Flashader

6 juni 2017 - Dunvegan, Verenigd Koninkrijk

Maandag 5 juni    2e Pinksterdag

Gisteravond naar onze serie gekeken en ook nog het nieuws. Toen dat afgelopen was, was er geen tijd meer over om een spelletje te doen.
Vannacht toch weer enkele buien gehad en ook vanmorgen was het niet droog!
Maar vandaag alle ochtendhandelingen in de camper en na het ontbijt de camper weer reisvaardig maken.
Om 9.30 vertrokken we uit Ardvasar. Onze Duitse buren zaten nog aan het ontbijt en zwaaide ons uit. We reden over de A851 richting Sligachan. Een mooie brede weg met wel een paar smalle stukken en ook, vooral in het begin, een mooie omgeving. Het bruin overheerst op de heuvels maar dat komt omdat de gaspeldoorn is uitgebloeid. We komen op de A87 en die is een behoorlijk stuk drukker. Ook weer een smalle weg met diepe geulen in de bermen. Bij Sligachan nemen we de A863 richting Dunvegan. Ook deze weg is redelijk maar ook flink stijgen en dalen. Mooie vergezichten, al zal het met zonneschijn mooier zijn dan met het weer wat wij nu hebben. Het spettert af en toe en is bewolkt. Op een parkeerplaats met een mooi vergezicht stoppen we en drinken daar koffie. Dan weer verder naar het kasteel van Dunvegan. We parkeren op de gratis parkeerplaats en kopen een entree kaart. Dan naar het kasteel dat je ook van binnen kunt bekijken. Je mag er binnen geen foto's maken en Bep is strenger dan de beveiliging! Het kasteel is oorspronkelijk uit de 14e eeuw maar in de 18e eeuw verlaten en in de 19e eeuw herbouwd en zijn de Mac Leods weer teruggekeerd. Die bewoonden het kasteel al vanaf het begin en nu is het de dertigste generatie die hier woont. Ze hebben het open gesteld voor publiek om zo centen binnen te krijgen voor het onderhoud er van. Het was aardig druk binnen en ook wij hebben het bekeken. Daarna kon je de tuinen bekijken en dat was ook de moeite waard, zoveel verschillende soorten bloemen. Dan weer terug naar de camper en we zouden eten op een parkeerplaats in het plaatsje Dunvegan. Daar hem neergezet maar wij zagen de camping aan de overkant waar wij zouden gaan staan. Dus daar heen gereden. Maar toen wij er kwamen stond er een bord "Full" dus konden wij verder zoeken naar een camping. Die gevonden bij Edinbane. We zagen hem al van verre, mooie camping aan de oevers van een Loch. Maar toen wij ook daar aankwamen stond er een bord "Full" dus daar ook met onverrichte zaken weer verder! Dan eerst eten op een redelijke parkeerplaats en wat anders gezocht. Dit bleek een parkeerplaats bij een kerkje te zijn, zonder voorzieningen. Wij daar heen gereden en inderdaad er stond al een camper.
Wij de onze daar ook geparkeerd en ik eerst even op onderzoek uit. Zag een man en daar aan gevraagd of wij daar konden staan. Er stonden er wel meer, zei hij, en er is één keer in de twee weken een dienst dus zal er wel geen bezwaar zijn. Ik maakte een praatje met die man en hij woonde hier drie jaar en was ook gepensioneerd. Was nieuwsgierig waar wij vandaan kwamen en hoe onze reis er uit zag. Hij kwam van een klein dorpje vlak bij Gretna Green en woonde nu hier. Ik vroeg aan hem wat de mensen hier deden en waar ze hun geld mee verdiende. Het is voornamelijk de schapen en het toerisme dat de laatste jaren in de lift zit. Na nog even te hebben gepraat ik naar Bep dat we hier konden overnachten. Bep zou dat even aan de kinderen door appen maar helemaal geen internet en ook geen telefoon! Dus het blog wegsturen zit er ook niet in.
We drinken de thee buiten want het is heerlijk weer geworden.
Skye is een eiland waar een mild zeeklimaat heerst. De temperaturen zijn meestal koel en het gemiddelde van juli is 15,5 graden! Ook valt er hier veel regen, 1500 tot 2000mm regen per jaar!Ook veel wind waar af en toe snelheden van 128 km/u gehaald wordt. Mede daarom is er een beperkte plantengroei.
Sinds 1995 is het verbonden door een brug die waar je eerst tol voor moest betalen. Na veel protesten van de Skye bevolking is hij nu tolvrij.
In de 19e eeuw waren er veel hongersnoden dat voor ontvolking heeft gezorgd. In 1821 woonden hier nog 20.827 mensen en dat was in 2001 8748 mensen!
Ik ben nog een stukje gaan lopen, de heuvel op, en heb geprobeerd om internet te krijgen maar dat is niet gelukt dus morgen maar.
Na de thee gaat de zon weg en drinken we ons wijntje in de camper.
Bep maakt weer eten en dan komt de zon weer volop ons zonnepaneel verwennen.
Maar voor ons te laat want als het eten op is is het weer een stuk frisser.
Als Bep  afgewassen heeft nemen we een ontspannen houding aan en gaat Bep lezen en ik even de route verder bekijken. Ik loop nog een stuk de andere kant op waar ik een mast zag met waarschijnlijk antennes voor internet maar geen bereik.