten maar het viel gelukkig mee en hadden voor de wind! Dit meer is in 1974 gecreëerd om het water in de Marne te regelen. De Marne komt vlak bij Parijs in de Seine en zo kunnen ze het regelen om de Seine op peil te houden, niet te hoog en niet te laag. De naam, Lac du Der-Chantecoq komt van de vlakte die hier zo heet en het dorp dat onder water kwam te staan ten gevolge van het creëeren van dit meer. Nog twee andere dorpen verdwenen onder het water.
Wij waren tegen half vijf weer bij de camper en de zon begon weer te schijnen dus konden de stoelen weer naar buiten en konden we aan de thee. Ook kregen we bericht dat de fam. Porsius weer thuis aan de thee zat, alles goed verlopen. Daarna ook het wijntje en Bep daarna weer aan het werk om het eten te maken. Het wordt toch frisser en gaan binnen eten. Ook hier loopt het aardig vol met campers. Er is plaats voor 72 campers en het is goed bezet!