Kinlochewe

7 juni 2017 - Kinlochewe, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 7 juni

Gisteravond Bep haar serie Thuis met hangen en wurgen bekeken want mede door wind en regen viel het beeld steeds weg. Dus daarna de schotel naar beneden en Bep wat lezen en ik met de volgende dag bezig. Daarna nog twee spellen Scrabbel gedaan en het werd weer gelijk dus sta ik hier nog met 10-12 voor!
Vanmorgen  toen we opstonden was het droog en bijna geen wind meer! Wel af en toe een spatje en grijze lucht met hele kleine stukjes blauw er tussen.
Nadat alle ochtendhandelingen gebeurd zijn en de camper weer reisklaar was eerst nog even het water gebeuren regelen en om 9.50 vertrokken uit Portree. Het was 11 graden en dat hield niet over! In Portree eerst tanken dan zit Bep ook even rustiger in de camper.
We rijden over Sligachan naar de brug die het eiland Skye verbind met het vaste land. Daar even voorbij op een parkeerplaats gestopt om koffie te drinken. Via een paadje kwam je dan bij de oever van Loch Alsh en kon de de brug goed zien. Als de koffie op is gaan we verder naar Eilan Donan Castle. Deze naam is vertaald uit het Schots- Gaelisch en betekend eiland van Saint Donan. Saint Donan kwam rond 580 vanuit Ierland naar Schotland om het geloof te verkondigen. Zijn volgelingen vestigde zich hier op het eiland eind 6e eeuw, begin 7e eeuw. Het eiland ligt waar drie Loch's bij elkaar komen en in de vroege 13e eeuw werd er een kasteel op gebouwd om op dat strategische punt zich te kunnen verdedigen tegen de Vikingen. In 1509 werd de Clan Mac Rae aangesteld als beheerder van dit kasteel. De Mac Rae's waren de bodyguards van de Mac Kenzies uit Kintail.
Tijdens de opstand van de Jacobieten in 1719 had een groep van ong 50 Spanjaarden, die de Jacobieten steunden, zich verschanst in het kasteel waar ze hun hoofdkwartier hadden. Op 10 mei 1719 viel kapitein Boyle met zijn drie fregatten het kasteel aan en omdat hij zwaardere artillerie had gaven de Spanjaarden zich over. Het kasteel werd opgeblazen met het kruid dat in het kasteel lag opgeslagen, nl 343 vaten buskruid! Het kasteel werd verlaten en in 1912 werd de ruïne opgekocht door John Mac Rae die samen met Farquhar Mac Rae eerst een brug aan lieten leggen en daarna het kasteel lieten restaureren. In 1932 was het gereed en zo als het nu is.
Wij entree betaald en het kasteel van binnen bekeken. Het is echt de moeite waard om het te gaan bekijken. De grote zaal, de slaapkamers en ook de keuken waar ook allemaal meubilair in staat. Je kon het kasteel helemaal doorlopen via een bepaalde route zodat je elkaar niet tegen kwam. Om 12.50 hadden wij het gezien en nog even in het "Gift center" gekeken waar allerlei snuisterijen te koop is. Dan lopen we naar de camper en gaan eerst eten. Ik bekijk waar onze pleisterplaats voor vandaag zal zijn en om half twee vertrekken wij naar de A890 dat het eerste stuk een " single track road" is. Dat is een weg waar je af en toe passeer plaatsen hebt omdat de weg te smal is. Maar iedereen rijdt niet echt hard en is coulant want men stopt voor je en als je zelf stopt dan wordt er gezwaaid. Na Lair wordt het weer tweebaans en het is een prachtige weg door een prachtig landschap. Alleen denk ik dat je er weinig mee kunt want de enige bewoners zijn de schapen! Bij Achnasheen slaan we links af om via de alternatieve weg naar Ullapool te gaan. We komen om 14.50 aan op de camping van Kinlochewe en kunnen zelf een plaatsje uitzoeken en vanaf 5 uur inschrijven. Op een mooie plek neergezet en de camper geïnstalleerd. De camping ligt in het dorpje en dat lopen we dan ook even in. Er wonen 200 inwoners en er zijn twee winkels en een tankstation. Dus snel uitgekeken maar ook een stuk wandelroute gelopen om zo de benen te strekken. We overwegen nog om buiten de thee te drinken maar vanwege de midges doen we dat toch maar binnen. Het weer is zo anders als gisteren, vanmorgen nog wat regen en vanmiddag mooi weer met veel zon. Alleen de temperatuur blijft onder de 15 graden! Ik ga dus om 5 uur betalen en als ik terug kom is het tijd voor een wijntje. Bep gaat weer eten maken en kijkt haar serie "Thuis". Dan de afwas en ik even dit typen. Ook hier is er geen internet en ook met de telefoon af en toe verbinding.
Je moet dan ook naar de kroeg om te internetten dus straks verplicht naar de kroeg!Het is een hotel geworden zit aan een pinf, verplicht!

1. Diane Honingh:
    7 juni 2017
    Wat een adembenemende plaatjes weer! Hoop dat de pint gesmaakt heeft.

Fijne avond, goede reis weer morgen. En ... pas op voor de midgets!!

Kus