Gretna Green

27 mei 2017 - Gretna Green, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 27 mei

Gisteravond nog tot half tien buiten gezeten, de zon ging achter de bomen en het werd frisser, dus naar binnen. Nog wat TV gekeken en dan nog twee spellen scrabbel. Het werd. 1-1 omdat ik  bij het tweede spel de Q over had gehouden en die tien punten er af getrokken werden. 8-10 voor mij!
Vanmorgen weer wakker met een blauwe lucht en de zon!  We waren vroeg wakker en na de ochtendhandelingen de camper weer even voorzien van water, WC leegmaken en dan nog even het grijze water in de daarvoor bestemde put af tappen. Om 9 uur vertrokken we uit Clifton Dykes het dorpje vlak onder Penrith. Over de A66 richting Appleby en even daarvoor afgeslagen naar Murton, het dorpje waar onze overbuurvrouw haar ouders wonen. Over smalle weggetjes met muurtjes maar een prachtige omgeving kwamen we om 9.40 aan bij de ouders van Liz. Ook zij zijn 14 dagen in Engeland en hebben één week vakantie gehouden aan de oostkust maar waren nu weer in Murton. (Waar de communicatie al niet goed voor is). We hadden de camper een stukje terug geparkeerd maar Liz had ons al gezien en stond buiten bij de deur op ons te wachten. Ook Jake en haar moeder kwamen naar buiten en ontvingen ons heel hartelijk. Jan en zijn schoonvader waren de honden uitlaten van Liz haar broer en kwamen even later met heerlijke verschillende soorten cake voor bij de koffie. Dan is het lekker dat je ook wat Engels spreekt om met elkaar te kunnen praten. Liz haar vader wordt 1 juni 65 jaar en wij hadden voor hem een paar klompen meegenomen! Het werd een heel gezellige ochtend in het dorpje Murton met mensen die dezelfde "taal" spreken en over het leven denken zoals wij dat doen. Maar zij hadden niet zoveel tijd want ze moesten om 12 uur lunchen bij Oma die 25 km verder woont. We zouden eigenlijk tot 11 uur blijven maar het werd 11.40 toen wij weer over dezelfde smalle weggetjes vertrokken. We hadden er een goed gevoel over om zo hartelijk te worden ontvangen.
Over de A66 waar hier en daar file was! Dan de M6 naar Carlisle een snelweg. Even daar voor, bij een tankstation gestopt en gegeten. We moesten nog maar 35 km naar ons doel van vandaag, Gretna Green. Het was warm vandaag, de temperatuurmeter gaf 27 graden aan! Om 13.30 waren we daar en nadat we waren ingeschreven en de boel hadden neergezet zijn we naar The Blacksmith gegaan, de trouwlokatie. Het is ong een kwartier lopen dat we er waren. Gretna is het dorpje en Gretna Green de vroegere smederij waar de trouwlokatie is. Daar is het natuurlijk erg toeristisch met winkels waar je allerlei snuisterijen kunt kopen. Er was een trouwerij aan de gang en dat is er één van de 5000 die daar jaarlijks afgesloten worden. Het is eigenlijk begonnen in 1753 toen in Engeland een wet werd aangenomen dat je minstens 21 jaar oud moest zijn om zonder toestemming van je ouders te mogen trouwen. Deze wet gold niet in Schotland, daar was toegestaan dat jongens vanaf 14 en meisjes vanaf 12 jaar zonder toestemming van hun ouders mochten trouwen. Maar in 1929 werd deze leeftijd verhoogd naar 16, voor zowel jongens als meisjes. Veel trouwlustige vluchtte daarom naar Gretna Green om in The Blacksmith te trouwen. Het was ook het eerste dorpje in Schotland waar de postkoets stopte van Londen naar Edinburgh. Veel ouders lagen toen op de loer tussen Carlisle en Gretna om het huwelijk te verhinderen. Ook in de zestiger jaren vluchtten veel Nederlanders naar Gretna Green om daar in de Blacksmith te trouwen. Er waren deze dag trouwerijen tot half vijf en daar mochten we alleen even tussen de trouwerijen in het zaaltje kijken. Ook was er een museumpje bij. Wij zijn niet opnieuw getrouwd omdat de priester de bus gemist had en de volgende 2 uur later ging!
Toen we buiten kwamen betrok de lucht en het donderde in de verte. Het was dan ook erg warm, drukkend. Onderweg op de M6 werd gewaarschuwd voor Storm, code geel! Wij dus op de camping aan en ik nog de stoelen buiten gezet maar toen vielen de eerste druppels en de thee binnen opgedronken. Het donderde best en ook de regen kletterde op het dak van de camper. Het wijntje daarom ook binnen en toen Bep met het eten begon werd het weer droog. Maar buiten wel lekker opgefrist. Was weer een mooie dag

1. Diane Honingh:
    27 mei 2017
    Wat leuk zeg dat jullie bij Liz haar ouders waren. En wat leuk dat zij er ook waren. Ik wist dat ze op vakantie zijn, maar had me niet gerealiseerd dat zij daar dan ook waren. Echt heel leuk!

Hier is het zoals we net al via de app schreven compleet nacht en het schijnt nog wel even te duren voor de rook weer weg is. Als de wind niet gedraaid zou zijn hadden we weinig last gehad, maar helaas....
  2. Anton van geemen:
    28 mei 2017
    Hoi Bep & Bert
    Weer je mooie verslag van vandag gelezen en natuurlijk je mooie foto,s bekeken en om dat allemmal te lezen hebben jullie weer een mooie dag gahad.ik zag op de kaart dat jullie dicht bij Falkirk zitten zo,n 98 miles van Gretna Green Zo mensen veel plazier en zonneschijn toe gewenst mvg van Anton en Emmy