Valréas

24 september 2017 - Valréas, Frankrijk

Zondag 23 september

Gisteravond naar Dance Dance Dance gekeken wat toch wel een leuk programma is, ja en als dat afgelopen is geen tijd en zin meer in een spelletje.
Vanmorgen weer prachtig weer en nadat m'n haar in de krul zat zou ik even naar de Lidl lopen om brood te halen. Is ong 400m lopen maar op zondag gesloten! Dus weer terug langs het Romeinse theater waar ik nog een foto van kon maken. We hadden het brood van gisteren nog niet weggegooid en was nog net genoeg voor deze morgen. Om 9.40 vertrokken en eerst naar de Super U gegaan voor brood en wat meer boodschappen. We gaan vandaag naar Valréas omdat Jaap en Heleen de Koning daar staan, onze buren uit Uitdam. Komt natuurlijk goed uit want gisteren was het burendag in Nederland! Maar eerst naar Grignan gereden. Daar op de parkeerplaats gezet en eerst koffie gedronken. Dan het stadje ingelopen en naar het kasteel gelopen. Dit kasteel staat op de resten van een kasteel uit 1045. Later in de 15e eeuw verbouwd en tijdens de revolutie het meubilair verkocht en verlaten en leeggeroofd. In 1838 gekocht door een inwoner van Grignan en voorzichtig opgebouwd. De volgende eigenaar trouwde met een dochten van een Amerikaanse bankier en heeft 10 miljoen dollar in het kasteel gestoken om het helemaal te restaureren. Hij scheidde in 1906 en moest waardevolle elementen verkopen om zijn schulden te betalen. In 1979 wordt het aangekocht door het departement van de Drôme en is nu een historisch monument. Nog wat winkeltjes bekeken en dan weer terug naar de camper waar eerst de fam Honingh uit Marken via Face time spraken en weer op de hoogte zijn met alle gebeurtenissen. Dan rijden we naar Valréas en schrijven ons in bij de receptie en installeren ons. We staan net zo ver van Jaap en Heleen als thuis maar ze zijn er niet want ze zouden vandaag eerst nog een stuk gaan fietsen. Nog een praatje met de buren gemaakt en daar kwamen Jaap en Heleen. Hadden een mooi ritje gemaakt, het is hier redelijk te doen om als Hollander hier te fietsen. Dan eerst gezellig aan de thee en de verhalen verteld en later aan de wijn die hier in Frankrijk natuurlijk heerlijk smaakt! Om kwart voor zeven gaan Heleen en Bep wat eten maken, Jaap en Heleen nemen ook hun tafel mee zodat we gezamenlijk kunnen eten. De dames wassen af en als alles weer op zijn plaats ligt gaan we binnen nog even gezellig "bijpraten".
Jaap en Heleen gaan morgen weer richting huis en wij ook een stukje noordelijker.
Volgens Diane kon ik beter geen Studio Sport kijken en dat kwam dus goed uit en ook Winston zal wel niet bij ons zijn langs geweest anders hadden we het wel gehoord!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane Honingh:
    25 september 2017
    Dat ziet er reuze gezellig uit!!!