Forcalquier

20 september 2017 - Forcalquier, Frankrijk

Woensdag 20 september

Het viel mee vannacht, de wind viel weg en het was meteen minder koud!
Vanmorgen een strak blauwe lucht en de zon op de voorramen. Na de diverse ochtendhandelingen de camper rijklaar maken en om 9.35 vertrokken we uit Lourmarin.
De D943 naar Apt. Dan moet je over de heuvelen van de Luberon, een prachtige weg.
Bep was er minder blij mee want het ging behoorlijk omhoog met een smalle weg en heel veel bochten. Toen we weer naar beneden gingen hadden we een prachtig uitzicht op de Mont Ventoux. Ook Apt zagen we beneden liggen en daar dus doorheen. Op de D 900 verder richting Forcalquier, onze eindbestemming vandaag. Ook deze weg was prachtig en op het einde smalle wegen met Platanen heel dicht aan de kant van de weg. Om 10.50 kwamen we op de camping aan en er was niemand op de receptie. Via intercom hoorden we dat we een plaats konden uitzoeken en dat er om 4 uur weer iemand was om ons in te schrijven. Ook stond de code van de slagboom op de deur vermeld zodat we de camping op konden rijden. De camper geïnstalleerd en de tafel en stoelen er uit en eerst koffie drinken. Het is dan ook prachtig weer met zo'n echte franse blauwe lucht! Ook leggen we de kaart op tafel om zo de route te bepalen voor als we weer naar huis gaan.
De luifel moest uit want in de zon is het te warm! We eten buiten en ik maak nog een verkenningsronde over de camping en zie dat er toch nog wel wat Nederlanders zijn. Om 3 uur gaan we naar het stadje dat een kleine 5000 inwoners heeft. Ook is hier al bewoning van voor onze jaartelling waar het ook hoogtijdagen beleefde in het Romeinse Rijk. Eind 11e eeuw werd het graafschap Forcalquier gesticht waarvan deze stad de hoofdstad werd. Het ging het graafschap goed en dat wekte jaloezie bij het graafschap van de Provence. Er werd strijd geleverd en er werd een compromis bereikt dat het nichtje van de graaf van Forcalquier, Gersende de Sabran, trouwde met de graaf  van de Provence, Alfons II. Zo werd het één graafschap! (Zo ging dat vroeger!)
Forcalquier ligt op een rotspunt met een unieke eigenschap dat op die rotspunt een waterbron is waar vroeger een kasteel heeft gestaan en waar nu een citadel staat waar de processie naar toe gaat met Pasen. Wij gingen daar ook naar toe, een hele klim en vooral met het warme weer!
Maar eenmaal bovenop krijg je de voldoening van de klim, een prachtig uitzicht over de omtrek.
Moesten wel een stukje om omdat ze een stuk opnieuw aan het straten waren.
Dan weer naar beneden en naar de kerk gegaan. De kathedraal Notre Dame du Bourget de Forcalquier. Hier zijn ze in de 13e eeuw mee beginnen te bouwen en in de 17e eeuw mee klaar. Een imposant gebouw en wat ons opviel was dat het zo donker was binnen. Ik zei tegen Bep je mag de liedjes wel uit je hoofd kennen als je ze meezingen wilt want lezen kan je het niet! Dan nog  even langs de Office de Tourisme om wat informatie te halen. Dan weer terug naar de camper en eerst ingeschreven en in de tussentijd had Bep de thee klaar. Het was heerlijk weer en ook het wijntje dronken we buiten in de zon. Als de zon achter de hoge heg verdwijnt dan gaat Bep aan het eten werken. Ik ruim de stoelen op want na het eten wordt het toch te fris om nog buiten te gaan zitten en om 8 uur is het donker ook.

1. Diane Honingh:
    20 september 2017
    Wat een heerlijke mooie blauwe luchten. Kon ik op vakantie ook zo van genieten. Zo'n blauwe lucht zie je hier thuis zelden.
    Kus