Forcalquier

22 september 2017 - Forcalquier, Frankrijk

Vrijdag 22 september

Gisteravond naar Hello Goodbye gekeken en dan blijft er weinig tijd voor een spelletje.
Ook deze avond weer een hemel vol met sterren en als je daar naar kijkt, wat voel je je dan klein!
Vanmorgen wat sluierbewolking en ook weer fris dat het zoemertje weer aan moest! Brood halen en na het ontbijt hadden wij een werkochtend gepland! Dus het beddengoed naar buiten, luchten, en Bep ook een wasje doen. Ik de camper even aan de buitenkant schoonmaken want die was behoorlijk vies! Koffie tijd klaar, de was hing en koffie gedronken. Daarna zijn we weer naar het stadje gelopen en zijn naar het voormalige klooster van de Cordeliers gelopen. Dit 13 eeuwse klooster is nu een Europese universiteit voor geuren en smaken! Ook liepen we door de poort uit de 14e eeuw weer het stadje in. Nog wat door steegjes en langs winkels gelopen en dan weer terug naar de camping. Het was lekker weer, niet echt heet, maar wel onder de luifel eten.
Na het eten had ik gepland om naar Herman Vinck te gaan. Hij heeft hier in de buurt een huisje en wij zijn er heel lang geleden geweest nog met de kinderen. Ook drie of vier kaar geleden ben ik nog bij hem langs geweest. Hij heeft in Uitdam gewoond en was zelfs lid van de Uitdammer voetbalclub. Ook medeorganisator van vis eten bij de Scheepskameel (allemaal historie!)
Ik had de kaart bekeken en wist ongeveer hoe ik op mijn fiets daar moest komen. Binnendoor over smalle wegen maar door een prachtig landschap. Heel veel landerijen waar pompoenen gekweekt worden. Ik was op mijn eigen fiets, zonder ondersteuning, en heb nu enorme waardering voor de renners in de Tour de France. Want het was behoorlijk klimmen en dalen en hopen dat je remmen het houden! Ik had misschien beter de fiets van Bep kunnen nemen.
Maar het is ong 10km rijden en na drie kwartier was ik bij Herman. Hij is 82 jaar maar ziet er goed uit en was verheugd mij te zien. Dan gaat het over Uitdam en de veranderingen die er gebeuren. Hij vertelde ook dat hij het nog nooit meegemaakt heeft dat het drie maanden achter elkaar niet geregend had hier in de Provence.  De watertoevoer werd afgesloten en men mocht ook geen auto's wassen en zwembaden vullen. Ook de boeren mochten hun gewassen niet besproeien. We namen een wijntje en even later kwam er een vrouw, Helena, die een goede kennis is van Herman en ook een huisje in de buurt heeft. Dan gaan de gesprekken wat algemener en dan na het tweede wijntje te hebben opgedronken heb ik afscheid genomen van Herman en beloofd om over vijf jaar weer terug te komen en dan weer een wijntje met hem te drinken. Rij weer terug op de fiets en geniet van de omgeving. Zicht op Forcalquier en ook op de Mont Ventoux! Ga meteen even langs de Intermarché om wat boodschappen mee te nemen. Als ik terug ben heeft Bep al gedoucht maar is er geen stroom! Er is een camper aangekomen en zijn kabel maakt kortsluiting zodat alle stroom van de kast waar wij ook op zitten zonder stroom zit. Maar dat wordt opgelost en die man moet zijn kabel even nakijken!
Ook ik ga douchen en dan aan de thee. Ook als de vijf al lang weer in de klok zit namen we ons wijntje. De was ligt weer in de kast en als Bep aan het eten begint ruim ik de boel buiten op en zet de fiets weer achterop. Bep heeft weer wat lekkers gemaakt en als dat op is en de afwas is gedaan dan is het ook donker buiten.

1. Diane Honingh:
    22 september 2017
    Wat ontzettend leuk pa! En hij ziet er zeker goed uit.

Genoten van de mooie foto's ook!!
    Dikke kus