Lourmarin

19 september 2017 - Lourmarin, Frankrijk

Dinsdag 19 september

Gisteravond was er vrouwen TV en dat moet kunnen ten compensatie van de voetbalwedstrijden.
Vanmorgen was het fris in de camper en het zoemertje even aangezet. Nog even terug en als het wat behaaglijk is dan er uit! Wassen in het moderne sanitaire gebouw waar je je handen voor de kraan moet houden als je water wilt. Ook de WC is modern, zodra je opstaat gaat de bril draaien en spoelt vanzelf door. Dus niet even je billen lichten anders wordt je in de rondte gedraaid! Ja dat is even anders dat het vroeger was bij de poepdoos van mijn oma met geknipte papierstroken aan een touwtje!
Na het eten ging de stroom er af. Dat wisten we, want dat hadden ze gisteren tegen ons gezegd. Van 9 uur tot ong 12 uur zouden ze aan het elektriciteitsnet gaan werken en dan zou de camping maar ook het halve dorp zonder stroom zitten. Maar wij kunnen buiten stroom dus geen probleem.
Koffie gedronken en naar het dorp gelopen want we zouden naar het kasteel.
Buiten was het fris, er stond een koude NW wind, kracht 6! Entree betaald en dan konden we een stuk van het kasteel zien.
Het kasteel is gebouwd van 1480 tot 1526 op de resten van een kasteel uit de 12e eeuw. Het ging over in andere families en tegen het einde van de 16e eeuw werd het bewoond door de Rentmeesters die het landgoed beheerde. Eind van de 18e eeuw werd het behoed voor vernielingen tijdens de revolutie. In 1920 kocht een zakenman uit Lyon het kasteel, Robert Laurent-Vibert. Hij restaureerde het maar verongelukte in 1925. Hij liet het na aan de Academie van wetenschappen, landbouw en letteren in Aix en Provence op voorwaarde een stichting op te richten voor jonge artiesten, schilders, musici, beeldhouwers en schrijvers. Deze stichting kwam er en ontvangt zijn gasten sinds 1929.
Wij mochten in een deel er van en bezochten er diverse kamers waar nog oud meubilair in stond.
Ook mooie uitzichten op het dorp. Er hingen ook diverse tekeningen van Hollanders uit de VOC tijd. Na een uurtje hadden we het gezien en zijn eerst langs de protestante kerk gelopen die van 1802 tot 1816 gebouwd is. Het is de grootste protestante kerk hier uit de buurt. Dan nog een keer door het dorp om wat foto's te maken die ik gisteren kwijt ben geraakt. Er zitten mensen op het terras maar wel met hun jas aan. Dan lopen we terug en ook wij kunnen buiten zitten want de zon komt er steeds meer door. Om half één krijgen we weer stroom en gaan eten. Als de afwas is gedaan wil ik nog een rondje wandelen en heb een papiertje waar de wandeling opstaat van de receptie (in het Frans!) Ik loop weer naar het dorp en denk dat ik weet waar ik moet beginnen en loop daar naar toe. Maar als ik het vraag is het aan de andere kant van het dorp en dan wordt het me te laat en loop nog een keer het dorp door en ga terug naar de camping. Betaal meteen want morgen vertrekken we weer. We ruimen buiten het zeil en de stoelen op want de zon is verdwenen en er is veel wind die ook de stof doet opwaaien! Bep gaat douchen en ik na haar. Als het theetijd is komt de zon weer terug maar de wind maakt het nog steeds koud! Dus binnen aan de thee. De lucht trekt helemaal schoon maar bij ons is de zon achter de bomen en het waait nog flink want de stof waait op en dat is niet lekker in je wijntje! Bep gaat om half zeven weer wat lekkers maken en ik zet de foto's op de ipad en nu gaat het gelukkig goed! Na het eten ga ik de vuilnis weggooien en de lucht is helemaal blauw dus zal het wel een koude nacht worden!

1. Diane Honingh:
    19 september 2017