Vaison la Romaine

23 september 2017 - Vaison-la-Romaine, Frankrijk

Zaterdag 23 september

Gisteravond TV gekeken en het was helemaal niet koud dus het zoemertje hoefde niet aan!
Wel ook weer een hemel vol sterren, wat een prachtig gezicht is dat!
Vanmorgen ook niet koud, maar ook geen zon! Het was een beetje mistig en de zon kon er niet doorheen komen. Wassen, brood halen en dan eten. De camper weer rijklaar maken en even vers water er in en het vuile er uit! Om 9.25 vertrokken we uit Forcalquier, het was 15 graden. We namen de D950 naar Banon, mooi stadje, en verder over de D950 naar Sault. Op dit stuk heel veel lavendelvelden, wat moet dat in de zomer een prachtig gezicht zijn als de lavendel in bloei staat!
We zouden in Sault koffie drinken maar de parkeerplaats voorbij gereden en toen even voorbij Sault aan de koffie. Een mooi plekje met uitzicht op het dal en de Mont Ventoux. Dan weer verder over Aurel naar Montbrun les Bains. Daar even voor afgeslagen naar de D72, richting Vaison la Romaine. Hij gaat over in de D40 en is een prachtige weg met aan je linkerhand de Mont Ventoux waar je dan omheen rijdt en zie hoe hoog hij wel is! Via Entrexhaux komen we om 11.45 aan op de camperplaats in Vaison la Romaine. Onderweg is het prachtig weer geworden en ook op de camperplaats is het prachtig weer en vinden een mooi plaatsje. Er kunnen hier 30 campers staan en wij zijn no 20 denk ik.
Stoelen er uit en eerst nog een kop koffie en dan toch maar een wijntje genomen voor het eten.
Na het eten en de afwas lopen we naar het stadje wat in ong 10 minuten te doen is.
Vaison la Romaine heeft ruim 6100 inwoners en wordt al bewoond sinds de bronstijd. Het ligt aan de rivier de Ouvèze die op 22 september 1992 buiten de oevers trad en er 37 mensen verdronken. Het had lange tijd niet geregend en in 4 uur tijd viel er heel veel regen dat de rivier niet aankon, de Romeinse brug werd wel gespaard. Vanaf de 4e eeuw v. Chr  werd het hoge gedeelte de hoofdstad van een Keltische stam. In de tijd van de Romeinen groeide de stad en werd een van de rijkste steden van Gallië. Daardoor kwam er geld vrij voor de bouw van talloze Romeinse gebouwen, waaronder een theater. Na de Romeinen kwamen de barbaren er verwoestte een groot deel van de stad. Er zijn twee grote opgravingen uit de Romeinse tijd die je bezichtigen kan, waaronder het theater. Wij hebben dat bekeken van achter de hekken. Daar had je ook een beeld hoe het er uitgezien had. We zijn verder gelopen en over de Romeinse brug gelopen. Deze is in de tweede wereldoorlog behoorlijk beschadigd door bombardementen van de Duitsers maar is daarna weer helemaal in de oude staat gerestaureerd.
Als je de brug over bent dan kom je in het oude gedeelte waar een kasteel uit de 12e eeuw staat. In 1180 gebouwd met nog houten torens maar in de 13e eeuw versterkt in steen, wat het nu nog is.
Ook staat er een kerk uit de 15e eeuw dat nu dienst doet als cultureel gebouw waar je nu kon zien over de opgravingen van het Romeinse gebeuren. Bij het kasteel had je een prachtig uitzicht over de stad en ook de Mont Ventoux was in beeld die op 10 km ligt. Dan weer naar beneden en door de winkelstraten gelopen. Leuke winkeltjes en ook wel aparte dingen. We gaan dan weer terug naar de camper en installeren ons en nemen eerst een biertje want het is behoorlijk warm. Wat zijn de mensen hier toch verwend met dat mooie weer en de historie en die prachtige omgeving.
Er komen en gaan nog wat campers en na de koffie is het tijd voor een wijntje. Het is hier heerlijk en Bep gaat om kwart voor zeven naar binnen als de zon achter de bomen gaat. We eten weer heerlijk en Bep wast af en ik gooi de vuilnis weg en loop nog een rondje en zie de Mont Ventoux in de verte, wat is dat toch een enorme pukkel!

1. Diane Honingh:
    23 september 2017
    En wat zijn jullie een bofkonten dat je gewoon naar dat mooie weer toe kunt!!
    Wij hier vandaag ook een prachtige nazomerdag. Echt heerlijk, wat een verschil maakt dat toch.
    Ik zit Feyenoord - nac te kijken. Het is dat Finus fan is maar anders... wat een verschrikkelijke wedstrijd. Hopen dat het morgen in de Arena beter wordt!