Forcalquier

21 september 2017 - Forcalquier, Frankrijk

Donderdag 21 september

Gisteravond TV gekeken en in het nieuws was dat honderden Amsterdammers naar de burgemeesterswoning waren gekomen om hem te bedanken dat hij hun burgemeester is geweest.
Hij had maandag wegens zijn ziekte zijn ambt neergelegd en deze Amsterdammers zongen het lied, "Aan die Amsterdamse Grachten" wat hij zo'n mooi lied vond. Er zijn drie burgemeesters die ik hoog in het vaandel heb staan dat zijn Aboutaleb van Rotterdam onze eigen burgemeester Luzette Wagenaar-Kroon en Eberhard v/d Laan van Amsterdam en daarom is het treurig dat die man om die reden zijn ambt moet neerleggen maar klasse om die man zo te bedanken! Toen we naar bed gingen was het hemel helemaal vol met sterren, zoiets zie je alleen hier, thuis is er ook teveel licht.
Vanmorgen moest ons zoemertje weer aan want het was een koude nacht geweest, het was maar 11 graden in de camper. Na een half uurtje wij er uit en het was een strak blauwe lucht en de zon scheen op de voorramen. Ook gingen er twee luchtballonnen over en die mensen zouden het ook niet warm hebben denk ik!
Na het ontbijt de stoelen weer naar buiten en daar ook koffie gedronken. Vroeg, want we zouden een stuk gaan wandelen en dan is het nog niet zo warm. Dus toen de koffie op was de wandelschoenen aan en op pad. De kaart die ik gisteren gehaald had vergeten maar had het aardig in het hoofd. Forcalquier ligt op 512m hoogte en wij moesten 286m omhoog naar les Mourres. Dat zijn grote paddestoelen van steen die ontstaan zijn door erosie. Onderweg hele mooie uitzichten over het dal en eenmaal boven verbaas je er over dat de natuur zoiets kan voortbrengen. Ook zien we het observatorium waar enorme telescopen staan van de sterrenwacht. De lucht is hier zo schoon dat ze daarom die telescopen hier hebben neergezet.  Daar een tijdje rondgelopen tussen die "paddenstoelen" wat gedronken en weer via een andere weg naar beneden. Komen ook nog langs een konijnenfokkerij met zeker 100 konijnenhokken, en langs een paar enorme varkens. Beneden aangekomen, zijn we naar het kerkhof gelopen dat op de lijst van UNESCO staat. Prachtige geknipte heggen met uitsparingen waar een graf onder is. Om tegen enen zijn we weer terug en gaan eten. Het is weer heerlijk weer en we gebruiken de middag om wat te lezen en Bep borduren. Ik zou nog gaan zwemmen maar ben eerst even wezen voelen hoe "warm" het water is. Vanwege de koude nachten is het water ook koud, voor mij tenminste. Dus weer terug en de tijd vliegt om want het loopt al tegen half vijf!
Dan maar eerst aan de thee anders komt de vijf in de klok in gedrang! We moeten wel wat naar achteren schuiven om in de zon te blijven maar als je bedenkt dat het vandaag herfst is geworden hebben wij nog zomerse gevoelens met een wit wijntje er bij! Bep gaat om half zeven naar binnen en gaat met het eten beginnen. Na de afwas gooi ik de vuilnis weg en maak nog een praatje met Belgen die fanatieke fietsers zijn en diverse keren de Mont Ventoux op gefietst hebben. Vandaag ook 70 Km gefietst! Mijn billen beginnen bij 30km al te protesteren, misschien meer patat eten!

1. Diane Honingh:
    22 september 2017
    Dat deden Tom, Sanne en Julien ook wel 's avonds voor we naar bed gingen: in de tuin op het gras sterren kijken. Zó veel en zó helder, prachtig!