Girvan

28 mei 2017 - Girvan, Verenigd Koninkrijk

Zondag 28 mei

Gisteravond eerst TV gekeken en daarna nog drie spelletjes skip bo gedaan en het werd 2-1 voor mij dus de stand 8-11.
Vannacht een buitje gehad maar vanmorgen droog en bewolkt. Bep ging douchen en ik ging na het ontbijt het water aanvullen want hier hebben ze lekker water. Dat scheelt nog wel eens, soms smaakt het naar chloor en voor de koffie en thee is dat niet zo erg maar om zo te drinken proef je dat goed.
Om 9.25 vertrokken en het was 15 graden. Naar de A75 richting Dumfries. Mooie weg met veeteelt en ook wat korenvelden. We zagen zelfs een aspergeveld. Mooi landschap en bij Dumfries afgeslagen naar New Abbey over de A710. Op het parkeerterrein aangekomen van de Sweethart Abbey was er naast een club mensen een soort van met jeux de boules aan het spelen met grotere kunstof ballen. Allemaal in wit shirt/blouse en een donkere broek. Wij er uit en eerst over het grote kerkhof gelopen en daarna naar de Abbey. Deze Abbey is in 1273 gesticht door Devorgilla, Lady of Galloway als in memoriam voor haar overleden man, John Balliol. Toen haar man in 1269 overleed, liet zij het hart van hem balsemen en hield het tot haar dood in een zilveren doosje bij zich. Toen zij zelf in 1289 overleed werd zij begraven voor het hoofdaltaar samen met het gebalsemde hart van naar man.
Diverse oorlogen beschadigde de Abdij en werd dan weer gerestaureerd. Toen de laatste Abt, Gilbert Broun of Carlsluith, weigerde om over te gaan op het gereformeerde geloof werd hij gevangen gezet en later verbannen naar Frankrijk. Toen hij in 1612 stierf raakte de Abdij in verval. In 1928 werd de Abdij overgedaan naar de staat. Ik daar voor de seniorenprijs naar binnen gegaan en de overblijfselen van het gebouw bewonderd. Het was toch een kunst om dat in 1273 voor elkaar te krijgen!
Dan eerst daar koffie gedronken en dan weer verder over de mooie en smalle weg naar Castel Douglas.
Daar kwamen we weer op de A75, een mooie weg en ook wat breder.
Even voorbij Cardoness Castle op een parkeerplaats gestopt en daar gaan eten. Achter ons stopte een enorme caravan met een Range Rover er voor en ging de hond uitlaten. Ik was buiten even foto's maken en kwam aan de praat met die vrouw. Was heel belangstellend en had ook goede tips waar we het beste naar toe konden. Ook nog even Face Timen met de familie uit Marken en daarna eten.
Bep had al een paar keer gekeken op de brandstofmeter en me er op gewezen dat die aardig zakte! Op deze weg zijn dan ook weinig tankstations. Maar in Stanraer was een Morrison en daar ook een tankstation van, dus daar tanken! Het is hier wel wat frisser omdat we nu aan de kust zitten. We nemen de kustweg naar Girvan. Prachtige weg met heuvels aan de ene kant en de zee aan de andere kant. We komen om 15.15 aan op de Camperplaats in Girvan en er staan al diverse campers. Er staan enkele luxe auto's op de plaatsen van de campers en wij wachten even tot die weg gaan en zetten hem met zijn neus naar de zee, zodat we een prachtig uitzicht hebben op een rots, Ailsa Craig, en het schiereiland Kintyre en het eiland Arran. Dan gaan we het stadje in waar veel winkels dicht zijn en ook niet veel te doen is. Bep krijgt onderweg Diane aan de telefoon en dan zijn we weer met alles op de hoogte. Ik maak nog even een ronde langs het strand en ga dan ook thee drinken. Het weer is heerlijk, de zon schijnt en er zijn veel mensen op de been.
Het is al bijna half zes als we aan ons eerste wijntje beginnen. De buurman heeft een bbq aangestoken en eerst komt de rook onze kant uit maar de wind draait en dan heeft hij het zelf!
Bep kookt weer heerlijk en wast ook af. We dachten eerst dat we zeehonden zagen maar het wordt eb en er komen grote stenen boven water die dan weer boven water zijn en dan weer onder.

1. Anton van geemen:
    29 mei 2017
    Hallo Bep & Bert
    Zo weer en mooi verslag van jou en mooie foto,s op de koop er bij en ook wat ik dacht was een foto van een antieke trekkers show zijn jullie daar wezen kijken ?want daar werd niet over gepraat verders heel veel plazier op jullie trip mvg van ons beide Anton
  2. Piet Honingh:
    29 mei 2017
    Ha die Bert en Bep,
    Leuke verhalen, mooie foto's ik heb het idee dat jullie het reuze naar je zin hebben daar.
    Leuke foto van die gevangenis ook uit 1825, deze gevangen waren toen al aardig bij de tijd als zo naar die klok kijk.
    Nou heel veel plezier verder samen.

Groeten Piet.